איתמר סג"ל
איתמר סג"לצילום: עצמי

אני תופס את הראש ולא מבין, אינני מבין כבוד השר את העזות לקדם מהלך בתחום כל כך מהותי ויסודי בהלכה ובגורלו של עם ישראל, בסוגיה כל כך רגישה שתקבע כיצד ייראו שערי הכניסה לעם ישראל, כשכמעט כל רבני ישראל מתנגדים לו באופן כל כך גורף.

אני יודע שיש לך מנהג, בזוי לטעמי, לא לספור מראש את עולם התורה החרדי או החרדי – ספרדי. מבחינתך הם לא נחשבים, בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא, וכל דעתם ההלכתית של גדולי התורה החרדיים לא נספרת אצלך מראש בחשבון למרות שגם הם, אדוני שר הדתות, חלק מהדת היהודית.

אבל באמת, הסבר לי, איך יש לך את החוצפה להביא עוד פעם ועוד פעם את הרב דרוקמן כתומך בחוק, כאשר הוא מבהיר פעם אחר פעם שהוא מתנגד בתוקף לכל מהלך שלא נעשה בתיאום עם הרבנות הראשית, גם אם הוא תומך עקרונית בגיור על ידי רבני ערים?

הרב דרוקמן, בענוותנותו מבין שהסמכות של הרבנות חשובה יותר מדעתו האישית, וחבל שאת החלק הזה בדבריו אתה כבר לא שומע. ככה זה בחיים, לפעמים אנחנו רוצים משהו אבל בעל הסמכות חשוב אחרת ואני מבטל דעתי בפניו גם אם אני חושב שהדרך שלי נכונה יותר, כי לחכם שעושה מה שבא לו נגד בעלי הסמכות קוראים בתורה זקן ממרה ובעברית של ימינו אנרכיסט.

מילא בעולם התורה החרדי, אבל גם בציונות הדתית, רוב מניין ובניין של רבני הציונות הדתית מתנגדים למהלכים שאתה מקדם, מבקשים ומתחננים ממך פעם אחר פעם לחכות רגע, לעצור בצד בטרם יהיה מאוחר מידי. כמה אומץ צריך כדי ללכת ראש בראש, בתמיכה של כמה רבנים ובהם רב עיר אחד וכמה ראשי ישיבות, חשובים ככל שיהיו, נגד כמעט כל רבני הערים והיישובים בישראל ורוב ככל ראשי הישיבות הציוניות?

זה נכון, לשר מותר בדרך כלל להחליט גם על פי מיעוט המומחים, עליו האחריות ולו הסמכות. לא במקרה הזה. שר התחבורה יכול להכריע כמיעוט, וכך גם שר הביטחון. זהו הימור שהוא לוקח והוא יצטרך גם לשאת בתוצאות. אבל בהלכה יש כללים אחרים. בהלכה הולכים אחרי הרוב, קל וחומר רוב שכולל את זקני העדה. אתה מדבר על גיורים כבית הלל ולא כשמאי, אבל חשוב שתזכור שמבית הלל למדנו בעיקר שהולכים אחר בית הלל מפני שהם היו הרוב, ולא כבית שמאי, למרות שהיו מחודדים יותר ורבי אליעזר, עם כל גדולתו, נודה על ידי חבריו משום שהורה הלכה למעשה בניגוד לדעת רוב חבריו.

אתה טוען, ובצדק, שבעבר גיירו בישראל על ידי רבני ערים, ואתה בסך הכל מחזיר את המצב לקדמותו. נכון מאד, רק חבל ששוב אתה לא מקשיב למה שאומרים לך. רוב הרבנים, כולל הרב דרוקמן והרב אריאל לא מתנגדים לגיורים על ידי רבני ערים, הם רק דורשים שיהיה פיקוח מלא של הרבנות הראשית, ואת זה לא אתה ולא ליברמן תסכימו לקבל ואתם מאפשרים לכל בית דין להתנהל עצמאית. חוץ מזה, חשוב לדעת שמי שהפסיק את גיורי רבני הערים היתה הרבנות הראשית ולא שר הדתות, משום שהתגלו ליקויים רבים בגיורים הללו.

ויש את שיא העזות, שלא לומר החוצפה, להעביר רפורמה בסוגיה כל כך מהותית, לקבוע איך ייראו שערי הכניסה של עם ישראל, כשאין לך אפילו רוב יהודי כדי להעביר את ההחלטה. מועצת השורא תקבע מיהו יהודי, אלו משמעות מעשיך, ובעיני טרם נשמעה הזייה כזו מאז הניסיונות של נפוליאון להשפיע על ההלכה היהודית לאחר המהפכה הצרפתית.

אין לך שום מנדט להעביר החלטות כאלה בקואליציה הזו, ואין לך שום לגיטימציה ללכת נגד דעתם של רוב רבני ישראל, גם אם החוק הרשמי מתיר לך. עצור בצד, השר כהנא, פשוט עצור מיד.