מהלילה. מועמד להריסה
מהלילה. מועמד להריסהצילום: ועד סנה יעקב

בעקבות האירועים האחרונים בגבעת רונן שבשומרון מצאו שם התושבים צווי הריסה על בתים שקיימים במקום מעל עשור. מאחורי הצווים אין הנחייה שיפוטית כלשהי. שאולי חיון, מתושבי המקום מספר לערוץ 7:

"החל מהיום בחצות הממשלה יכולה להרוס את הבתים האלה. במקום להניח צווים חדשים שלפו צווים מלפני 11 שנים. מדובר בבתים של משפחות מלפני 11 שנים. מדובר בנקמה פוליטית בעקבות קמפיין 'אלימות המתנחלים'. קורה כעת מה שלא קרה ב-12 שנות נתניהו, הרס בתים שלא בהנחיית בג"ץ".

חיון מציין כי בתחתית הגבעה עליה שוכן הישוב נמצא מסגד שנבנה באופן בלתי חוקי וצו הריסה ניתן לו כבר בשנת 2013, אך עד כה הוא ניצב על תילו.

"אנשי המינהל האזרחי הגיעו ביום ראשון בערב לגבעה בפשיטה מאוד גדולה של כוחות, כאילו זה איזה כפר בשכם, הדביקו צווים בלי לדבר עם אף אחד. הם נתנו לנו שלושה ימים לערער כשאחד מהם הוא יום ראשון שבו הדביקו את הצווים. אף אחד לא מדבר. זה מזכיר את הסיפורים מפולין כשמישהו האשים את היהודי והפריץ נותן אישור לבצע פוגרום בשכונה...".

באשר לנסיבות והשתלשלות האירועים בגבעה שהחלו כבר ביום שישי בעימות שתועד על ידי פעילי שמאל ובו הואשמו התושבים באלימות כלפי פלשתינים, מספר חיון כי הוא אמנם לא היה במקום, כמו גם בעלי הבתים שעליהם הוצאו צווי ההריסה, אך ההשתלשלות הייתה כזו: "הגיע גוף של אנשי שמאל שבכל שנה בשנים האחרונות בט"ו בשבט הם נוטעים עם תושבי הכפר הערבי שלידינו. יש מימון של האיחוד האירופי לפיתוח הכפר והם באים לייצר פרובוקציה ואלימות למרות שעל פי החוק אסור לאזרחים ישראלים להיכנס לכפר הזה".

"לתושבי גבעת רונן, שהיא חלק מההתיישבות הצעירה, אין נשקים ואין כיתת כוננות, אין רבש"ץ מטעם משרד הביטחון והאופציה החידה להגן על עצמנו כשעולים ערבים למרחק של 50-70 מטרים מבתי הישוב, היא רק לקרוא לעזרה של יהודים מסביב", אומר חיון. לדבריו זו בדיוק הייתה הסיטואציה גם הפעם ולמקום הגיעו נערי גבעות מהסביבה על מנת לסייע בידי התושבים שחשו מאוימים מכותרים ומותקפים.

בדבריו הוא מציין כי אכן נוער הגבעות הוא סוגיה מורכבת שאף הוא עצמו טיפל בה כמי שניהל מטעם מועצת שומרון את התכנית הממשלתית שעסקה בסוגיה, אך בשורה התחתונה, באירוע זה "היו כמה נערים שעברו על החוק ובגלל זה הולכים לגרש משפחות עם ילדה בת חודשיים לרחוב, ואין כל כך רחוב...".

האם יש מישהו שאוזנו קשבת למצוקתם? "מי שמנהל את הממשלה ואת הדיון על ההתיישבות הצעירה הוא מקים שלום עכשיו, עומר בר לב, ומי שכינה אותנו תתי אדם, יאיר גולן. הם שמנהלים את המדינה. לצערינו אנשים שבטחנו בהם כאנשי ימין נותנים להם להוביל אותם. קמפיין 'אלימות המתנחלים' חיכה לרגע הזה שמישהו יעשה את הטעות הזו ושתהיה הזדמנות להתנקם במתנחלים. לצערינו חברי הכנסת של 'ימינה' כמו ניר אורבך, יום טוב כלפון ואחרים נאלמים דום מול מהלך שנעשה בלי פסיקת בג"ץ ובלי ניסיון לברר".

"משפחת לובצקי שגרה באחד הבתים הללו היא משפחה שהאב בה משרת במילואים, המשפחה השנייה עם תינוקת בת חודשיים. מדובר בגבעה נורמטיבית של אנשי חקלאות חינוך ובנייה, אנשים טובים. אתה עומד מול זה ושואל מי מנהל את המדינה? מאיפה מגיע הרוע של הרס בתים ככה סתם? שמעתי שיש ראש ממשלה בישראל, אבל כנראה שבהקשר שלנו פחות בא לו לתפקד. חשוב לו יותר לקדם את האג'נדה של עומר בר לב ויאיר גולן".

גבעת רונן
גבעת רונןצילום: ועד סנה יעקב