אוהביה סנדק
אוהביה סנדקצילום: באדיבות המשפחה

במערכת הפוליטית מגיבים להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים המעורבים בפרשת מותו של אהוביה סנדק ז"ל.

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד אמרה כי "סגירת התיק בעניין אהוביה סנדק ז"ל מסמלת יותר מכל את תרבות הטיוח והשקר שדבקו במערכות אכיפת החוק. השאלות הקשות שעולות מן האירוע זועקות לחקירה רצינית ולבדיקה יסודית ומקיפה".

"איך יכול להיות שהמחלקה לחקירת שוטרים נכנסה לתמונה שעות לאחר האירוע? מדוע השוטרים לא הופרדו והותרו להיות יחד אחרי מה שקרה? איך לא עולה מכאן חשד לתיאום גרסאות? למה בזמן אמת המשטרה בחרה לסגור את זירת האירוע ומנעה מעיתונאים ומנבחרי ציבור לתעד אותה? מה יש להם להסתיר? מדוע המשטרה הייתה מעורבת בצוות החקירה ולא מח"ש בלבד? איך יתכן שהגוף שאמור להיחקר לוקח חלק משמעותי בחקירתו עצמו? יש לעשות הכל על מנת שנגיע לחקר האמת, כי מגיעות לנו תשובות רציניות, נהרג פה ילד", אומרת ח"כ דיסטל אטבריאן.

ח"כ מוסי רז (מרצ) הגיב בחשבון הטוייטר שלו להחלטה וכתב, "היועמ"ש החליט לא להגיש כתבי אישום כלפי השוטרים בתיק אהוביה סנדק. כך נראה טיוח. החלטה שערורייתית, נער נהרג מפגיעת מכונית משטרה ברכבו ואיש לא נותן על כך את הדין".

יו"ר מפלגת 'עוצמה יהודית' ח"כ איתמר בן גביר תקף, "יום שחור לדמוקרטיה בישראל. היועץ המשפטי לממשלה משאיר כמה ימים לפני לכתו הביתה, רישיון לשוטרים להרוג נערי גבעות ותוקע סכין בלב הוריו של אהוביה ז"ל שדורשים חקירה אמיתית. היושר, האמת והחתירה לצדק נעדרים מהמערכת שמחפה באופן נפשע על הניסיון להוציא את האמת לאור והדבר פוגע באימון הציבור במערכת".

ח"כ מיכל וולדיגר ממפלגת הציונות הדתית אמרה כי "ההחלטה לסגור את תיק אהוביה סנדק - מקוממת. גם אם "הייתה הצדקה" למרדף וגם אם הם לא אחראים ישירות להתהפכות - נהרג נער, הזירה הושחתה, ח"כים עוכבו, מח"ש טייחה והחקירה החלה אחרי חודשיים. זו אכיפה בררנית. בכל מקרה שבו מת אדם, יש חקירה. אז עכשיו בגלל שיש לו פאות וכיפה - לא חוקרים? בושה".

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס הוסיף, "אם היה כאן מח"ש באמת היה כאן גם צדק. אין גרימת מוות ברשלנות. אצל שוטרים, כדין אזרחים, הם לא מעל החוק. נמשיך להילחם לצדק אמיתי עבור אהוביה סנדק ז"ל".

יו"ר סיעת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', צייץ את תמונת הרכב בו נסע אהוביה וברקע תמונתו של אהוביה סנדק ז"ל וכתב "הילד איננו ואני אנא אני בא". בנוסף צייץ ח"כ סמוטריץ' את הפסוק "וְעוֹד רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע".

הפרופסור למשפטים טליה איינהורן צייצה בחשבון הטוויטר שלה, "התנהלות מח"ש והיועמ"ש בתיק החקירה של נסיבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל בידי המשטרה היא הפרת אמונים כלפי הציבור. כך נראה קלון. פרשת משפטים קלון".

דודי זילברשלג, אישיות בכירה בעולם החרדי תקף את ההחלטה, "סגירת תיק הרצח של הקדוש אהוביה סנדק ז''ל עלם חמודות, צריכה לעודד את אוהבי אהוביה. עוד נתח גדול משאריות האמון המתפוגג במערכת הצדק הישראלי, מובלת היום לקבורת חמור. מי שיש לו קורטוב של אמון בטחנת הצדק הישראלי - שיקום".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, בה התגורר אהוביה ז"ל, שלמה נאמן הגיב ואמר כי "בכל תאונה ובכל תקלה יימצאו אשמים. בכל מחבל פצוע יימצא חייל נחקר. כל ועדת בדיקה תסתיים בפיטורין. כל חקירה ממלכתית סופה בתיקים פליליים. ורק מצבת נער בבית העלמין של כפר עציון אין לה אשם ואין לה חשוד. כאן מונח אות קלון לשיטה ולבעלי השיטה. דמו של ילד יהודי, בן בת עין שבגוש עציון נותר הפקר. וזוהי הפקרות ממלכתית".