איתמר סג"ל
איתמר סג"ל צילום: עצמי

* אין בעיה עקרונית, ודאי לא הלכתית, במתן אפשרות לרבני ערים לגייר. ההלכה היבשה מאפשרת גיור בפני כל שלשה, ורבני הערים בישראל היו והינם אנשים ראויים לשבת בהרכבי גיור, נושא שאינו דורש בקיאות הלכתית גדולה כמו של דיין ממונות או אישות.

לצד זאת, לצורך פיקוח ראוי בנושא כל כך מהותי, אין לאפשר לרבני יישובים או מושבים לגייר אלא לרבני ערים בלבד.

* השאלה כלל אינה מי יגייר, אלא בעיקר איך יגיירו, והאם רבני הערים יעמדו בתקן אחיד שתתווה הרבנות הראשית. הויכוח הגדול לא עומד על זהות המגיירים אלא על הדרך, כאשר שלש סוגיות מהותיות עומדות על הפרק, בהם יצטרך המתווה להכריע, ושם יהיה המאבק הגדול, שם ייבחן השר כהנא אם בכוחו לשמור על ההלכה הנהוגה בישראל או שמא ייכנע שוב, בדומה לסוגיית הכשרות, לזרמים בקצה הליברלי יותר בציונות הדתית, ראש בראש עם רוב בניין ומניין של רבני ישראל:

* הראשונה – קבלת מצוות. הפסיקה המקובלת בישראל היא שגר חייב בקבלת מצוות. בספרי האחרונים נידונו מספר מקרים בהם הוכח כי קבלת המצוות הייתה מלכתחילה ברמאות, והגיור בוטל למפרע. מיעוט קטן של הפוסקים אינו רואה את קבלת המצוות כחלק מהליך הגיור, ובין הפוסקים, בעיקר האחרונים, דיון עד כמה חמורה אי קבלת המצוות או חלקן למעשה. מה שבטוח הוא שהגר לא חייב לדעת הכל, שכך לשון הרמב"ם, 'מודיעין אותו מקצת מצוות'. מה שעוד ברור הוא שאם הגר מודיע מראש שהוא לא מתכון לקבל עליו עול מצוות – לא מקבלין אותו. מה באמצע? על זה הויכוח. גיור בישראל חייב ללכת על דרך האמצע, מקובל על מרבית רבני ישראל והפסיקה המקובלת במהלך הדורות. יש לכך משמעות אדירה משום שמרבית ככל מאות אלפי הגויים בישראל לא מעוניינים בשום אופן לקבל עליהם עול מצות.

* השניה – קורס הכנה לגיור. הרבנות הראשית, קורס נתיב וכל מי שעסק בגיור עד היום חייב את המתגיירים לעבור קורס הכנה לקראת הגיור, שם למדו על החגים, השתתפו בתפילות ונסעו לכותל. בית הדין הפיראטי לגיור 'גיור כהלכה' גייר מאות גרים ללא קורס וללא כל הכנה. האם רבני הערים שיוכלו לגייר יגיירו רק לאחר קורס הכנה? נחכה ונראה.

* השלישית – גיור קטינים שהוריהם אינם שומרים מצוות או לא מתגיירים עמם: גם הנושא הזה נתון לויכוח גדול בין הפסוקים. הראי"ה קוק התנגד לגיור כזה, וטען כי אין לגייר ילד שיגדל להיות יהודי שאינו שומר מצוות. יש שהקלו בזה יותר. גם בנושא זה נחכה למוצא פי המתווה החדש כדי לדעת לאן הרוח נושבת.

* האם המתווה יביא פתרון לבעיית הלא יהודים הגרים היום בישראל? ממש לא. מתוך מאות אלפי לא יהודים שחיים היום בערי ישראל, מתי מעט מעוניינים להתגייר. הם לא רוצים, לא כי הדיינים מחמירים או מחמיצי פנים, אלא כי אין להם כל טעם.

הם חיים בשלווה ובששון, זכאים לכל זכויות האזרח, מתגייסים לצבא ומרגישים חלק. דבר זה לפחות מוסכם על הכל – ביהדות לא דוחקים או משכנעים אדם להתגייר. אם יש דבר שחייב להיעשות ברצון חופשי לחלוטין, ללא שכנוע או אילוץ, הרי זו הכניסה תחת כנפיו של הקב"ה ועם ישראל.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו