אתר בניה
אתר בניהצילום: שאטרסטוק

זה לא סוד שמכונת הנדל"ן הישראלית תופסת מימדים חדשים ואיתה הביקושים.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט - ספטמבר 2021 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עולה כי מחירי הנדל"ן בישראל נסקו באופן דרמטי, וצברו עלייה של 10.3% רק בשנה האחרונה.

גם אם ניקח בחשבון את העובדה שהשוק מתקן באופן טבעי את ההאטה של תקופת הקורונה, עדיין מדובר בנתון גבוה מאוד.

מנתוני הלמ"ס עולה כי בחודשים יולי - ספטמבר 2021 נמכרו באשקלון וירושלים יותר מ-1000 יח"ד, כאשר באשקלון המספר עומד על 1,183 יח"ד ובירושלים 1,045. (בשלושת החודשים שקדמו - אפריל עד יוני 2021 - נסגרו בירושלים 331 עסקאות בלבד. מה שמהווה גידול של 236%).

אחריהם ברשימה ממוקמות הערים תל אביב-יפו, מודיעין-מכבים-רעות, בני ברק, וראשל"צ עם היקף של כ-500 יח"ד כל אחת.

השורה החשובה ביותר היא, שהפער בין הביקוש להיצע נשמר כל העת. אם חשבנו שגידול בהיקף העסקאות יצמצם את הפער מול הביקושים, מתברר שממש לא. בחודשים יולי - ספטמבר 2021, הכמות המבוקשת לדירות חדשות בישראל עמדה על כ-16,500 יח"ד, בפועל נמכרו רק 13,650 דירות - 82.7% מהכמות המבוקשת, וכמובן שעודפי הביקוש נצברים משנה לשנה.

כל אלה מביאים נתון מדהים נוסף, שמעיד על היקף חזרת המשקיעים לשוק הנדל"ן: כלל העסקאות של דירות להשקעה בחודש ספטמבר הסתכמו על כ-1,700 יח"ד, השיעור הגבוה ביותר מאז מרץ 2016.

אורן מסקלצ'י - מנכ"ל קבוצת קרתא אומר לערוץ 7 כי "הנתונים החדשים שמפרסמת הלמ"ס מראים בבירור שמחירי הנדל"ן לא הולכים לרדת. אם הממשלה לא תעשה רפורמה משמעותית בהיקף שיווק הקרקעות לבניה והליכי התכנון, אנחנו נישאר בפער הולך וגדל בין הביקושים להיצע".

הוא מציין כי אכן הממשלה הנוכחית קבעה שורת יעדים משמעותיים בשוק הנדל"ן עד לשנת 2025, בין היתר: השלמת תכנון של חצי מיליון יח"ד, פרסום מכרזים ל-300 אלף יח"ד בקרקעות מדינה ו-280 אלף התחלות בניה. כל אלו בנוסף להשקעה של למעלה מ-13 מיליארד שקל בפיתוח תשתיות: תחבורה, גני ילדים ובתי ספר. "אלה חדשות טובות מאוד, אך הן כרגע ברמה ההצהרתית. צריך לקוות שאכן הממשלה תעמוד ביעדים שהציבה לעצמה", הוא מדגיש. "בסופו של דבר צריך לזכור, שגם עשייה משמעותית בתחום הנדל"ן - תשפיע מעט מאוד על מחירי הנדל"ן בשנים הקרובות מאחר ואנו בגירעון היצע-ביקוש כבר שנים ארוכות".

"גם במוסדות הממשלה והתכנון מבינים שהמטרה כרגע היא קודם כל לבלום את עליית מחירי הדיור ולצנן את התייקרות השוק. צריך לומר זאת בכנות: הורדה דרמטית של מחירי הדיור הוא לא תרחיש שהמדינה רוצה בו", מסביר מסקלצ'י, "בכדי להדביק באמת את הפער - אנו זקוקים ל-150 אלף התחלות בניה בשנה לפחות. ועד שזה יקרה אנו נמשיך לראות מחירי נדל"ן גבוהים".

"מצד שני, אנחנו גם רואים כיצד הביקושים יוצרים כדאיות ורלוונטיות למשקיעים, נתוני השוק מלמדים בצורה ברורה שהמשקיעים רואים בשוק הנדל"ן תחום יציב עם בטוחות טובות ועליה מתמדת. בטוחות שלא מצויות בהשקעות בשוק ההון או בסטארטאפים".

אם נחזור שוב לנתוני הלמ"ס, מסכם מסקלצ'י, "הרי שירושלים ממשיכה לככב ברשימת הערים עם שווקי הנדל"ן הפעילים ביותר, כאשר הביקושים בעיר גבוהים מתמיד וכל פיסת נדל"ן הופכת להיות מוצר יקר מאוד. על פניו לזוגות הצעירים זוהי בשורה פחות טובה, אבל למעשה, גם הם יכולים לסלול את דרכם לעבר בית משלהם - בכך שהם מנצלים את מחירי הנדל"ן המתייקרים לטובתם על ידי הצטרפות לקהילת המשקיעים, זה משהו שאנחנו ב'קרתא השקעות' עושים מצוין כבר הרבה שנים, והצלחנו לסייע למאות משפחות להתקדם כלכלית באמצעות נדל"ן נכון".

הזוגות הצעירים יכולים להתנחם בעוד צעד אותו מתכננת הממשלה כמו הקלות במס הרכישה לדירה ראשונה, ו- "תכנית מטרה 2.1" המיועדת למשפרי דיור ומחוסרי דיור.

עיקרי התכנית: שיווק במסלול זה יבוצע ברשויות מקומיות שבתחומן המחיר למ"ר דירתי ממוצע הוא עד 20 אלף ש"ח למ"ר ללא מע"מ. או ביישובים בהם המדד החברתי 4 ומטה.

במסגרת השיטה החדשה ייקבע מחיר למ"ר בנוי שיצוין במסמכי המכרז ועליו תינתן הנחה של 20% ממחיר הדירה ועד 300 אלף ש"ח. הקבלנים שייגשו למכרזים יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע. כאשר סך הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על כ63% מכלל הדירות.

עמיחי ניימן מיסד קבוצת קרתא אומר בשיחת מסדרון לערוץ 7 "אם תחול ירידה במחירי הדיור, היא תורגש תחילה בפריפריה, שם צפוי שיווק קרקעות רחב יותר עם ביקוש נמוך יותר בשונה מאזורי הביקוש - שם כמעט ואין קרקעות חדשות לשווק ורוב ככל ההיצע נובע מהתחדשות עירונית."

נתונים נוספים שכדאי לדעת: חלה ירידה של כ9.5% של סיומי הבנייה ביחס לשנים 2019-2020, כאשר נכון לכתיבת שורות אלו נמצאים 133.9 אלף יח"ד בתהליכי בנייה פעילה. ומאידך, מספר הדירות שהונפקו עבורם היתרי בנייה בחודשים יולי 2010 עד יוני 2021 הוא כ 58,300, - עליה של 1.5% לעומת 12 החודשים הקודמים.

רוצים לדבר עם קרתא על הצעד הבא שלכם בעולם הנדל"ן? כנסו כאן >>

אם לתת אמון ותקווה בתכנית הממשלתית, הזוגות הצעירים יכולים להתנחם בכמה צעדים אותם מתכננת הממשלה כמו הקלות במס הרכישה לדירה ראשונה, ו- "תכנית מטרה 2.1" המיועדת למשפרי דיור ומחוסרי דיור.

עיקרי התכנית: שיווק במסלול זה יבוצע ברשויות מקומיות שבתחומן המחיר למ"ר דירתי ממוצע הוא עד 20 אלף ש"ח למ"ר ללא מע"מ. או בשובים המוגדרים המדד החברתי 4 ומטה.

במסגרת השיטה החדשה ייקבע מחיר למ"ר בנוי שיצוין במסמכי המכרז ועליו תנתן הנחה של 20% ממחיר הדירה ועד 300 אלף ש"ח. הקבלנים שייגשו למכרזים יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע. כאשר סך הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על כ63% מכלל הדירות.

להצטרפות למועדון המשקיעים של קרתא השקעות ולקבלת הצעות ותוכן מקצועי כנסו כאן >>