ועדת חוץ וביטחון
ועדת חוץ וביטחוןצילום: חזקי ברוך

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ רם בן ברק דנה הבוקר (ג') בהשתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C ביהודה ושומרון באמצעות הסדר המקרקעין הפלסטיני.

כחלק מהמערכה שלה להקמת המדינה הפלסטינית, מפעילה הרשות הפלסטינית בשנים האחרונות תהליך הסדר מקרקעין על כל שטחי יהודה ושומרון, כולל אזורים שבאחריות אזרחית ישראלית, בניגוד להסכמי אוסלו.

הליך רישום הבעלויות על המקרקעין מתבצע במימון ובתמיכה של האו"ם, הבנק העולמי ומדינות באירופה, ומטרתם היא להפגין ריבונות פלסטינית גם בשטחי C שבשליטת ישראל. רישום הבעלויות מאפשר לפלסטינים להשתלט על המרחבים האסטרטגיים של שטחי C, תוך קביעת עובדות פיזיות ומשפטיות בלתי הפיכות בשטח.

מנגד, המנהל האזרחי מתעלם בשנים האחרונות מהפעילות הפלסטינית, בטענה כי אין לרישום הבעלויות תוקף לפי הסכמי אוסלו.

מוסי רז:המתנחלים הם אלה שמשתלטים בניגוד לחוק!

יו"ר שדולת א"י ח"כ אורית סטרוק שיזמה את הדיון אמרה, "הרשות הפלסטינית מנהלת מערכה אסטרטגית ואנחנו עומדים מולה עם אקדח קפצונים. מאז שבני גנץ נכנס לתפקיד שר הביטחון המינהל האזרחי עבר לעבוד לטובת האינטרס של האויב למרות הסכם קואליציוני מפורש שדרש להאבק בהשתלטות הזאת.
הועדה חייבת לדרוש דיון קבינט בדוח משרד המודיעין, הבהרה חד משמעי שאין תוקף לרישום המקרקעין הפלסטיני ושיהיה דיון בממשלה על אופן יישום ההסכם הקואליציוני בנושא"

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הוסיפה כי "בתקופה האחרונה אנו עדים למהלך פלסטיני במימון וסיוע של האיחוד האירופי להשתלטות על שטחי c ביהודה ושומרון. יש פה תוכנית מאורגנת ומכוונת לחנוק את היישובים ולחתוך את הרצף הישראלי. הם עושים זאת בכל מקום אסטרטגי של ישראל ומקיפים את הישובים.

"הנתונים והעדויות שמביאים ארגון ׳עד כאן׳ מראים את המציאות המרה המתרחשת בשטחי c וזו גם הזדמנות נהדרת להודות להם על כך", אמרה שטרית, ''אסור לנו לתת לזה להימשך כי אם כן לא יהיה לנו לאן לחזור".

ח"כ יום טוב כלפון מסיעת ימינה אמר כי "מזה למעלה מעשור מתחוללת מתחת לאפה של מדינת ישראל השתלטות פלסטינית על שטחי C ביהודה ושומרון. ההשתלטות מתבצעת תוך הפרה בוטה של הסכמי אוסלו ופגיעה חמורה באינטרס הלאומי הישראלי בלב לבה של ארץ ישראל.

''הרש"פ בתמיכת תורכיה והאיחוד האירופי מובילה את ההשתלטות הזו שכוללת בנייה בלתי חוקית של עשרות אלפי מבנים ופעילות יזומה של 'רישום' קרקעות מזויף. בעיניי אין דבר חשוב יותר על סדר יומה של מדינת ישראל מלעצור את ההשתלטות הזו ואני כחבר כנסת כל-כולי רתום למאבק הזה", אמר כלפון.

עו"ד יוסף אקרמן, היועץ המשפטי של ארגון "עד כאן" תיאר כי: "הרש"פ מקדמת את תכנית פיאד, משתלטת על שטחי C ומדינת ישראל בוחרת שלא לבחור וטומנת את ראשה בחול. המנהל האזרחי האחראי מטעם המדינה, פועל על פי דירקטיבה מיושנת של שימור סטטוס קוו בשטחי C אך בפועל מאפשר כיבוש שקט של השטח. כחלק מהבעיות הרבות במנהל, הוא מתעלם מהיעלמות עובד מטעמו שהיה אחראי על רישום המקרקעין. על המנהל האזרחי להסיר את החיסיון מעל רישום המקרקעין הישראלי ביהודה ושומרון וזאת לאור העובדה שהפלשתינים חשופים גם ככה למידע זה".

ח"כ גבי לסקי ממרצ טענה בדיון: "שטחי C הם לא חלק ממדינת ישראל. יש מדיניות מכוונת של מדינת ישראל לצמצם את הפלסטינים. שטחי C אינם חלק ממדינת ישראל וההשתלטות היא של המתנחלים. הקרקע אמורה לחזור בהסדרי הקבע''.

ח"כ קטי שטרית השיבה ללסקי: "את משרתת את האינטרס הפלסטיני ואת לא ישראלית".

ח"כ צבי האוזר מתקווה חדשה אמר: "מדינת ישראל והעם היהודי איננו זר על השטח שבו אנו דנים, איננו זרים ביהודה ושומרון. ישראל עיצבה מחדש גבולות וחילצה עצמה מגבולות "אושוויץ" כפי שכונה על ידי שר החוץ''.

ח"כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת תהה: ''איפה זה כתוב בחוק?''. האוזר השיב: "של נעליך כשאתה מדבר על ארץ ישראל. ארץ ישראל חשובה מדי לעקיצות שלכם. אני קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון לשים את הנושא של שטחי c בסדר עדיפות גבוה. חייבים לקבוע עובדות בשטח''.