
אחרי הכלים החד פעמיים, המשקאות והדלק מגיע תור הלחם: יבואני התבואה מזהירים כי מחירי הקמח ומוצריו צפויים לזנק בשל העומסים בנמלים המביאים לעיכוב בפריקת סחורה ומקפיצים את העלויות ליבואן.
באיגוד יבואני התבואות אומרים כי "זקני היבואנים לא זוכרים חודש, שבו ניתנו רק כ־20 אחוזים ידיים פורקות מהנדרש – לפריקת אניות תבואה וגרעינים בנמל אשדוד. אנחנו בני ערובה, אבל משרד התחבורה לא מגיע לחלץ אותנו מהשבי".
באיגוד מציינים כי "כשפריקת אניה קטנה יחסית עם דגן אורכת חודש וחצי, במקום עד שלושה ימים, והקנס המשולם לחברת הספנות מחו"ל (שספק אם תסכים להבא להחכיר אניות לישראל), מגיע ל־900 אלף דולר, שאף אחד לא יתפלא על יוקר המזון בארץ".
לטענת יבואני התבואה, הבעיות המבניות בנמלי ישראל יוצרות פקקי שיא של אניות בנמלים בארץ, בחומרה גבוהה שבעתיים מעבר למשבר העולמי בתעבורה הימית. חרף זאת, משרד התחבורה נמנע עד כה מלהתערב, ומייחס את הסיבות לפקקי האניות בארץ – במשבר העולמי בתחום. המשרד גם מפזר הבטחות אופטימיות לגבי כך שפתיחת הנמלים הפרטיים החדשים, תפתור את המשבר, וזאת במקום להתערב בנעשה בנמלים, ולהתוות מדיניות ממשלתית מכוונת ואחראית.
איתי רון, יו"ר האיגוד, אמר כי "אנחנו אובדי עצות. צריך להיות עיוור וחירש לא לראות ולא לשמוע, אבל משרד התחבורה בוחר להתעלם. והמחירים קשים. גם גל התייקרות מחירי המזון, גם פקקי תנועה מאזור חיפה של משאיות, שמובילות מטעני תבואות ומוצרי גרעינים לדרום הארץ במקום לפרוק באשדוד, גם זיהום ים בגין אניות שנאלצות לעמוד שבועות עם מנועים פתוחים, והשפעות רעות אחרות.
"אני קורא לשרת התחבורה, התפני מעיסוקייך ופגשי אותנו. המשרד, ואת בראשו, לא יכולים עוד להתעלם. אנחנו נכונים להתייצב אצלך בכל עת, להציג בפנייך את הנתונים ולהצביע על פתרונות מתבקשים. הושיטי כבר יד לעזרה".
באיגוד מברכים על כך שמנהל נמל אשדוד פנה להסתדרות הכללית בבקשה להאריך בחצי שנה, את העסקת 50 העובדים הזמניים שגויסו לנמל. מצד שני, הם טוענים כי זו טיפה בים. "חסרים מאות עובדים נוספים".