פעילות ODT
פעילות ODTצילום: אקסטרים יער בן שמן

בשנים האחרונות אנחנו יכולים למצוא יותר ויותר מקומות אשר מציעים למשתתפים בגילאים שונים, ליהנות מפעילות ODT. פעילויות המבוצעות מחוץ לבית או למשרד, בשטח פתוח, בהדרכה של אנשי מקצוע המתמחים בכך.

כך למשל, אפשר למצוא סדנאות ODT במתחם מיוחד הממוקם ביער בן שמן ומנוהל על ידי חברה מקצועית, אקסטרים יער בן שמן, אשר מתמחה בארגון פעילויות שונות הן לקהל צעיר והן לקהל מבוגר. בין היתר, הצוות מתמחה גם בפעילות ODT. במאמר זה נסביר בקצרה מה זה וכיצד זה יכול לשרת את המשתתפים בו.

מה זו פעילות ODT?

ODT (Outdoor training) זו פעילות אשר נערכת, כאמור, בשטח פתוח, מחוץ לאזור הנוחות של המשתתפים בה. כך למשל, אם מדובר ב ODT לבני נוער, אז הפעילות נערכת מחוץ לבית הספר ובוודאי מחוץ לבית שלהם. אם מדובר בעובדים של מקום עבודה, הרי שהפעילות נערכת מחוץ למשרד אליו הם רגילים להגיע כל בוקר ובו הם מבלים את מרבית זמנם.

הפעילות כוללת משחקים חברתיים שונים, פעילויות ואתגרים ייחודים, אשר משלבים בתוכם גם אינטראקציה חברתית בין המשתתפים וגם פעילויות ואתגרים המשלבים אפשרויות שונות שקיימות בשטח.

אילו סוגי פעילות אנחנו יכולים למצוא במתחם אקסטרים בן-שמן?

בעיקרון, בכל מתחם אנחנו נוכל למצוא פעילויות שמתאימות לשטח וכן לקהל המיועד אשר אמור להגיע אל המקום. למשל, במתחם יער בן שמן, אנחנו נמצא סדנאות ODT שמטרתן לאפשר למשתתפים להוציא מתוכן מיומנויות שונות, יכולות ייחודיות, יחד עם זאת רגעים של שמחה והומור.

מדובר על פעילויות אשר נועדו לספק למשתתפים כלים ותובנות שיוכלו לעזור להם במצבים שונים בחיים, בפרט בעבודה, לימודים ואף באינטראקציה בתוך הבית עם בני משפחה. כאמור, כל הפעילויות קשורות כך או אחרת למה שהמתחם והיער יכולים להציע.

למי פעילות ODT יכולה להתאים?

כפי שציינו בתחילה, פעילות אלו יכולות להתאים למגוון רחב של משתתפים, כאשר הרעיון הוא לייצר פעילות שמתאימה ספציפית לקהל המשתתפים. אפשר למצוא פעילויות שמתאימות לילדים, בני נוער ומבוגרים. כאשר כל פעילות נבנית על פי הצורך והדרישה של המשתתפים.

למשל, אם מדובר בפעילות לילדים בבית ספר או בתנועה, אז סביר להניח שהמאמץ הפיזי שהפעילות תדרוש או המאמץ האינטלקטואלי, יתאימו לגילאים של הילדים. לעומת זאת, אם זו פעילות המיועדת למבוגרים, הרי שהמאמץ הפיזי והאינטלקטואלי, אמורים להיות מותאמים עבורם. בכל מקרה, ברור שכל פעילות מותאמת לקהל היעד.

מתי נרצה לארגן פעילות ODT?

פעילויות ODT, יכולות להתאים בתנאים שונים. יש מקרים בהם הפעילויות מיועדות לימי כיף סטנדרטיים. בין אם מדובר ביום כיף לילדים בבית ספר, תנועה ואפילו ליום כיף משפחתי. במקום לקחת אותם לסרט או הצגה, אפשר להזמין מקום ולערוך להם פעילות בשטח, מאתגרת, מעניינת, כזו שתספק להם חוויה שונה ממה שהם מכירים. כמובן שזה נכון גם לגבי מקומות עבודה שרוצים לארגן ימי כיף לעובדים שלהם.

יחד עם זאת, פעילות ODT יכולה להתאים גם לצרכים ייחודים, ספציפיים. למשל, אם רוצים להשתמש בכלים שהפעילות מעניקה בשביל לייצר מיומנויות שונות.

דוגמא טובה לכך הם ימי גיבוש לעובדים. אז הפעילות יכולה לייצר חיבור בין העובדים, יכולה לעזור להם למצוא דרכים משותפות כיצד לעבוד ביחד. אם עושים את זה נכון ובמקום המתאים, אזי שזה יכול לשרת את העובדים בצורות שונות.

איך בוחרים לאן ללכת?

כאמור, אנחנו יכולים למצוא מגוון רחב של מקומות שמארגנים ומציעים פעילויות ODT. אנחנו צריכים לדעת כיצד לבחור את המקום הנכון. נעשה זאת על פי 3 מדדים עיקריים:

ראשית, על פי סוג הפעילויות שמוצעות במקום, איכותן, רמתן ועד כמה הן יכולות להתאים לצרכים שלנו. שנית, על פי סוג המדריכים והמארגנים, הניסיון והמקצועיות שלהם, עד כמה הם אחראיים ורציניים בעבודתם. שלישית, נבחר על פי המיקום של המתחם וכן על פי האופן בו הוא בנוי, מה הוא מציע, עד כמה הוא נחשב בטוח ואיכותי לשימוש.

אילו תנאים ישפיעו על הבחירה שלנו?

מלבד הנקודות שציינו, ישנן נקודות יותר כלליות שיכולות להשפיע על הבחירה שלנו. בראש ובראשונה, תנאי מזג אוויר. כשאנחנו רוצים לארגן פעילות ODT, עלינו לזכור שהיא נערכת בשטח, במקום פתוח. לכן חשוב להגיע בתקופה נעימה, בין אם זה אביב או קיץ, כשלא חם מדי.

כמו כן, אנחנו צריכים לבחון איפה המתחם ממוקם, זאת בשביל שלא נצטרך לנסוע שעות ארוכות בשביל להגיע אליו, דבר שיכול לעייף אותנו ואת שאר המשתתפים. לכן מתחם יער בן שמן הוא מתאים, שכן מדובר על מקום מרכזי, קרוב לאזורים שונים בארץ ולא נמצא במקום מרוחק.

אנחנו גם צריכים לבחון את התנאים מסביב, בין אם זה איפה אפשר לאכול, האם המקום מוצל, גדול, ואם אכן הוא יכול להתאים לכל מה שאנחנו מחפשים וצריכים.

כיצד מתכוננים לפעילות ODT?

לא משנה מי קהל היעד ואיזו פעילות אמורים לבצע, הרי בשביל ליהנות מהחוויה רצוי מאוד להגיע רעננים, ערניים וכן רצוי ללבוש בגדים קלים ונוחים. בפרט אם מדובר בפעילות שנערכת במתחם יער בן שמן, אז רצוי גם לנעול נעליים שיאפשרו ללכת בצורה נוחה בשטח. אין צורך ללבוש בגדים מיוחדים ובוודאי שאין סיבה להתלבש חם מדי. צריך לזכור שהפעילות נערכת בחוץ ולא במקום ממוזג.

לא רק פעילות ODT

אם רוצים להפוך את היום הזה לחווייתי ומהנה, אזי שאפשר לשלב בו עוד כמה דברים, בין אם מדובר על פעילויות נוספות שנערכות במתחם, כולל טיולי שטח. כמו כן רצוי לארגן אוכל ושתייה (אפשר להזמין דרך המתחם). כל מה שיכול להפוך את היום הזה למיוחד ויוצא דופן, מבלי שהמשתתפים יצטרכו לעבוד קשה מדי.