גרשון מסיקה
גרשון מסיקהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נהיגה בשכרות הינה אחת מהסיבות לתאונות קטלניות ולכן המחוקק רואה זאת בחומרה והיא נחשבת לאחת העברות החמורות, חלים עליה עונשי מינימום של פסילה של שנתיים וכמובן פסילה מנהלתית של 30 ימים וכן השבתה מנהלית ברכב לתקופה של 30 יום כאשר על הנהג מוטלים הוצאות הגרירה ואכסון הרכב.

כמו כן 10 נקודות נצברים לחובתו של הנהג .ואם הנהג מורשע פעם שנייה העונש מוכפל עד כדי 4 שנים.

ולכן עורך הדין המקבל מקרה של נהיגה בשכרות ישאף להסב לעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול עבירה זאת נחשבת לקלה יותר (שלושה חודשי שלילה)

אם יש ספק – אין ספק

משמעות הדבר היא שבמקרה שמתעורר הספק הקטן ביותר באשר למסוגלותו של האדם לנהוג באופן תקני וצלול לחלוטין, הרי שעליו להעביר את מפתחות הרכב לאדם שלא שתה (מובן שחובה שלאדם שינהג יהיה רישיון נהיגה תקין ובתוקף).

חשוב לדעת כי רמת האלכוהול המותרת בדם פוחתת ב-25 מ"ג לשעה בממוצע, כך שגם אם שתיתם רק כמות מזערית של אלכוהול, כדאי להמתין טרם תחילת הנסיעה.

מתי שוטר בודק

על פי הפסיקה לא ניתן לערוך בדיקת דם ושתן לנהג החשוד בנהיגה תחת השפעת סמים אם אין חשד קונקרטי לביצוע עבירה זו. חשד נבנה ממספר פרמטרים כגון עיניים אדומות, עייפות יתרה, הנהג נראה רדום, ריח של סם, התנהגות עליזה, או מידע קונקרטי שחשוד נהג תחת השפעת סם. ללא חלק מפרמטרים אלה לא ניתן לבקש מאדם בדיקות אלו כדי לבדוק האם הוא נוהג תחת השפעת סם וזאת בניגוד לבדיקת נשיפה לגילוי אלכוהול ששוטר יכול לדרוש מתן דגימה גם ללא כל חשד לביצוע העבירה.

כמות האלכוהול

הכמות המינימלית של אלכוהול שתחשב כנהיגה בשכרות לנהג רגיל היא 290 מק"ג לליטר אויר נשוף(בערך חצי ליטר בירה) ואילו לנהג חדש או לנהג רכב ציבורי הכמות המינימלית היא שתי לגימות של משקה אלכוהולי בערך 20% מהכמות של נהג רגיל (50 מק"ג)

בדיקת הינשוף

במקרה שהשוטר חושב או מריח ריח של אלכוהול הוא רשאי לערוך לנהג בדיקה באמצעות המכשיר שנקרא ינשוף שעפ"י תוצאות הבדיקה בו ניתן להרשיע בנהיגת רכב בשכרות יש לערוך את הבדיקה פעמיים בהפרש של 15 דקות בין בדיקה לבדיקה (קיצור הזמן עלול לפסול את הבדיקה)

סירוב להיבדק

המחוקק והתביעה המשטרתית מתייחסים בחומרה רבה לסירוב של נהג להיבדק ומחשיבה את הסירוב הנהג כאילו נהג בשכרות ומוטלים עליו עונשים כנוהג בשכרות יש חובה על השוטר להסביר לנהג את משמעות הסירוב להיבדק ולהמתין 10 דקות ובאם השוטר לא הזהיר את הנהג הדו"ח עלול להתבטל

תיעוד הפעולות

השוטרים מחויבים לתעד את כל הפעולות שביצעו באופן ברור בדוחות הפעולה כולל זמנים מדויקים ואם הנהג הועבר בין שוטרים הם אמורים לתעד את זמני ההעברה ולמי הועבר הרבה מהמקרים הנאשם מזוכה בגלל פגמים בתיעוד עורך דין תעבורה מנוסה ידע לבדוק את כלל הראיות הקיימות בתיק בכדי לנסות ולאתר כשלים אשר עשויים להטיב עם הנהג במעמד הענישה.

לאור האמור, אם קיבלתם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות, היוועצו בהקדם האפשרי עם עו"ד המיומן בתיקי נהיגה בשכרות

הכותב עו"ד גרשון מסיקה הינו בעל תואר שני במשפטים ומתמחה בעבירות תעבורה