"בדרך אני רואה שהילד אפטי ולא מגיב"
"בדרך אני רואה שהילד אפטי ולא מגיב"צילום: דוברות

נוגה שריקי מקרית מלאכי חגגה השבוע יום הולדת לליבר פורת שלמה, בנה בן הארבע. היא לא חשבה שאת הערב המשמח תסיים דווקא במלר"ד הילדים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית.

ליבר בלע חלק מצפצפה שקיבל במתנה ליום ההולדת. עכשיו, כאשר הכל מאחוריה, היא מבקשת להזהיר הורים אחרים: "משחקים באזור הפה עלולים לסכן את חיי הילדים".

שלשום, יום שני, חגגה משפחת שריקי את יום ההולדת של ליבר. כשחזרו הביתה ביקש ליבר לפתוח את המתנות. נוגה מספרת: "הוא התיישב לידי, ומרוב התלהבות ביקש ישר לגשת למתנות. ביקשתי ממנו רק להיזהר".

ליבר הנרגש מצא בתוך אחת העטיפות צפצפה מוזהבת, וישר הכניס אותה לפה. "באותו הרגע שהכניס לפה, שמעתי אותו משתנק ואני רואה שהוא נחנק. אני רואה שהוא לא מצליח לדבר, ואני רואה דם יורד לו מהפה, ואותו אוחז בצפצפה הזו", אומרת נוגה.

נוגה ממהרת עם ליבר למרפאה הקרובה לביתה, שם הרופא מפנה אותה למיון. "במקביל, שלחתי את הבת שלי בת ה-13 לחנות ליד הבית, וביקשתי ממנה לרכוש צפצפה מהסוג הזה, לפרק אותה ולצלם". מספרת נוגה. "השוונו בין שתי הצפצפות וכך גיליתי איזה חלק בצפצפה חסר ומה ליבר בעצם בלע".

בדרך למרכז הרפואי קפלן, מתקשרת נוגה למלר"ד הילדים, והרופאים יוצאים לקבל אותה מחוץ לחדר המיון. "בדרך אני רואה שהילד אפטי ולא מגיב, ונכנסתי ללחץ. הוא היה כ"כ שונה, ואני איתו לבד באוטו". היא מוסיפה ואומרת "מזל שהרופאים של המלר"ד כבר המתינו לי בחוץ, ולקחו אותו ממני. זה הרגע שהתפרקתי".

ד"ר מורן שפלר גל, מ"מ מנהלת מלר"ד הילדים במרכז הרפואי קפלן: "בזכות ההודעה המוקדמת, נערכנו להגעתו של ליבר עם צוות מקצועי מלא הכולל גם מרדים ורופא אא״ג, ליבר הגיע אלינו כשהוא אפטי, אך מצליח לנשום בכוחות עצמו וכרגיל. הבנו מיד שהחלק אינו חוסם את דרכי האויר, ואנחנו מחליטים תחילה לבצע לו בדיקה אנדוסקופית לראות האם החלק החסר בצפצפה הגיע לדרכי הנשימה, ורואים שלא כך".

הוא מוסיף ואומר: "ביצענו גם צילום חזה, בו לא נראתה כל חסימה, והחלטנו להשאיר את ליבר להשגחה, מתוך הנחה שהצפצפה עברה לדרכי העיכול". ד"ר שפלר גל אומרת: "צעצועי נשיפה וצעצועים הכוללים חלקים מתפרקים אשר נכנסים לפה הינם מסוכנים לילדים, אפילו עד גיל 9, וחשוב שנשמור על הילדים הרחק מהם".

נוגה מסכמת: "ליבר כ"כ בטראומה, שאפילו את המוצץ הוא לא רוצה להכניס יותר לפה. אין לי טענות למי שרכשה את המתנה, אבל חשוב להבין שהמשחקים הללו הם מסוכנים, ועדיף שלא נרכוש אותם ולא ניתן אותם לילדים שלנו. מקווה שהורים נוספים יבינו זאת".