מנדלבליט
מנדלבליטצילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועץ המשפט לממשלה, אביחי מנדלבליט, נשא הערב (חמישי) דברים בכנס בנושא "אתיקה של נבחרי ציבור", במלאת שנתיים לפטירת נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, מאיר שמגר ז"ל, באוניברסיטת ת"א.

מנדלבליט התייחס לראשונה להצעת החוק שהעלה השר גדעון סער לפיה חשוד בפלילים לא יוכל לכהן כראש הממשלה. "בימים האחרונים הגיש שר המשפטים הצעה לתיקון לחוק היסוד, לפיה מי שתלוי נגדו כתב אישום חמור לא יוכל להרכיב ממשלה. לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונאלי אלא כללי, וצופה פני עתיד. זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית".

"אני סבור כי התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית", הוסיף מנדלבליט.

"מצוותו של הנשיא שמגר - הן בפסקי דינו והן בכתיבתו האקדמית, היא שעלינו לעשות כל שלאל ידנו להגן על הפעלת הכוח השלטוני בהגינות. לחזק את עיקרון הנאמנות הציבורית. החוק המוצע מבקש לילך בדרך זו ולהתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה. יש בו לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי", סיכם.

שר המשפטים גדעון סער אמר באירוע, "אנחנו נמצאים בצומת חשוב, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את הייסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו".

"לכן איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה, כפי שאני רואה אותה", דברי סער.

בליכוד תקפו את דברי היועץ המשפטי לממשלה. "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם.

כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה".

גיא זהר עושה סדר בשינוי בעמדה של סער לגבי החוק נגד נתניהומהצד השני, כאן 11