ישיבת ניר
ישיבת נירצילום: עמית יקותיאל

בכל ישיבה יש לשבת אופי מעט שונה, בכל ישיבה יש לשבת קסם משלה.

במדור הזה אנחנו מנסים כל שבוע לתת הצצה לשבת המיוחדת של ישיבה אחרת, והשבת אנחנו עם ישיבת ההסדר 'ניר' בקריית ארבע.

"שבת מתחילה כבר בחמישי בלילה עם שיעור פרשת שבוע של אחד הרבנים" מספר יעקב שמואל גיטלר שלומד בישיבה, "כל שבוע רב אחר מעביר את השיעור, ותמיד יש גם טשולנט ושירים לנשמה".

גיטלר מוסיף ומשתף בגעגועים שלו ושל שאר התלמידים לשיעור של הרב אליעזר ולדמן זצ"ל, שהלך לבית עולמו לפני שבוע. "כל חמישי בלילה היינו הולכים אליו הביתה לשיעור באורות הקודש, והשיעור היה מסתיים בעוגת שמרים של הרבנית ישר מהתנור כשאנחנו שרים עם הרב ולדמן את השיר של הרב זצ"ל "ישאלוני רעיוניי".

"לקראת כניסת שבת כבר מרגישים את האווירה המרוממת ונפגשים בכניסה לחברון בשביל ללכת למערת המכפלה ולקבל את השבת בקברי אבותינו, כשבחורי הישיבה הולכים בכוונה דרך שכונות ערביות בכדי לחזק את הנוכחות היהודית בעיר". נכנסים למערה, מישהו דופק על הבימה ומתחיל "שיר השירים" ומיד אחריו קבלת שבת.

קבלת שבת עצמה היא בנוסח קרליבך מלווה בשירה וריקודים, כשאם יש חבר'ה מאורסים הם מקבלים ריקוד מיוחד. אחרי התפילה חוזרים לישיבה בקריית ארבע לסעודה, ולאחר מכן מתפזרים לעונגי שבת בבתי הר"מים. מי שהר"ם שלו גר בחברון יעשה את שוב את המסלול הרגלי מהקריה אל העיר הסמוכה.

תפילת שבת בבוקר מלווה בקידוש עם הפינוקים שהחבר'ה אפו בשישי ושיעור בשפת אמת כשכל הישיבה יושבים יחד מסביב לשולחן. סעודה שלישית גם היא קורית בדיבוק חברים, כשראש הישיבה הרב נעם ולדמן מוביל אותה בשירה ודברי תורה עמוק אל תוך מוצאי השבת.

"סעודה שלישית בישיבה היא פשוטו כמשמעו רעווא דרעווין" מספר אייל ליפשיץ שלומד בישיבה, "היא שיא השבת, שירי נשמה עם שמחה פנימית אמיתית, שיחה של הרב נועם ראש הישיבה מפניני הרב זצ"ל ובנו הרצי"ה דרך הרב ולדמן זצ"ל עם שילובים של הרב חרל"פ זצ"ל".

"זה שיא השבת עדן הנפשות ממש תורת א"י המשלבת את עניינה של אחדות ישראל וארץ ישראל. וכך אחרי תפילת ערבית והבדלה תוך שירת "אמר ה׳ ליעקב אל תירא" לא לפחד מאף אחד לא נירא ולא נפחד רק ממך בכלל. אחרי כל זה אפשר להתחיל את השבוע בשמחה עם כוחות מחודשים ללימוד התורה הקדושה באמת ובחיות".

שיר נוסף שמציינים כמה וכמה חבר'ה כמזוהה עם שבת בישיבה ועם הישיבה בכלל הוא השיר 'עסק התורה'. השיר, שמבוסס כל מילות אור החיים הקדוש, מושר בישיבה בכל הזדמנות ובעיקר בחתונות.

עסק התורהבאדיבות ישיבת ניר

הלחן של חלקו הראשון שאול מהשיר 'איזה טוב ה', ואילו הלחן של חלקו השני, שאת מילותיו הוסיפו בחורי הישיבה, הושאל מלחן ידוע שמושר בחתונות של ערבים.