צפת
צפתצילום: עיריית צפת

שתי רעידות האדמה שהורגשו בתוך יממה בישראל מעוררות שוב דאגה לא מבוטלת מרעש אדמה משמעותי מתקרב. ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, שב ומתריע מאסון בו ייהרגו אלפים מתושבי העיר.

"אנחנו מרגישים את זה כבר לאורך תקופה ארוכה ושתי הרעידות האחרונות נתנו לנו עוד נורת אזהרה כדי לומר שאם לא ייעשו המעשים שצריכים להיעשות מבחינת ממשלת ישראל, אנחנו צפויים להיות בסיכון גבוה", אומר אוחנה ומדגיש: "זה הזמן להכניס את היד לכיס ולהקים מנהלת לחיזוק מבנים, בעיקר בעיר כמו צפת שנמצאת על השבר הסורי אפריקאי שחוותה רעידת אדמה ב-1837 שהרסה כליל את העיר וב-1927 ספגה רעידת אדמה חזקה נוספת".

אוחנה מספר על גיבוש מספר ראשי ערים שנמצאות בסיכון גבוה בדרישה להקמת מנהלת לחיזוק מבנים שתסייע להיערכות בהתאם. לדבריו עד כה קיבלה העירייה סיוע לחיזוק שבעה מבנים וצפויים עוד שלושה, אך המספרים האמתיים של מבנים הדורשים חיזוק הם לאין ערוך גבוהים יותר. "ממשלה יקרה ושרים יקרים, להשקיע בחיזוק מבנים במרכז הארץ זה כלכלי, אבל אצלנו צריך להכניס יד לכיס. יש היום תשע ערים בסיכון והעשירית היא אילת, שחייבים להכניס אותן לטיפול מיידי".

"הרעידות האחרונות מזכירות שוב את הסכנה האדירה שבפתח ביתנו. כולם מדברים על העורף ועל מלחמת לבנון שלישית, אבל האתגר הגדול ביותר הוא כאן בצפון. רעידת אדמה תותיר כאן הרס וחורבן יותר מכל מלחמה אחרת. רעידת אדמה עצמתית היא לא שאלה של אם, אלא של מתי".

"אם המדינה לא תטפל בנושא במיידי שכונות שלמות עדויות לקרוס ולהותיר הרס וחורבן ומן הסתם לגבות גם חיי אדם. אני בטוח שכולם מבינים את הסיכון באזור הגליל בגלל אופי האזור ובגלל ריבוי מבנים ותיקים. אני לא מבין למה הפכו את פרויקט חיזוק המבנים לעסק שלא לשמו הוא הוקם", אומר אוחנה המזכיר סקר שנערך באחרונה ולפיו 82 אחוזים מהמבנים בצפת נמצאים בסיכון להרס. "חייבים לשנות את המשוואה".

בצפת, מציין אוחנה ארבעים אלף תושבים והעיר בדרכה להגיע לשבעים אלף תושבים. רבים מאוד מתושבים אלה חיים במבנים ותיקים משנות החמישים והשישים. רעידת אדמה שתכה במספר כזה של תושבים תהיה הרסנית באופן דרמטי לחיי אדם. "דרוש טיפול מערכתי. אם לא, צריך כבר להכין את עורכי הדין לועדת החקירה הבאה. מדובר ב-12 אלף בתי אב ואני לא רוצה לומר כמה אחוזים מהם נמצאים בסיכון".