ראש המועצה באנדרטה
ראש המועצה באנדרטהצילום: יחצ

בטקס חגיגי ומרגש נחנכה האנדרטה לזכר שמונת חללי סיירת גולני שנהרגו במלחמת ההתשה, ביניהם יורם פרג מחמדיה, אשר במותו הציל רבים בישוב.

על האנדרטה חקוקים שמותיהם של יורם פרג מחמדיה, דוד הרוש, טוביה שניצקי, זאב דורי, ראובן בביוף, אליעזר גומל, רוני שרון ושרגא כהן, אשר נפלו במאבק על הגנת העמק, ועל גבולה המזרחי של מדינת ישראל במלחמת ההתשה.

ותיקי הסיירת הודו לאנשי המועצה, לוועדים של ירדנה ובית יוסף, לרשות הניקוז ירדן דרומי, ולכל מי שהיה שותף, על הסיוע הרב בהקמת האנדרטה, על הקשר החם שנוצר ועל התמיכה בהנצחה החשובה והמכובדת.

יעקב גרינבוים מוותיקי סיירת גולני ומיוזמי הקמת האנדרטה אמר: "היום סגרנו מעגל שנפתח לפני 54 שנים שבו איבדנו שמונה מחברינו הלוחמים, אחינו לנשק, אשר נפלו בעת ההגנה על יישובי עמק המעיינות ועמק הירדן בעת מלחמת ההתשה לאורך הירדן בשנים 1967-1970.

זהו מעגל שפער פצע קשה אצל משפחות הנופלים ואצלנו . האנדרטה בתל ישמעאל היא עדות חייה לתקופת מלחמה סוערת ביותר באזור והיא סוגרת למשפחות השכולות ולנו מעגל שהיה פתוח עד היום. אנו מזמינים את כל תושבי העמק לבוא ולהתרשם מהאנדרטה ולשמוע את הסיפור שלנו שכרוך בסיפורו של המקום באותה התקופה."

גרינבוים ציין את האירוע בו נפל יורם פרג, בן חמדיה אשר היה בעת חופשה מהצבא כששהה בבית הוריו ושמע רעשים חשודים. הוא התקרב למקום וזיהה מחבלים מניחים מטענים על עמודי התמיכה של הבניין. יורם התעמת איתם וקרא לדיירי הבניין להתפנות מחשש לפיצוץ וקריסה, והצליח להניס את המחבלים שטרם הספיקו להכין את הפעלת כל המטענים, אך חוליות החיפוי שלהם פתחו באש מטווח קצר שממנה נפגע. יורם בחר לפעול לאור מה שאומן כלוחם בסיירת גולני, וללא נשק בידיו מנע אירוע רב נפגעים אך שילם על כך בחייו.

יורם קרין – ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, בן חמדיה היה ילד צעיר באותה התקופה, והוא זוכר היטב את הלילה שבו חדרה חוליית המחבלים לישוב ואת נפילתו של יורם פרג שטלטלה את הישוב: "זו הייתה תקופה של שלוש שנים שבה ישנו במקלטים מדי לילה. לוחמי סיירת גולני ביצעו עשרות פעולות ומבצעים ומנעו חדירות ופיגועים רבים באיזור ובכך שמרו על השקט והביטחון של הגבולות, הישובים והתושבים.

האנדרטה אותה חנכנו היום כאן, בנקודה זו של בעמק, תביא את סיפורם של השמונה וסיפור המלחמה על העמק לכל המטיילים הרבים המגיעים לכאן כל ימות השנה. תודה גדולה לוותיקי סיירת גולני ולכל השותפים על היוזמה והביצוע."