רוני אלשיך
רוני אלשיךצילום: Flash90

גורם בכיר לשעבר במערכת המשפט התייחס בשיחה עם "ישראל היום" לפרשת האזנות הסתר במילים קשות ביותר.

לדבריו, "הפרקליטות והמשטרה הסתירו ביודעין מידע מבית המשפט ופעלו בניגוד לחוק. לא מדובר ברעידת אדמה כי אם בקריסת מערכות טוטאלית. אם עד הבוקר חשבתי שאני גר במדינה דמוקרטית, כעת אני כלל לא בטוח בכך".

הגורם מסביר את ההאשמות החמורות הללו: "בכל תיק משטרה חמור יש פרקליט מלווה. לא ייתכן שהוא לא בסוד העניינים ולא יודע על האזנה כזו, ושהיא לא קיבלה את אישור בית המשפט כנדרש. זה דבר אחד לגלות לבית המשפט מידע חלקי על מנת לקבל צו להאזנות בלי לגלות את כל התמונה, וזה דבר אחר לגמרי לעשות פעולה כזו ללא צו בכלל, באופן שהוא בלתי חוקי ועוד על ידי רשויות רשמיות של המדינה - לא באופן חד-פעמי, לא בצורה נקודתית, אלא כמדיניות ומעשה שבשגרה. אין מספיק מילים שיוכלו לתאר כמה חמורה ההתנהלות הזו, שמתאימה למשטרים אפלים".

לדבריו, "תאר לך מצב שהפרקליטות והמשטרה עושות יד אחת ומבצעות הונאה של השופטים. זה הרי לא יעלה על הדעת, ועל זה אנחנו מדברים. זה מה שקרה".

עוד מזהיר הגורם כי מה שנחשף הוא ככל הנראה רק קצה הקרחון, וייתכן שמדובר בתופעה רחבה הרבה יותר.

"לא רק שהמשטרה פעלה בניגוד לחוק, היא גם הסתירה זאת כשדברים החלו לצאת. תחילה נמסר כי כל הצווים ניתנו כחוק, לאחר מכן כי ייתכן שהיו כמה חריגות. עכשיו כבר מדובר בנחשול שלם, ואין סיבה להאמין שלא נגיע לאלפי האזנות כנגד אזרחים תמימים מסוגים שונים - שנעשו במחשכים".

הגורם מציין כי "הרי התופעה הזו החלה לאחר כניסת המפכ"ל אלשיך לארגון, ומדובר בשנים רבות שהיא מתרחשת ללא שום פיקוח וללא יידוע של הגורמים הממונים. עיתונאים, פעילים חברתיים, אנשי מחאה, אנשי ממשל, אנשים בשירות הציבורי, מנכ"לים, אנשי עסקים, מפגינים, ולמעשה כל מי שהמשטרה החליטה שהוא מעניין אותה. אלשיך לא עשה את המעבר מארגון ביון למשטרה במשטר דמוקרטי".

הוא נשאל עד כמה הדברים משפיעים על משפט נתניהו ואמר כי "הפרקליטות והמשטרה עובדות כאן יחד. לא יעלה על הדעת שהפרקליטות לא ידעה מה קרה עם החקירה של פילבר, למשל. ואני לא יודע להתייחס עוד לעדים האחרים, אך אם הדבר התרחש איתו, יש להניח שהתרחש עם שלל דמויות שנקשרו לפרשה. יש שם פרקליטים מלווים בדרגות הכי בכירות. אין דבר כזה שמעבירים מידע מצד לצד מבלי שהם יודעים על הדברים".

הגורם שב ומדגיש כי "מדובר באות קלון למשטר דמוקרטי. דבר שלא חשבתי שאי-פעם, בחלומות הכי גרועים שלי, נגיע אליו. מדובר בימים שחורים לכל מי שליבו עם הדמוקרטיה. פשוט כואב הלב".

הגורם התייחס גם לאופן תפקודו של היועמ"ש מנדלבליט בנושא ואומר כי "האמנתי שכוונותיו טהורות, היות שאנו מכירים היטב ולאורך שנים. מדובר באיש ישר שרוצה בטובת המדינה והמערכת. אבל כשהוא שם בראש ועדת הבדיקה בנושא את עו"ד עמית מררי, שהייתה חלק מצוות התביעה שמעורב בפרשה, זה נראה מאוד לא טוב. כאילו החליטו מראש לסגור את הסיפור".

עוד הוא מפרט כי "אלו מערכות שנגועות בציפוף שורות, בהגנה ובגיבוי אחד של השני, אך קיוויתי שהדבר לא ידבק בראש המערכת. להערכתי אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית. רק היא תוכל לחקור לעומק את הפרשה ולהחזיר ולו במעט את אמון הציבור במערכת, גם אם דבר זה ייקח זמן רב".

מטעמו של רוני אלשיך נמסר: "מדובר באמירות חסרות שחר ומשוללות כל יסוד עובדתי, המתחבאות מאחורי מקורות עלומים ולכן לא ראויות להתייחסות. למעלה מן הצורך נציין כי דווקא אלשיך הוא מי שהביא מהשב"כ את ערך 'ריסון הכוח', הוביל סדנאות למפקדים בנושא, הטמיע את הערך של 'ריסון ומידתיות' בערכי הארגון, השיק מבדקים ממוחשבים ובדיקות פוליגרף תעסוקתיות תחת חוק חדש שחוקק כדי לשמור על נורמות הארגון".

מהמשטרה נמסר כי "מוקדם יותר היום פנה המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי לשר לביטחון הפנים וביקש שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט, על מנת שתבחן את הנושא על כל היבטיו. משטרת ישראל תשתף פעולה באופן מלא ובשקיפות עם הוועדה, וככל שיימצאו אי סדרים או כשלים, אלה יטופלו בהתאם לחוק".