"יהדות בריטניה מתונה, קולטת, מכילה, מסתגלת"
"יהדות בריטניה מתונה, קולטת, מכילה, מסתגלת"צילום: קובי גדעון/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל השתתפו אתמול (שני) באירוע של קרן פרס בראשית אשר חלקה כבוד לרב לורד יונתן זקס ז"ל וציינה את מורשתו במלוא שנה לפטירתו.

באירוע בלונדון, נשיא המדינה העניק לרב זקס, דרך אלמנתו הליידי איליין, את פרס מפעל החיים של קרן פרס בראשית. קרן הפרס בחרה להעניק את הכבוד לרב זקס לאור תפקידו יוצא הדופן כדמות מעוררת השראה עבור יהודים רבים בעולם, ועל הקדשת חייו לעבודה כמחנך ומורה הדוגל בערכי היהדות ובדיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי.

הנשיא פתח את דבריו ואמר כי הוא קורא מדי שבת את פירושו של הרב זקס לפרשת השבוע וספד לו: "הרב הזקס ביטה באופן מופתי את היסודות היהודיים של הערכים האוניברסליים ובאותו זמן נתן ביטוי נחרץ לזהות יהודית גאה ומכובדת. יכולת הביטוי המולדת שלו, אשר ניתנה לו מהאל, הבליטה בפני כולם את תרומתה של היהדות ומדינת ישראל לאנושות כולה."

הנשיא הוסיף בנימה אישית כי הרב זקס הזכיר לו את סבו, הרב יצחק הלוי הרצוג: "בדומה סבי, הרב זקס היה בן אדם מכיל ומסורתי - נאמן ללא מורא ליהדות האורתודוקסית, תוך שהוא מצא דרכים הלכתיות להכיל את כולם,” הוסיף הנשיא ואמר: "עצם היותם נבעה מהמאפיינים הייחודיים של יהדות בריטניה - יידישקייט מתונה, קולטת, מכילה, מסתגלת."

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "הרב זקס הדגים את ההיסטוריה היהודית, הקוד האתי ורוח היהדות בכבוד ובאופן מעורר הערצה. הוא תמך בנחרצות במדינת ישראל, הושיט יד לצד השני, לדתות שונות, והנגיש את התורה לדור הצעיר- ״לדור הסמרטפונים״. זוהי מורשתו של הרב זקס. כל אחד ואת מאיתנו יכול לקחת צעד קדימה, להדליק אור בכוחות עצמו ולהוביל, בימים ההם, בזמן הזה."

הרב זקס הוא בעל הכבוד העשירי של בראשית, והזוכה השני בפרס בראשית על מפעל חיים. הרב זקס כיהן כרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של חבר העמים בין השנים 1991 ו-2013. הוא זכה למוניטין עולמי כחוקר, שגריר יהדות וערכי היהדות, תאולוג, פילוסוף, סופר פורה ותומך בדיאלוג בין-דתי.

עוד השתתפו באירוע כ-150 מנהיגים מרחבי בריטניה ומקהילת היהדות הבינלאומית וכן ידידים של הקהילה היהודית, ביניהם ראש ממשלת בריטניה לשעבר תרזה מיי; הרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של חבר העמים הבריטי, אפרים מירוויס; שגרירת ישראל בבריטניה, ציפי חוטובלי; שגריר בריטניה בישראל, ניל ויגאן; מ"מ שגריר ישראל בצרפת, רונית בן-דור. שני חתני פרס בראשית, סר אניש קאפור (2017) ונתן שרנסקי (2020) נכחו, יחד עם שניים מהמועמדים הסופיים לפרס בראשית 2022, יו"ר ומנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, וצייד-הנאצים ומנציח השואה, סרז' קלרספלד.