אורי מקלב
אורי מקלבצילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר הביקורת של חברי האופוזיציה משרד האוצר מושך את החוק שהחל לקדם בשבוע שעבר בועדת הכלכלה להגברת אכיפת תשלום דמי הנסיעה באוטובוסים.

בין היתר הוצע בחוק באופן דרקוני לתמרץ את מפעילי התחבורה הציבורית לפתוח תיקי הוצאה לפועל על קנסות בגין נסיעה ללא תשלום שלא שולמו גם הם.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה דרש ח"כ אורי מקלב להסיר את ההצעה מסדר היום היות ולא ניתן לאפשר לחברה לקנוס היות, שכן זה ייתן לה מוטיבציה לתת קנסות במקום לעודד את התשלום.

"כל שיטת הטעינה בכרטיסי הרב קו היא כישלון חרוץ במיוחד למשפחות מרובות ילדים, עדו שהיינו במשרד התחבורה התחלנו לקדם מהלך להפוך את כרטיס הרב קו לכרטיס משלם. לבטל את הצורך בהטענות".

"אתם מביאים פה חוק שכולו קנסות על הציבור, זה לא יכול לבוא בדיון מהיר כחוק הסדרים, מדובר באנשים ונוסעים ישרי דרך, והמציאות מראה כי מגיעים פקחים מחלקים דוחות". הרב מקלב הציג בפני חברי הוועדה נתונים לפיהם חלק התשלום של הנוסע לחברות המפעילות אינו עולה על עשרה אחוזים, ואילו משרד התחבורה הוא זה הדורש מהחברות את הפיקוח המוגבר.

יו"ר ועדת הכלכלה הורה על הקמת צוות בחינה לחקיקה המבקשת שינוי הסדרי החניה ברשויות המקומיות.

במקביל, יו"ר ועדת הכלכלה הורה על הקמת צוות בראשות חברי הכנסת אורי מקלב, ח"כ איתן גינזבורג וח"כ לימור מגן תלם. זאת לאחר שמשרדי הממשלה הביאו נוסח שאינו מוכן לדיון בועדה במסגרת דיוני חוק ההסדרים בנושא תשלום דמי החניה בשטחים המוניציפליים.

על פי הנוסח המקורי ביקשו אנשי משרד האוצר להסיר את מגבלת גובה סכום דמי החניה בערים השונות בארץ.

ראש אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הציג את הדברים ואמר כי כשרשות מחליטה לגבות תשלום על חניה בכחול לבן זה אומר שהיא רוצה לנהל את המשאב הזה בצורה חכמה. מה שהטריד אותנו שרשויות פטרו את תושבי העיר מתשלום על חניה. עיר שתעשה זאת תוכל לתת פטור רק באזור המגורים.

הוא הוסיף כי ראשי הרשויות ידרשו לקבוע זאת תוך 18 חודשים, ושרת התחבורה תוכל לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם שרת הפנים ובאישור ועדת הכלכלה, עקרונות לקביעת אזורים.

ח"כ מקלב טען כי לא ניתן לאשר את הנוסח במתכונתו הנוכחית היות וראשי הערים עלולים להפקיע את מחירי החניה לאזרחים שאינם תושבי עירם במיוחד במקומות פופלארים כגון בחוף הים או בסמוך למשאבי הטבע.

מקלב הזהיר ממצב שתושב ישלם 5 שקלים, בעוד מבקר ישלם 30 שקלים על שעת חניה. "משאבי הטבע אמורים להשארים שווים לכל אזרחי המדינה ללא הבדל" אמר הרב מקלב בדיון ודרש להסיר את הסעיף.

כאמור, בעקבות התנגדותם של חברי הכנסת הורה יו"ר הוועדה על הקמת צוות בחינה להצעת החוק יחד עם חברי הכנסת בכדי לאפשר להביא את החוק באופן מרוכך יותר.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטון אמר כי "אף ראש עיר לא רוצה להיות האיש הרע שיעשה את זה בעצמו – אבל זה מדתי וסביר, מה ששידרו לי ראשי הערים שהם לא יהיו האנשים הרעים שיעשו את, אבל מדתי וסביר שיהיה חוק כזה שיאפשר לתושבים לחנות רק במרחב המגורים באזור בו יש להם סופר או קופת חולים".