חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעתצילום: ISTOCK

ההתמקדות הציבורית והתקשורתית בדרכי המאבק בקורונה ונגזרותיה משכיחה מאיתנו עיסוק בתופעות רפואיות לא פחות מטרידות.

ד"ר רקפת בכרך, מומחית ברפואת המשפחה, חברה בהנהלה הרפואית של מחוז שרון שומרון בשירותי בריאות כללית, משוכנעת שאכן כן ומספרת על דיון שהתקיים בין מספר רופאים בכירים על ההתמודדות עם מחלות שאינן קשורות לחורף כמו מחלות לב. לדבריה החשש מהידבקות בקורונה גרמה לאנשים רבים להימנע מלהגיע לבתי חולים או להגיע בשלב מאוחר של המחלה, מה שפגע בהם בתקופת הקורונה, לא רק בישראל אלא בכל העולם.

לדבריה המציאות כעת סביב מחלות החורף היא ש"מדברים על דלקת ריאות ושפעת הרבה פחות. האוכלוסייה אף פעם לא אוהבת להתחסן, אבל השנה אנשים אומרים שהם קיבלו כבר חיסוני קורונה ולא צריך חיסוני שפעת וזה לא נכון. רופאים אמרו בתקשורת תתחסנו לשפעת, אבל אנשים מפחדים מהאומיקרון ושוכחים כל דבר אחר".

בדבריה מציינת ד"ר בכרך כי באופן לא מוסבר בשנה שעברה לא הייתה שפעת בכלל, אפילו לא מקרה אחד בישראל, ובמדינות מהם מגיעה השפעת כמו אוסטרליה ודרום אפריקה היקפי השפעת היו לאין ערוך נמוכים יותר, אך השנה השפעת מתגלה בהיקפים נרחבים הרבה יותר מבעבר ובחומרה רבה יותר מבעבר באופן דרמטי. "השנה השפעות קשות הרבה יותר ויש הרבה יותר שפעות. רבים מהמאושפזים הם בעקבות שפעת ולא בגלל קורונה".

"אין להקל ראש באומיקרון, אבל כשמדובר בצעירים ומי שאין לו מחלות רקע מדובר במחלה הרבה פחות חמורה משפעת", קובעת בכרך ומציינת כי "רוב האוכלוסייה מבינה את הצורך בחיסון ורואים שהמחוסנים חולים פחות, אבל גם במחלות האחרות זה כך, גם שפעת וגם דלקת ראות. נתאר לעצמנו את הסיבוך כאשר אדם נדבק גם בקורונה וגם בשפעת או דלקת ריאות".

לדבריה מעבר לחשש של חולים להגיע לבתי חולים שמא יידבקו בקורונה, יש גם מקרים רבים שתסמינים מסוימים מתפרשים כתסמיני קורונה בעוד הם תסמיני שפעת או דלקת ראות, ובזמן שבו החולה משוכנע שהאומיקרון יחלוף אצלו כפי שראה אצל אחרים, מתפתחת השפעת או דלקת הראות באופן חמור הרבה יותר.

"אנחנו מתחננים לחיסון נגד שפעת בכל שנה אצל המבוגרים והילדים. אנשים בסיכון צריכים לקבל חיסון מיד כשמתחילים לחלות גם אם זה בגיל צעיר, ולקבל את החיסון בשתי המתכונות שלו, הוותיק יותר והחדש יותר. אני מנסה לשכנע את המטופלים שלי להתחסן ומוכנה לחיסון אצלי את כל מי שרק מתחיל לומר כן...", היא מספרת.

"אנחנו במגפה ובטירוף עולמי, אבל לא לשכוח את המחלות שנמצאות כל הזמן כי אבוי למטופל שיקבל גם קורונה וגם שפעת או דלקת ריאות", מדגישה ומסכמת ד"ר בכרך: "יש חיסונים, יש פתרונות, אז בואו ניקח אותם".