אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: ISTOCK

שאלה

יש לנו ילד בן 13 בוגר מאד חכם וללא כל מוטיבציה לימודית. עשינו טעות איומה ובגיל 4 קיבל במתנה סמארטפון ללא כל סינון או מעקב מצידנו. מכים על חטא כיום. הילד מאד עז פנים ולעיתים קשה לריסון. יש לו לב מדהים ובגישה חיובית הוא דיי מתרכך.

יש לו נייד והוא כבר אמר פעם מפורש כשלקחנו לו את הנייד שעדיף לנו לא להחזיר לו אותו. אבל זה מרגיש לי בלתי אפשרי. הוא התחרט אח"כ וביקש אותו ולא עזר ההגבלות שאמרתי לגבי הנייד אנחנו דיי אובדי עצות מולו.

לא! אנחנו לא מפחדים ממנו! פשוט תמיד חושבת איך הוא יצטייר בעיני החברה שלו. לא נראה לי שייך היום נער בלי נייד. כל ההווי החברתי שם והוא בישיבה חדשה והמעמד שלו עדיין לא יציב שם עם כל החברמניות שלו. לכן חוששת לעשות צעדים שאולי יפגעו בו.

האם עלינו לקחת לו את הנייד לצמיתות? האם יש דרך להשאיר לו ובכל זאת להיות רגועים שזה נטו בשימוש מבוקר? יש בקרת הורים על הנייד אבל זה לא מספיק אם אמר מה שאמר שעושה בו שימוש שלא נאהב ולא הסכים לפרט. סליחה על האורך ותודה על ההזדמנות.

תשובה

תודה אמא יקרה על כל השאלות החשובות שאת מציפה בשאלה, אנסה לענות עליהן בנקודות:

1. הורים רבים מצטערים על מה שהיה בעבר – שנתנו לילדים יותר מדי מסכים או זמן מסך, ואכן, גם החיים שלנו מלאים בחרטות על מה שהיה בעבר, אבל הדבר היחיד שאפשר לעשות עם העבר הוא ללמוד לעתיד, לכן המטרה שלנו- להסתכל קדימה.

2. מהתשובה נראה שיש אמביוולנטיות לגבי הפלאפון,
גם אתם רוצים שיהיה לו פלאפון מהצד החברתי ומקווים שלא יהיה פלאפון מהצד התוכן שבו.
גם הילד רוצה את הפלאפון, אבל בתוך תוכו הוא מבין שהפלאפון גורר אותו למקומות אפלים ואומר שעדיף לא להחזיר לו את הפלאפון.

זו דילמה רצינית, כיוון שהפלאפון כיום משמש פונקציות רבות, שחלקן אנחנו אוהבים וחלקן אנחנו דוחים, לכן מבחינה פרקטית יש היום פלאפונים שמכילים רק את הצדדים "הטובים" כמו שיחות ווטסאפ (בלוק-פון ודומיו) ומונעים גישה לאפליקציות אחרות, כמו דפדפן אינטרנט או אפליקציות אחרות.

מכאן ברור שלא צריך לקחת את הפלאפון לצמיתות, אלא לקחת את הפלאפון שלא עושה לנו טוב. אנחנו לא נגד פלאפונים, יש לו שימושים חשובים, אנחנו נגד החלקים הרעים שבו.

3. יפה מאוד שהילד גלוי אתכם בעניין, הוא אומר לכם שהוא משתמש בו לרעה. הוא לא יכול בלעדיו וטוען שהוא משתמש בו באופן שלא תאהבו לשמוע. לכן ברור שהילד גולש לאתרים גרועים או התקין אפליקציות לא טובות.

כפי שציינת הילד משתף פעולה כשהדבר מגיע ממקום חיובי ומכבד, אז כמו שילד שרוצה לעשות דיאטה לא נקנה לו סופגניות ונעמיד אותן במרכז השולחן וכך נמנע ממנו את ההתלבטות "האם לשלוח יד?", כך להשאיר את הילד עם הפלאפון הנוכחי – מקבע את המצב הנוכחי.
הוא לא יכול להתמודד איתו, ואין טעם להשלות את עצמנו שהעתיד יהיה שונה בהרבה מהמצב הנוכחי.

התגובה שלכם לעניין צריכה להגיע ממקום מאוד נקי: אנחנו רוצים לעזור לך להתקדם בחיים ולעשות מה שאתה באמת רוצה (גם הוא מבין שהוא לא רוצה באמת את המצב הנוכחי) ולכן אנחנו מחליפים לך פלאפון.

4. נקודה נוספת היא ההצטיירות של הילד בעיני החברה, דווקא במקום הזה אני שמח להפתיע אותך שילדים מעריכים כאלה שאין להם פלאפון. מהסיבה הפשוטה שאנחנו מעריכים אנשים עם עקרונות שמוכנים עבורם לוותר על הנאות.

כל ילד שיש לו שכל בקודקוד מרגיש שהפלאפון שואב לו את החיים, לכן יש כאלה שנועלים אותו, יש כאלה שבכוונה לא לוקחים אותו לכל מקום ויש כאלה שמצטערים וממשיכים הלאה. אבל... כולם מעריכים ילדים אחרים שעושים עבודה עצמית ומוותרים על הסמארטפון. לכן דווקא כשהילד מחזיק טיפשון הוא נתפס כילד רציני.

5. נקודה לסיום, אני מרגיש הרבה פחד על הילד, איך הוא יסתדר? מה יחשבו עליו? מה נורמאלי בשבילו? את חוששת מצעדים שיפגעו בו. ואני אומר: תסמכי עליו – אם הוא מספיק בוגר לדבר איתכם על הנושאים תסמכי עליו שאם יתמודד עם קושי בנושא הוא יפנה אליכם.

דווקא להעמיד ילד עם אופי עקשני עם אתגרים חיובים זה דבר נהדר, הוא משתמש בתכונה שלו לטובה, בצורה מצמיחה.

אז עם דיאלוג טוב ושינוי המצב הקיים, תוכלו להגיע למקום טוב יותר.
בהצלחה רבה,

עופר סיון, יועץ חינוכי.
מחבר הספר "השיחה – המדריך למתבגר הדתי בתחומי מיניות, דת והתבגרות" ו"סיפור הבריאה שלי".
=============

להצטרפות לקבוצת 'הורים חזקים ברשת'

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו