אלי אבידר
אלי אבידרצילום: יונתן זינדל - פלאש 90

אלי אבידר התפטר אתמול (שלישי) מתפקידו כשר בלי תיק, הראשון מהממשלה הנוכחית לעשות זאת, ותקף בחריפות את ראש הממשלה נפתלי בנט: "בנט בא לעשות אקזיט. הוא לא רוצה לממש את הרוטציה, אין לו כל מחויבות אליה. הוא עושה את מה שאיילת שקד מכתיבה לו.

השר המתפטר טען כי "הקריסה הכלכלית רשומה על שמם של חברי הממשלה שפגעו בעצמאים בישראל. חשבתי שנעביר את החוקים נגד נתניהו, אבל הם לא עברו עדיין מכיוון שיש חברי ממשלה שעדיין רוצים לשמור על נתניהו רלוונטי".

לאחר מינויו של אבידר, ח"כ שרון רופא־אופיר (ישראל ביתנו) נכנסה לכנסת במקומו במסגרת החוק הנורבגי, אך כעת היא תצא מהכנסת.

אבידר שחוזר לכנסת יתפקד כסיעת יחיד ולא ברור איך תיראה הפעילות הפרלמנטרית שלו. אבידר ''ניתק מגע'' מישראל ביתנו, סיעת האם שלו, כבר בחודש יוני האחרון, ולא השתתף מאז בישיבות הסיעה.

יבגני סובה
יבגני סובהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אבידר לא הכריז על עצמאות וניסה לשמור על כבודו של אביגדור ליברמן, מי שהביא אותו לכנסת ולמפלגה. מלבד איחולי "בוקר טוב" הדדיים באחת מישיבות הממשלה, אין ביניהם קשר.

בימים ובשבועות הקרובים נדע האם אבידר ישתלב בעבודה הפרלמנטרית בכנסת, האם יהיה חבר בוועדות השונות ועל חשבון איזו סיעה, האם יגיש חוקים פרטיים ומאיזה מכסה, ואיך יצביע בחקיקה שחשובה לקואליציה.

בישראל ביתנו לא ממהרים להשיב האם יכריזו על אבידר כ"פורש", וייתכן שיעדיפו להימנע ממתן גט כריתות שכזה. דפוס דומה נרשם במפלגת ימינה, שם לא מכריזים על עמיחי שיקלי כ"פורש" אולי מתוך תקווה שבעתיד יסכים לשתף פעולה עם בנט ושקד.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו , ח"כ יבגני סובה, סירב לפרט את צעדי הסיעה כלפי אבידר אך אמר לערוץ 7: "צריך לכבד את בחירתו של האדם".

שר החוץ יאיר לפיד הציע לשר המתפטר אלי אבידר להתמנות לשגריר "בכל מדינה שירצה". המהלך נועד לפתור את המשבר מול אבידר, שסירב להצעה. בנוסף, מזכיר הממשלה שלום שלמה הציע לאבידר את ראשות הסוכנות היהודית - אבל אבידר סירב בתוקף.

ההערכה היא כי השר המתפטר אלי אבידר לא ירצה לפרק את הממשלה, אך עצם הפעילות העצמאית שלו תוסיף לערעור של יציבות הקואליציה. עם התפטרותו של אבידר, הוא מהווה שוב את האצבע ה-61 - ו"הסיעה תשיעית" בקואליציה. בין דרישותיו: אישור החוק נגד נתניהו וביטול חקיקת הקורונה. בעקבות המשבר מול אבידר - בנט הקדים את כינוס ראשי הסיעות ליום חמישי.