חיסון לקורונה
חיסון לקורונהצילום: Photo by Flash90

תוצאות ראשוניות שעולות מהמחקר הראשון מסוגו בעולם, שמוביל המרכז הרפואי שיבא בנושא בטיחות ויעילות החיסון הרביעי נגד קורונה, מצביעות על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים, אבל רמת ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון .

במסגרת המחקר, שמובילה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא, נבדק שיעור העלייה בנוגדנים לאחר מתן חיסון רביעי של שתי חברות שונות – פייזר או מודרנה, וזאת בהשוואה לקבוצת ביקורת.

המטרות היו לבדוק את יעילות ובטיחות החיסונים וכן האם שילוב חיסונים של חברות שונות, ישפיע על קצ ב העלייה של הנוגדנים.

מהתוצאות הראשוניות עולה כי שבוע לאחר מתן מנה רביעית של מודרנה למחוסני שלוש מנות של פייזר, עלה שיעור הנוגדנים באופן דומה לזה שנמצא שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר. עוד נמצא כי שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, חלה עלייה בנוגדנים, מעט יותר מזו שנמדדה לאחר השבוע הראשון.

תוצאות נוספות מראות כי גם רמת הבטיחות של החיסון דומה - הן במקרה של מתן מנה רביעית של פייזר והן כאשר ניתנה מנה רביעית של מודרנה.

פרופ' גילי רגב-יוחאי הסבירה כי "העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים הן לאחר מתן המנה הרביעית של מודרנה והן לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן מנת הבוסטר".

לדבריה, "לאור הנתונים הבלעדיים של המרכז הרפואי שיבא על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי שיבא המשתתפים במחקר הסרולוגיה הגדול, אנו מבינים שעל אף העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי – ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון , שעמיד באופן יחסי לחיסון".