פרופ' סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקאצילום: דוברות המרכז הרפואי זיו.

ממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, מזהיר בשיחה עם "ישראל היום" מפני וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה.

"נראה שבתוך שבועיים נהיה פה עם אלפים של חולים, אנחנו הולכים לקראת גל שלא ראינו בעבר, המספרים יותר גבוהים", אמר זרקא.

לדבריו,"הדלתא היה גל מאוד מדבק, ואילו האומיקרון מידבק פי שניים עד ארבעה לעומתו. העובדה שאנחנו היום עם 175 מאומתים לאומיקרון היא תוצאה של הפעולה המהירה שלנו לפני שלושה שבועות, כאשר עצרנו את התיירות. בלי זה יכולנו להיות עם אלפים, וזה בזכות התגובה המהירה שאז אמרו עלינו שאנחנו היסטריים".

"אנחנו מוטרדים מאוד מגל האומיקרון, שכבר התחיל", הוסיף. "אם מסתכלים על אירופה, מבינים שאנחנו ברווח של שבועיים מקסימום שלושה, ואנחנו מנסים לתרגם את זה ליותר מוגנות בקרב האוכלוסייה".

פרופ' זרקא מציין כי המוגנות הטובה ביותר היא בחיסונים: "השבוע אנחנו ב־80 נקודות חיסון ואנחנו רוצים לגדול ל־500-400, ואני מקווה שזה יקרה במהלך השבוע ובתחילת השבוע הבא. אנחנו חייבים את זה לטובת האזרחים, מתוך הבנה שלא נכון לפגוש את האומיקרון כשאתה לא מוגן. נוסף על כך, אנחנו פועלים להנגשה של קופות החולים, כך שלאף אחד לא תהיה בעיה להגיע ולהתחסן. אנחנו נשטוף את המדינה בחיסונים".

גורם בכיר בטיפול בקורונה מציין כי מערך החקירות האפידמיולוגיות אינו ערוך לגידול במספר המאומתים, וכי יש צורך לגייס כוח אדם נוסף באופן מיידי: "במסגרת מדרגות ההפעלה מספר החוקרים היום מספיק ל-500 עד 1,000 מאומתים, אך כאשר התחלואה במגמת עלייה צריך להכין את המדרגה הבאה לחקירה של 1,000 עד 3,000 מאומתים ליום.

"הסיבה שלא עושים את זה היא כי יש מי שלא מאשר תקציב, וזה מתסכל. אם לא נבנה עכשיו את הכוח מהר, לא נצליח לעמוד בקצב החקירות, חד-משמעית. בעוד שבועיים-שלושה יהיה לנו קשה בנושא".

עוד אומר הגורם: "גל האומיקרון הוא אירוע חסר תקדים. בבריטניה עומדים על 100 אלף מאומתים ויגיעו עד סוף השבוע ל-500 אלף. אני חושש שהציבור בישראל, ברגע שהוא יפנים את הנתונים האלו, יעבור מאדישות לפאניקה וירדוף אחרי מערכת הבריאות להתחסן. כשיראו שמערכות הבריאות בבריטניה קורסות, יתחילו ביקושים להתחסנות בישראל. יהיו תורים ומורכבות".

פרופ' זרקא התייחס לטענה על חוסר ההיערכות לחקירות אפידמיולוגיות: "אמרנו בין הגלים שנתאים את עצמנו למספר החולים. כבר שבועיים שאנחנו משתמשים בביטוי 'גל חמישי', ואנחנו בהחלט עולים מדרגה ומגייסים חוקרים וסלקטורים למערך החקירות כדי שתהיה לנו כמות מספקת".

עוד אמר כי היום יתקיים דיון עם משרד האוצר על חיזוק מערכת הבריאות לגל חמישי. בדיון ידובר על תוספת כוח אדם, שבשל המחסור בצוותים רפואיים תתבסס בעיקר על חיל הרפואה לסיוע באשפוזי בית ועל שימוש בצוותי רפואה וסיעוד שאינם מומחים.

חברי הצוות לטיפול במגיפות יקיימו דיון המשך מחר בערב על מתן מנת חיסון רביעית לאוכלוסייה מבוגרת מאוד ולמדוכאי חיסון. כמו כן, הם ידונו על היערכות מערכת הבריאות לקראת העומס הצפוי בגל חמישי ועל ההתמודדות עם אנשי צוות מאומתים ומבודדים.