בנט ואלקין
בנט ואלקיןצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עימות קולני נרשם הערב (שלישי) בישיבת קבינט הקורונה שנערכה בקריה בתל אביב.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ניסה לשאול את ראש הממשלה נפתלי בנט כמה שאלות, ובנט מצידו ניסה להשתיק את אלקין.

אלקין אמר שכדי לייצג את המדיניות של הממשלה הוא חייב להבין כל פרט, והרים את הקול. ראש הממשלה אמר לאלקין ״אל תרים את הקול, תשאל שאלות, אין בעיה, אבל אתה לא צריך להרים את הקול שלך״.

אלקין תקף את בנט ואמר לו: ״אם אתה מקיים את הישיבה רק בשביל לסמן וי אז אין צורך. אחר כך אל תתפלא שהציבור לא מבין, אם גם אני לא מקבל תשובות״.

בפתח הישיבה הפציר בנט בשרים: ״תהיו קולגיאלים. לא נכון לומר שיש בלבול והסברה בעייתית״.

משרד הבריאות ביקש משרי הקבינט להמליץ לאזרחי ישראל שלא לנסוע לחו"ל ולא להתקהל אם אין בכך צורך. ככל הנראה לא צפויה להתקבל החלטה קונקרטית בישיבת הקבינט.

מוקדם יותר הערב אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי הזן החדש, האומיקרון, מדבק הרבה יותר: "המספרים הם בגובה שלא הכרנו, נגיע לכמה מיליוני נדבקים בישראל".

במסיבת עיתונאים בקריה בת"א הוסיף ראש הממשלה: "המשק פתוח ככל שניתן והכלכלה ממשיכה לתפקד. לא רוצה לראות אנשים שמאבדים את העבודה שלהם. כל העובדים במשק יקבלו שכר על ימי הבידוד החל מהיום הראשון".

באשר לאפשרות של הטלת סגר אמר בנט: "יש פה גל שדינו להכות גם בישראל. בגלל הזמן שהרווחנו אנחנו הצלחנו לייצב אסטרטגיה ולהכין את מדינת ישראל לצונאמי שמתרגש עלינו. העיקרון העיקרי הוא לשמור על הפגיעים, סגר לא יעזור".

ראש הממשלה התייחס לסרטון של ראש האופוזיציה נתניהו שבו צחק על האמינות של בדיקת האנטיגן. "שום דבר שנתניהו יעשה כבר לא יפתיע אותי בשלב הזה. ראיתי סרטון של נתניהו שמכרסם באמון הציבור באנטיגן. זה לא רק מעשה חסר אחריות אלא אנטי פטריוטי. ההתנהגות של נתניהו בלתי אחראית ובלתי פטריוטית", אמר בנט.

בנט תקף את האופוזיציה ואמר: "אני קורא למחוללי הכאוס, פוליטיקאים מסוימים וכלי תקשורת שהכל בהיסטריה ו'אייאייאיי'. נכון, ילדים יצטרכו להיות בבידוד, נכון, יהיה תור לא נעים. אנחנו במצב שקורה פעם בעידן ואנחנו מנהלים את זה בצורה אחראית. באופוזיציה מחוללים כאוס ואנדרלמוסיה".

בליכוד הגיבו לביקורת שהשמיע ראש הממשלה בנט על ראש האופוזיציה נתניהו, ומסרו: "נפתלי איבד שליטה על הקורונה, הפקיר את אזרחי ישראל לגורלם ושלח אותם לקנות על חשבונם בדיקות ביתיות שהמעבדות קבעו שאינן אמינות. לעומתו, אנחנו הבטחנו לישראל את החיסון הראשון, השני והשלישי ודאגנו לבדיקות pcr מדוייקות בחינם לכל אזרחי ישראל וללא תורים אינסופיים.

''נפתלי גם הפקיר את בעלי העסקים והעצמאים בעוד שאנו דאגנו לסיוע נדיב שהצילה את העסקים והעצמאים מפשיטת רגל והזניקה את כלכלת ישראל למרות משבר הקורונה. נפתלי - נכשלת, לך הביתה'', הוסיפו בליכוד.

לאחר מכן, ימשיך בנט לכינוס קבינט הקורונה, בו ידונו השרים כיצד להמשיך ולהתמודד עם הגל החמישי של המגפה בישראל, שמתקרב לשיאו. הבוקר הודיע משרד הבריאות כי כמעט 38 אלף איש אובחנו חיוביים לקורונה. מספר החולים במצב קשה עלה ל-247, בעוד שיעור הבדיקות החיוביות עובד על 11.38%, מתוך כ-333 אלף בדיקות.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, החליט על קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה ל-7 ימים. כאשר שלושת הימים האחרונים חייבים להיות בלי סימפטומים.

בשבועות האחרונים ערך משרד הבריאות בדיקה בקרב כ-80 מאומתי אומיקרון, שכלל בדיקות pcr ובדיקות מיוחדות לגידול הנגיף אחת ליומיים.

התוצאות שנאספו עד עתה מראות שהסיכוי לגדל וירוס חי לאחר שבעה ימי מחלה הינו נמוך ועומד על כ-6% (מתוך 15 תרביות שנלקחו לאחר יום 7 רק תרבית אחת היתה חיובית). נתונים אלו הוצגו לצוות הטיפול במגיפות, אשר המליץ לקצר את הבידוד לשבעה ימים במקום 10 ימים שהונהגו עד עתה.

לאור נתונים אלו הנחה מנכ״ל המשרד, פרופ׳ נחמן אש, לקצר את ימי המחלה, ככל שהאדם ללא תסמינים ב-3 הימים האחרונים לבידוד. במקרה של המשך הופעת תסמינים יש להשלים 10 ימי בידוד.

ההחלטה תיכנס לתוקף בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי.

שר הבריאות ניצן הורוביץ: "הבידוד למאומתים מתקצר ל-7 ימים. המחקר שערכו מומחי משרד הבריאות מראה שהסיכוי שחולה אומיקרון ידביק אחרי פרק הזמן הזה נמוך מאוד. אנחנו לא נחייב בידוד מעבר למה שנדרש, כדי לשמור על הבריאות, וגם על המשק, החינוך, התרבות וכדי לשמור ככל הניתן על שגרת החיים לצד הקורונה".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש: "החלטנו לקצר את מספר ימי הבידוד לאחר שבחנו את הנושא ומצאנו כי הסיכוי להדבקה מעבר לשבוע הינו נמוך. החלטה זו תסייע להמשך פעילות המשק בתנאי התחלואה הגבוהים, תוך שמירה על בריאות הציבור".