מחזור לוצאטו
מחזור לוצאטוצילום: באדיבות בית המכירות סותבי'ס

מחזור לוצאטו, סידור תפילה בן 700 שנה, נמכר אמש בבית המכירות סותבי'ס בניו יורק במחיר עצום של 8.3 מיליון דולר, שהם 26.6 מיליון שקל, כך דיווח 'ישראל הוים'.

המחזור, שבו תפילות ראש השנה ויום הכיפורים לפי מנהג אשכנז, נוצר במאה ה-13 בידי סופר בשם אברהם בבוואריה שבדרום גרמניה. את שמו של אברהם אבינו הוא עיטר באיורים דמויי נוצה, וכך ידוע מה שמו של המחבר. מכיוון שהוא במצב מצויין חרף גילו העתיק, ובזכות העובדה שהועתק ואויר בידי סופר יהודי, הוא נחשב לאחד מספרי התפילה החשובים ביותר בעולם היהודי – והוא גם המחזור העתיק ביותר שהועמד למכירה פומבית אי פעם.

בימי הביניים מקובל היה להפיק שני כרכי מחזור גדולים, שעלו סכום גבוה במיוחד מכיוון שהועתקו ביד, טרם המצאת הדפוס. המחזור הראשון כלל את תפילות ימות החורף, האביב, הקיץ וימי הצום – מחנוכה ועד תשעה באב, והשני הוקדש לחגי הסתיו וימי הצום – מראש השנה ועד שמחת תורה. מחזור לוצאטו הוא הכרך השני של ספרי הקהילה היהודית-גרמנית.

במהלך מאות השנים נדד המחזור ברחבי מערב אירופה – מגרמניה לחבל אלזס, משם לצפון איטליה ולבסוף לצרפת. שמו נקרא על שמו של שמואל דוד לוצאטו, משורר יהודי איטלקי בן המאה ה-19. לאחר פטירתו של המשורר נרכש המחזור על ידי ארגון "כל ישראל חברים" (אליאנס), ששמר אותו במשך כ-150 שנה.

בסותבי'ס ציינו כי המחזור הוא "ללא ספק המחזור החשוב ביותר שיצא לשוק במאה השנים האחרונות". לדבריהם, "הספר המפואר, שנוצר לפני 700 שנה, הוא יצירת מופת שמעידה על חיוניות הקהילה היהודית מימי הביניים". המחזור "הוא אחד ממספר מצומצם של מחזורים אשכנזים מאויירים, שעד כמה שידוע אף אחד מהם לא נמצא בידיים פרטיות".

אומנם, לא מדובר בפעם הראשונה שבה ספרי קודש יהודיים נמכרים במחיר כזה, ובין היתר נמכר ב-2015 סט ש"ס (תלמוד בבלי) שלם, מהמדורה של דניאל בומברג ב-9.32 מיליון דולר וב-2010 נמכרו חמישה חומשי תורה מ-1482 בהדפסה ראשונה ב-3.86 מיליון דולר, אך דבריהם של אנשי סותבי'ס מעלה את השאלה מדוע ישראל אינה מתגייסת על מנת לרכוש את המחזור העתיק, שהינו בהכרח אבן יסוד חשובה בהיסטוריה היהודית.