הרב אייל קרים
הרב אייל קריםצילום: הלל מאיר/TPS

הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים התייחס היום (ראשון) לסערת הבישול החלבי בצה"ל, שפרצה בעקבות הפרסום בערוץ 7 בסוף השבוע.

הרב קרים הדגיש כי אין בכוונת הרבנות הצבאית לאשר שום רפורמה במאכלים במטבחים הצבאיים אם היא לא תעמוד בתו התקן הכשרותי של הרבנות הצבאית. הרב קרים הוסיף גם כי "במצב התשתיות וכוח האדם כיום, אין כל אפשרות לשלב בישול חלבי במטבחי הקצה".

במכתב רשמי ששיגר לרבנים הצבאיים הוא כתב: "גורמי אט"ל שוקדים בעת האחרונה על 'מהפיכה במטבח', וקפ"ק בנושא התקיים ביום חמישי בשבוע שעבר. אכן, מדובר על יעד כלל צה"לי, שכולנו מבקשים להיות שותפים לו: מענה איכותי ומשביע לכל חייל וחיילת בכל אתר ואתר, בדגש מיוחד על הקצה המבצעי".

לדבריו, "לפני כחודש השתתפתי בדיון בראשות ראש אטי"ל שעסק בנושא. אמרתי שם, שהרבנות הצבאית שותפה מלאה לרצון לשפר את מענה ההזנה לחיילים, אך כמובן ללא פגיעה בכשרות המזון. הובהר בדיון לכלל המשתתפים, שתאושר רק תוכנית שתעמוד בתו-תקן הכשרות של הרבנות הצבאית. כמו כן, הבהרתי לגורמים הבכירים בצה"ל, שכל תוכנית שלא תעמוד בתו-תקן כזה תשיג תוצאה הפוכה בדיוק, שכן חיילים רבים שומרי כשרות (ולאו דווקא דתיים או חרדים) פשוט לא יאכלו".

"אחד הנושאים המרכזיים שעומדים לבחינה הוא אפייה חלבית בצה"ל", ציין. "לדעת גורמי אט"ל, דרך מרכזית לשפר את מענה ההזנה בארוחות הבוקר והערב היא גיוון התפריט החלבי. כמובן, הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הנהוג בצה"ל מקדמת דנא, שלא אופים ומבשלים מאכלים חלביים".

"כידוע לכם, אני מכיר היטב את המציאות בקצה המבצעי, הן כלוחם ומפקד, והן בתפקידיי השונים ברבנות הצבאית פשוט וברור שבמצב התשתיות וכוח האדם כיום, אין כל אפשרות לשלב בישול חלבי במטבחי הקצה", כתב. "בד בבד, גורמי אט"ל החליטו לקדם פיתרון המכונה 'טרקלין לוחמים'. המדובר על מכולה נפרדת שתוצב מחוץ למטבח הצבאי, ובה יוכלו חיילים לחמם מאפים חלביים במיקרוגל או בטוסטר".

"לצערי, שיתוף הפעולה עם גורמי אט"ל בעבודת המטה ביחס ל'טרקלין' לא היה מיטבי, אך אנו הבהרנו כי מבחינתנו מדובר על מטבח צבאי לכל דבר", אמר. "ואף שהוא מנותק מן המטבח היחידתי עליו לעמוד בכל הגדרות הכשרות שתקבע הרבנות הצבאית. מבקש להבהיר פעם נוספת: מה שלא יעמוד בתו התקן הכשרותי של הרבנות הצבאית – לא יאושר, והכל כמובן תוך שיח מתמיד וחתירה לפתרונות יצירתיים בתיאום עם אט"ל".

הרב קרים הדגיש כי "בשנים האחרונות מתקיים בישול חלבי באופן נקודתי בכמה מטבחים גדולים בבסיסים עורפיים, שבהם קיימים כוח אדם ותשתיות המותאמים לכך, ובפיקוח הדוק של הרבנות הצבאית. מתוך הבנה שעם סיום 'המהפיכה במטבח' במוצבי הקצה, תתקיים עבודת מטה הנוגעת גם למטבחים העורפיים, החלטנו לקיים כבר כעת בחינה של הנושא, אך כאמור היא מתמקדת במטבחים גדולים בעלי תשתיות קבועות וכוח אדם מספק, וגם ביחס אליהם, המדובר על בחינה בלבד, וטרם התקבלה כל החלטה בנושא. הטענה ששמעתי מפי כמה גורמים, שלפיה אני כבר אישרתי בישול חלבי - מופרכת, והפוכה מן האמת".

"לסיום, אביע פעם נוספת את צערי על כך שברוב הכתבות בנושא משתתפים אנשינו שלנו, מבית, שבוחרים בדרך של השתלחות פרועה בתקשורת, במקום בדרך של שיח ענייני ומכובד. אמרתי בעבר ואחזור על כך שוב: זו אינה דרכנו, וכתבות תקשורתיות לא ישפיעו על קבלת ההחלטות לכאן או לכאן. אנו דבקים באמת שלנו, וכל החלטה שנקבל תבקש להבטיח את מענה ההזנה הטוב ביותר לחיילי צה''ל תוך שמירה איתנה על כשרות המזון. זו אחריותנו, זו סמכותנו על פי החוק והפקודות, וכך בעזרת ה' נעשה", כך הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים.