כיתה בבית ספר. ארכיון
כיתה בבית ספר. ארכיוןצילום: פלאש 90

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שוב הבטיחה השבוע תוכנית נוספת לצמצום פערים, אלא שבדיקת "ישראל היום" מעלה כי עד כה, ארבעה חודשים לפני סיום שנת הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים, לא יצאה לפועל שום תוכנית מקיפה לצמצום פערים לימודיים.

זאת, על אף הבטחות השרה בחודש אוגוסט - טרם פתיחת שנת הלימודים.

מערכת החינוך עדיין מלקקת את הפצעים מהגל החמישי של הקורונה, שיצר פערים לימודיים נוספים על אלו שגרמה להם הקורונה בשנת הלימודים הקודמת, תשפ"א. שרת החינוך הבטיחה השבוע כי מייד לאחר חג הפסח תצא תוכנית נוספת, ממוקדת, לצמצום פערים במקצועות השפה והמתמטיקה ובמקצועות היסוד. אלא שלמורים, למנהלים ולאנשי חינוך רבים ההבטחה הזאת הזכירה הבטחה אחרת של השרה, שעדיין לא יושמה.

כזכור, כבר בחודש אוגוסט האחרון, בטרם נפתחה שנת הלימודים, הכריזה שאשא ביטון על תוספת תקציב של כ-300 מיליון שקלים לטובת צמצום פערים, שהיתה אמורה בין היתר לתת מענה לימודי במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. אלא שנכון להיום, ארבעה חודשים לפני סיום שנת הלימודים בעל־יסודי (חטיבות ביניים ותיכונים), טרם הוצגה תוכנית כזאת וטרם תוקצבה.

נוסף על כך, חופשות פורים, פסח (שבועיים חופשה), עצמאות ושבועות ינגסו כמעט חודש ימים של לימודים, כך שעולה השאלה עד כמה יספיק הזמן שנותר לעבודה על תוכנית, על פרסומה, הטמעתה בקרב המורים ויישומה בשטח.

מנהלים ומורים מלינים על כך שתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים לא קיבלו מענה לפערים שנוצרו, לא מענה על פי שכבות גיל וגם לא על פי מקצועות לימוד כמו מתמטיקה או אנגלית.

מנהל בית ספר שבו מאות תלמידים אומר כי "התיכונים פשוט לא קיבלו כלום, דווקא אלו שנמצאים בשנים הכי קריטיות. היינו צריכים ללכת לרשות ולבקש כסף, וכך עשו גם ברשויות אחרות, אבל יש הרבה רשויות במעמד סוציו־אקונומי נמוך שאין להן, ולכן בפועל זה רק הגדיל את הפערים במערכת החינוך - הכל הבטחות ריקות מתוכן".

גם בבתי הספר היסודיים המצב דומה, ולא הוצגה תוכנית כוללת. בתי הספר אמנם הונחו לצמצם פערים, אך קיבלו לשם כך כלים ותקציבים מועטים מאוד. חלקם מספרים שעשו שימוש בכספים מתוכניות שונות לשם תגבור תלמידים - דבר שלא ממש נותן מענה אמיתי.