משפחות לביא ובנט מקבלות את השלטים
משפחות לביא ובנט מקבלות את השלטיםצילום: שי גליק

שש שנים אחרי הפיגוע הרצחני בו נהרגו הרב נחמיה לביא ואהרון בנט, נחנכה הבוקר (ראשון) "כיכר הגבורה" בעיר העתיקה בירושלים, סמוך למקום בו נרצחו.

בחול המועד סוכות שנת 2015 צעדו אהרן ואדל בנט בדרכן חזרה מתפילה בכותל המערבי. מחבל ערבי ארב להם ודקר את אהרן, שנאבק בו בגבורה עילאית ובכך אפשר למשפחתו לברוח.

בינתיים שמע את הצעקות הרב נחמיה לביא, תושב הרובע המוסלמי. הוא הבין מיד שמדובר בפיגוע, זינק מביתו עם נשקו, ונאבק גם הוא במחבל. לאחר מכן חוסל המחבל על ידי כוחות מג"ב. במעשה זה הוא מנע את המשך מסע הרצח של המחבל. לאחר מותו הוענק לרב לביא אות המופת על ידי מפכ"ל המשטרה.

מעשה הגבורה של השניים הונצח הבוקר, כאמור, בקריאת הכיכר בצומת הרחובות 'הגיא' ו'ויה דלרוזה' בשם "כיכר הגבורה". עין לא נותרה יבשה בטקס המרגש בו השתתפו בני משפחות לביא ובנט, יחד עם ראש העיר ירושלים ומכובדים נוספים.

כיכר הגבורה ברובע המוסלמי
כיכר הגבורה ברובע המוסלמיצילום: עמיאל מיטב

הלוט הוסר מעל שלט הקרמיקה הנושא את השם "כיכר הגבורה", והשלטים עם דברי ההסבר על שמה של הכיכר חולקו למשפחות השכולות.

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר: "ירושלים לעולם לא תשכח את מי שחירף נפשו להגן על אזרחיה ותפעל בכל דרך להנציח אותם. ידע כל אדם שעובר במקום על מעשה הגבורה".

סגן ראש העיר ירושלים אריה קינג מסר: "עיריית ירושלים תפעל בכל דרך להנחיל לנוער וילדים את תוכן הגבורה ותלמד זאת בצורות שונות".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "מדובר בטקס מרגש שיזכיר וינכיח לנצח את מעשה הגבורה ההירואי .
אני מודה לראש העיר משה ליאון שאישר את ההנצחה ולסגן ראש העיר אריה קינג ששנים נלחם עד שהדבר קרה. בטוחני שהעירייה אף תשים שלט שיספר את סיפור הגבורה בשלש השפות כך שמיליוני האנשים שעוברים פה וגרים פה יזכרו וילמדו ממעשה הגבורה".