קניות באינטרנט
קניות באינטרנטצילום: ISTOCK

זאפ, קבוצת אתרי הצרכנות המובילה בישראל, מציגה את דו"ח הצרכנות לשנת 2021. הדו"ח מציג את ניתוח השימושים והרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי – חיפושים, מגמות צריכה, הרגלי צריכה והשפעת מגפת הקורונה על הרגלי הצריכה.

הדו"ח מבוסס על ניתוח נתוני דאטה הנאספים מאתרי הקבוצה, הכוללים מידע על מאות אלפי עסקים בישראל הרשומים במאגרי המידע של הקבוצה וכן התנהגות של 4 מיליון גולשים ייחודים מדי חודש, וכ-16 מיליון ביקורים בחודש.

המידע, יחד עם מחקרים שנערכו בקרב צרכנים על-ידי מכון מידע שיווקי, מעובד ע"י חטיבת הטכנולוגיה והדאטה של הקבוצה, אשר יוצרים את פרופיל הצרכן הישראלי המעמיק והמקיף ביותר לשנת 2021.

נתוני הדו"ח מצביעים על התחזקות האונליין על רקע מגפת הקורונה, שהגדילה באופן דרמתי את היקפי השימוש באונליין, חשפה ישראלים רבים בפעם הראשונה לחוויית הקנייה המקוונת, התנסו בערוצי אונליין חדשים וסיגלו התנהגות צרכנית חדשה. בתקופת משבר הקורונה, האונליין התחזק גם על ידי קהלים מבוגרים יותר וכן קהלים שלא היו פתוחים להתנסות בשירותים על גבי הרשת.

רמי חזן, מנכ"ל קבוצת זאפ: "מאז החל משבר הקורונה חלה האצה בטרנספורמציה הדיגיטלית וזינוק של מאות אחוזים בישראלים הרוכשים ונמצאים באונליין. לצד זו, משבר הקורונה הדגיש את האתגרים של בעלי עסקים, כאשר מרביתם לא הגיעו עם נוכחות דיגיטלית משמעותית. כנגזרת של שינויים אלו, בעלי העסקים נדרשים לחשיבה מחדש ומחויבות לנוכחות דיגיטלית לא רק כדי להתרחב ולצמוח, אלא גם בשביל לשרוד".

כ-88% מהישראלים קנו באונליין בשנה האחרונה

עם פרוץ הקורונה, היקף צריכת השירותים המקוונים עלה באופן דרמטי, כאשר מעל למיליון ישראלים קנו פעם הראשונה באמצעות האינטרנט. למרות פתיחת החנויות והחזרה לשגרה, נראה כי הקורונה הובילה להרגלי קנייה חדשים כאשר מעל ל-70% מהישראלים מעדיפים לקנות באונליין. כך עולה ממחקר של קבוצת זאפ שנערך על ידי מידע שיווקי, בקרב בני 18 ומעלה, המייצג את כלל האוכלוסייה הישראלית.

לפי ממצאי הסקר, 88% מהישראלים העידו שהם עשו קניות באונליין בשנה האחרונה ומעל ל-40% מעידים כי למרות פתיחת החנויות, הם קונים באונליין באותם היקפים כמו בשיאי תקופת הסגר. יצוין, כי שנה שעברה כמחצית מהישראלים העידו שקנו יותר מאתרים ישראלים, כעת נראה כי המחויבות לעסקים ישראלים ירדה כאשר רק 36% מהישראלים הזמינו יותר באתרי סחר מקומיים.

עם זאת, נראה כי דווקא בעיר הכי יקרה בעולם, ת"א, יש מחויבות לעסקים הישראלים כאשר מעל ל-45% מהתושבים קנו יותר באתרים ישראליים. הקורונה חשפה את האונליין לראשונה לקהלים חדשים, כאשר כ-350 אלף מהאוכלוסייה המבוגרת (מעל גיל 50) קנו לראשונה באונליין בתקופת הקורונה וכן מעל ל-21% מהחרדים הזמינו לראשונה באונליין בתקופת הקורונה.

60% מהישראלים מעדיפים לקנות ברשתות המזון מאשר באונליין: 42% מהישראלים מזמינים משלוחי אוכל

עם החזרה לשגרה ופתיחת החנויות, נראה כי הישראלים עדיין מורגלים לרכישה בחנויות הפרונטליות, אך האונליין ממשיך להתחזק דווקא בקטגוריות הלא שגרתיות. אל מול הסקר שנערך שנה שעברה, נראה כי חל גידול של כ-8% בקניות באונליין בקטגוריית הביגוד וההנעלה. האונליין ממשיך להתחזק עם 46% מהישראלים שרוכשים פריטים אלו באונליין (לעומת 35% בשנה שעברה).

לעומת זאת, בכל הנוגע ומזון ומוצרי צריכה כ-60% מהישראלים מעדיפים לרכוש בחנויות הפיזיות, כאשר באוכלוסייה המבוגרת (מעל גיל 50) הפער ניכר עם מעל ל-70%. הקטגוריות שקנו הכי הרבה באונליין: בגדים ונעליים (46%), משלוחי אוכל ממסעדות (42%), שירותי רפואה (33%), מוצרי חשמל (30%) וקוסמטיקה וטיפוח (24%).

66% מהישראלים מייחסים חשיבות רבה לחוות דעת כחלק מתהליך הקנייה; מחצית מהישראלים לא מרוצים מחוויית הקנייה באונליין

ממצאי הדו"ח מעלים כי יותר ויותר צרכנים מייחסים חשיבות לחוות דעת כאשר מעל ל-66% מהישראלים מעידים כי קריאת חוות דעת משפיעה על ההחלטה לקנות באונליין. נתון מעניין נוסף הוא כי נשים קוראות יותר חוות דעת (73%) לעומת גברים (50%).

הנתונים הללו מצביעים כי הצרכן הישראלי מבין את הכוח והמשמעת של חוות דעת ככלי חשוב לתהליך קבלת ההחלטות. ממצאי הסקר מראים כי, על אף ההאצה המוגברת בנוכחות הדיגיטלית של בעלי העסקים, מחצית מהישראלים לא מרוצים מחוויית הקנייה באונליין. הגורמים החשובים ביותר: אמינות ומהירות.

ל-57% מהישראלים חשוב שמהשלוח יגיע תוך 3 ימי עסקים, אך רק 30% יוותרו אם זמן המשלוח הוא מעל ל-7 ימים. ומי מחליט על הקנייה בבית? כ-80% מהנשים הן מחליטות על הקנייה בבית, 41% מהישראלים (עד גיל 49) מעידים כי הם מושפעים מבני הזוג וניכר כי האוכלוסייה המבוגרת (מעל גיל 50) נעזרת ברכישת האונליין יחד עם בני המשפחה כאשר מרביתם מעידים כי מי שמשפיע על תהליך הקנייה הם הילדים והמשפחה.

1 מכל שלושה ישראלים השתמש לראשונה בשירותי רפואה דיגיטליים בעת משבר הקורונה

הקורונה שינתה את הרגלי החיים בכל התחומים, ואחת מנקודות ההשפעה הבולטות ביותר היא דווקא שירותי רפואה מרחוק. השימוש בשירותים אלה צבר תאוצה עם פרוץ משבר הקורונה, כאשר 1 מכל שלושה ישראלים השתמש לראשונה בשירותי רפואה דיגיטליים בהם פגישות עם רופא אונליין, בדיקות דיגיטליות ועוד.

יתרה מכך, 77% מהישראלים מעידים כי הם משתמשים בשירותי רפואה דיגיטליים ו-40% הגבירו את היקפי השימוש בשירותים אלו לאור מגפת הקורונה. טרנד הרפואה הדיגיטלית תופס תאוצה יותר בקרב נשים (86%) לעומת גברים (67%).

טלפונים סלולריים הם הקטגוריה המחופשת ביותר בשנת 2021; Apple, Dyson ו-Samsung הם המותגים האהובים

המוצרים הפופולאריים ביותר לשנת 2021 הם טלפונים סלולאריים. כאשר המותגים שמובילים את הרשימה הם Samsung ,Xiaomi ו-Apple. גם באוזניות ניכר כי הישראלים מעדיפים את המותגים הפופולאריים כאשר 4 מתוך חמשת המוצרים המובילים משתייכים ל-Samsung ו-Apple. הקטגוריות הפופולאריות ביותר הן: טלוויזיות, מקררים, מחשבים ניידים, שואבי אבק, טאבלטים ומכונות כביסה.

לראשונה, נכנסות לדירוג ה-Top10 קונסולות המשחק. ממצאים אלו מותאמים למגמות העולמיות בהן התחזקות תעשיית הגיימינג, עם עלייה של כחצי מיליארד מצטרפים חדשים בשנה האחרונה והשקת פלייסטיישן 5. כאשר גם קטגוריות המציאות המדומה וכרטיסי המסך חוו עלייה של עשרות אחוזים וזאת על רקע השקת Meta של פייסבוק.

פתיחת השמיים והחזרה לשגרה הראה את אותותיה גם על קטגוריית הטיולים, כאשר חל גידול של מעל ל-30% בביקוש למזוודות וטרולים. קטגוריה מעניינת שצמחה היא דווקא מכשירי האיתור והמעבר, וזאת על רקע פרשיות הגננות והסייעות שנחשפו השנה.

הישראלים הכי מתלוננים על היחס בענף הבילוי; הישראלים מסתערים על המסעדות – 21% מהם לא מזמינים מקום למסעדה לפני הגעתם

ההנחיות המשתנות של הממשלה ואי הוודאות בכל הקשור למופעים ואירועים, הובילו את הישראלים להיות מתוסכלים בכל הקשור להתנהלות מול ענף הבילוי בעידן הנחיות הקורונה המשתנות. הישראלים הכי מתלוננים על כרטיסים למופעים, מורים פרטיים, בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה ואינסטלטורים. הכי מפרגנים למשתלות, לימודי מוסיקה, רופאים והידרופוניקה.

החזרה לשגרה הובילה את הישראלים להסתער על המסעדות וניכר היה שלא ניתן להשיג שולחן במרבית המסעדות. מבדיקה של אתר "זאפ רסט משלוחים", אשר כולל כ-15,000 מסעדות ברחבי הארץ, חל גידול של 70% בחיפושי מסעדות אל מול שנת 2019. 41% מהישראלים עדיין מזמינים שולחן דרך הטלפון ורק 32% דרך אתרים ואפליקציות.

כ-21% מהישראלים מעידים כי הם מגיעים למסעדות ללא הזמן שולחן ומסתמכים על מקומות פנויים בלבד. הדיגיטציה היא במרכז הארץ כאשר מעל ל-40% מהתושבים מזמינים מקום במסעדה באמצעות שירותי אונליין ומעל ל-50% מתושבי הצפון יעדיפו לבצע הזמנה דרך הטלפון. קטגוריות האוכל הפופולאריות ביותר בשנת 2021: סושי, בשרים, המבורגר ופיצה

לדברי אופיר גולדמן, סמנכ"ל המוצר והצמיחה של קבוצת זאפ, "עיקרי הדו"ח מצביעים כי מגיפת הקורונה הובילה לשינוי משמעותי בהרגלי הצריכה המשתנים ועל כן גם בעלי העסקים צריכים להתאים את עצמן. הנוכחות הדיגיטלית הופכת להרבה יותר מכלי שיווק ומתפקדת כמרכיב אסטרטגי. כמו כן, ניכר כי גם לאחר שיא המגיפה, אוכלוסיות חדשות נחשפו לראשונה לאונליין – בין אם מדובר בקטגוריות חדשות או ערוצים קנייה חדשים, ורובם הגדול מצביעים על כך שהרגלים אלה יימשכו גם עם סיום המגפה. שינוי זה מדגיש את ההזדמנויות העומדות בפני העסקים הישראלים".