משתתפי הניתוח
משתתפי הניתוחצילום: איתן וויזגן, דוברות איכילוב

לראשונה בישראל בוצע בבית החולים איכילוב בתל אביב זילוח כבד עם מכונה טרם השתלה. הכבד המשופר נקלט בהצלחה והחולה מתאושש מהניתוח

ד"ר יעקב גויכמן, מנהל יחידת ההשתלות בבית החולים מסביר כי "השתלת כבד היא פרוצדורה מצילת חיים והליך רפואית מסובך, בגלל מצבם הרפואי של המטופלים, הניתוח המורכב ומשום שהאיברים יכולים לשרוד מחוץ לגוף רק זמן קצר. מדובר באירוע משמעותי שעשוי להביא למהפכה בתחום השתלות כבד".

בישראל קיים מחסור בכבדים להשתלה. קיימת תמותה ממתינים ומספר של חולים מוצאים מהרשימה, ברובם בשל החמרה במצבם ואי יכולת לעבור השתלה.

כיום חלק משמעותי מהכבדים להשתלה מונצלים מתורמים גבוליים ללא ביטחון שיתפקדו היטב אצל הנתרמים. כמו כן חלק מתרומות כבד נפסלות מדי שנה לאור החשש מאי תפקוד ראשוני של השתל (Primary Non Function) שיצריך השתלה דחופה חוזרת.

בשנים אחרונות בעולם פותחה טכנולוגיה לזילוח של הכבד עם מכונה למטרת שיפור והערכת תפקוד של השתלים מתורמים מרגינליים או נפסלים טרם השתלה בכדי לשפר תוצאות ולהגדיל כמות השתלות כבד. שיטות זילוח עיקריות הן זילוח קר בלי ועם חמצן (מאפשרת שיפור איכות כבדים מרגינלים) וזילוח בחום של הגוף (מאפשרת בהערכת איכות של הכבד והתאמה להשתלה).

קיים ניסיון משמעותי, בעיקר באירופה, בשימוש מוצלח במכונות זילוח כבד כשתוצאות השתלות לאחר הכנה והערכת כבדים עם מכונה לזילוח כבד, דומות להשתלות כבד מתורמים סטנדרטיים שלא גבוליים. גם ביחידת להשתלת אברים בה''ח איכילוב, הוקמה תוכנית לזילוח כבד עם מכונה מתורמים מרגינליים במטרת שיפור תוצאות והגדלת כמות כבדים מתאימים להשתלה.

השבוע, בוצעה לראשונה בארץ, בבית החולים איכילוב, שימוש קליני במכונת זילוח כבד במסגרת ניתוח השתלת כבד מתורם לאחר מוות מוחי שהיו לכבד הנתרם מספר מאפינים שהעלו את החשש לפגיעה בתפקודו. במהלך הניתוח בוצע הליך הכנת הכבד במכונה ואכן היא עברה בהצלחה גדולה והחולה המושתל כעת מתאושש מהניתוח"