מתוך 'הד קולך'
מתוך 'הד קולך' צילום: רותם ירון

הגמרא בסנהדרין מלמדת אותנו ש"בכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו", הנחת מוצא שאולי נראית לנו יחסית מובנת מאליה, אבל היא בדיוק הנחת המוצא שיוצרי 'הד קולך' באו לערער – הוא מתקנא, והרבה.

'הד קולך' שעלתה השבוע בכאן 11 אמנם מגוללת את סיפורו של זמר כושל למדי בשם קובי שמר, אך הרבה יותר משהיא עוסקת בו כדמות עצמאית היא מתארת את בריחתו מהצל הגדול של אביו - ארי שמר, אליל הרוק הבלתי מעורער של שנות השבעים, שמת בטרם עת.

במקביל, העיסוק ביחסי אבות ובנים מוכפל כשבנו האהוב לני, זמר מחונן עם כריזמה שקטה ומהפנטת, מוזמן לתוכנית ראליטי מוזיקלית, והופך מיידית לכוכב. השאלה שמהדהדת לאורך כל הסדרה היא האם יפסיד קובי במה שהוא רואה כמשחק אכזרי של אלוהים ש'הקפיץ' את הכישרון דור או שיחזיר מלחמה בגורל?

מדובר בעלילה עם פוטנציאל נדיר שחולשת על שלל נושאים מרתקים: חיים בצל אב מיתולוגי, וסוגיית העברת הכישרון מדור לדור ועוברת בין שתי תקופות חיים: עבר והווה, ישראל בשנות ה-70 וישראל של היום, והמוזיקה כ'תדר נפשי' המתווך בין תקופות ואנשים, אבל למרבה הצער מדובר בפוטנציאל לא ממומש.

על אף שהסדרה מתהדרת בתואר 'דרמה מוזיקלית', האמת היא שההקבלה בין שני חלקי הביטוי לא עושה חסד ל'הד קולך'. שכן בעוד החלק המוזיקלי, עליו היה אמון שלומי שבן שכתב והלחין את השירים בהתאם לסגנון המוזיקלי של התקופות המדוברות בסדרה, היה עשוי לעילא ולעילא, החלק ה'דרמטי' של הסדרה מקרטע לאורך כל הדרך.

צפייה בפרקים ששודרו מגלה סדרה איטית ומייגעת, בצבעים כהים, שכמו מתאמצת להתיש את הצופה. יוצרי הסדרה מתעקשים להאכיל את הצופה בכפית, ואפילו דברים מובנים מאליהם כמו הקונפליקט עליו מושתתת הסדרה, נטחן עד זרא בדיאלוג בחדר ההקלטות.

ההשוואה לסדרה מוזיקלית אחרת שעלתה בימים אלו, 'מנגן ושר', היא כמעט בלתי נמנעת, והיא גם זו שמדגישה את הפער ש'הד קולך' מתקשת למלא. בעוד 'מנגן ושר' חוגגת את הישראליות ומנופפת בסלנגים מראש העין בגאון, הד קולך מתכחשת לה, מנסה להביא משהו קצת אחר, מעודן יותר, אירופאי יותר.

על הנייר הם עמדו במשימה, בפסטיבל 'סירייס מאניה' הצרפתי (פסטיבל בינלאומי לסדרות טלוויזיה) זכו שלושת השחקנים הראשיים בפרס השחקן הטוב ביותר, אבל בינתיים נראה שהנייר הזה לא מחזיק ברוח הישראלית ושהוא מתקשה לחבר אליו את הצופים.

שני פרקים שודרו בינתיים, שמונה נותרו. המבחן הגדול של 'הד קולך' יהיה אם תצליח להתניע את העלילה ולגרום להתרחשות אמיתית על המסך שתייצר עניין וחיבור רגשי עם הדמויות, או, כמו במקרה של גיבורה המתוסכל קובי שמר, היא תישאר לעד בגדר 'זו שניסתה ונכשלה'.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו