מקבלים את פני היתומים
מקבלים את פני היתומיםצילום: דוברות אל על

ראש הממשלה נפתלי בנט ורעייתו גילת, יחד עם כמה משרי הממשלה, הגיעו בצהריים (ראשון) לנתב"ג וקיבלו את פניהם של כ-100 יתומים מאוקראינה שנמלטו מהמלחמה במדינתם.

הטיסה בחסות חב"ד המריאה מיאסי ברומניה. "90 ילדים מבית הילדים בז'טומיר נחתו עכשיו בישראל", אמר בנט. "התרגשתי לקבל את פניהם ואמרתי להם – אתם בטוחים עכשיו, הגעתם לחוף מבטחים. כשעמדתי לצד גילת בנתב"ג צפיתי בילדים נכנסים בשער. ראיתי בעיניים שלהם את התלאות שעברו.

''החיים שהם מכירים השתנו ברגע. כבר שבוע וחצי שהם נמלטים מקרבות והפגזות, בלי הורים, אבל עם שליחי חב"ד המופלאים שמלווים אותם לכאן. תודה לשליחי חב"ד ולכל העוסקים במלאכת הקודש של הצלת נפשות - משרד הפנים, משרד החוץ, משרד האוצר, משרד הקליטה, הקרן לידידות והסוכנות היהודית. גאה בכולכם'', הוסיף ראש הממשלה.

בסך הכל ינחתו היום בנתב"ג שלוש טיסות מיוחדות עם כ-300 עולים מאוקראינה, במבצע משותף של משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, הקרן לידידות ובסיוע תרומות של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה וקרן היסוד.

מדובר בעולים שנמלטו מאש הקרבות באוקראינה ונקלטו במרכזי העלייה שפתחו הסוכנות היהודית והקרן לידידות במדינות הגובלות באוקראינה.

מיד לאחר נחיתתם בנתב"ג, יקלטו העולים בישראל על ידי משרד העליה והקליטה. יועצי הקליטה ידאגו לספק לכל עולה מעטפת קליטה ראשונית רחבה להתאקלמות מיטבית והליך מיצוי זכויות מיוחד. בנוסף, אנשי המשרד יפנו את העולים לפתרונות דיור מיידים וזמניים בבתי מלון, אותם הכינו מבעוד מועד כחלק מתכנית החירום לקליטת יהודי אוקראינה.

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח בטלפון הבוקר (ראשון) בפעם השלישית ביממה האחרונה עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי.

בפתח ישיבת הממשלה סיפר בנט: "חזרתי לפני כמה שעות ממוסקבה ומברלין. נסעתי לשם במטרה לסייע בהידברות בין כל הצדדים, כמובן עם ברכת הדרך ובעידוד של כל השחקנים".

"כפי שכולנו יודעים, המצב בשטח לא טוב, הסבל האנושי גדול ועלול להיות גדול הרבה יותר, אם הדברים יימשכו במסלול הנוכחי. יש גם ישראלים שצריכים לחזור הביתה וקהילות יהודיות במצוקה שזקוקות לעזרה. מטבע הדברים, אני לא יכול להרחיב יותר. אנחנו נמשיך לסייע ככל שנתבקש", הוסיף.

עוד אמר ראש הממשלה כי "גם אם הסיכוי לא גדול, ברגע שיש אפילו פתח קטן, ויש לנו את הגישה לכל הצדדים ואת היכולת, אני רואה זאת כחובתנו המוסרית לעשות כל ניסיון. כל עוד הנר דולק - חייבים להתאמץ, ואולי עוד אפשר לפעול".

הוא התייחס גם לפליטים המבקשים להגיע לישראל. "אנחנו נערכים לגל עלייה משמעותי בעקבות המצב. כעת המערכת מכינה תרחישים לקליטת מספרים שונים של עולים, והיא תציג זאת השבוע בפני הקבינט. זה אתגר למדינת ישראל, אבל זה אתגר שעמדנו בו בעבר, פעם אחר פעם".

"רגעים כאלה, שבהם העולם עומד בפני טלטלה ויהודים כבר לא בטוחים היכן שהם נמצאים, מזכירים לכולנו כמה חשוב שיש בית ליהודים באשר הם, כמה חשוב שיש לנו את מדינת ישראל", דברי בנט.

בנוגע לשיחות על חזרה להסכם הגרעין בוינה אמר ראש הממשלה: "במהלך סוף השבוע קרה דבר משמעותי וחיובי - ראש סבא"א, רפאל גרוסי, ביקר בטהרן והחליט לא להיענות לתביעה האיראנית לסגור את התיקים הפתוחים תחת לחץ פוליטי. זוהי החלטה מקצועית חשובה של הסוכנות ושל גרוסי, שלא נענו ללחץ האיראני. עמדתנו לגבי ההסכם ידועה - חסרונות ההסכם עולים לאין ערוך על יתרונותיו. בכל מקרה, ההסכם לא מחייב את מדינת ישראל בשום מובן".

הבוקר שב בנט מביקור מדיני דחוף של בנט ברוסיה ובגרמניה.

דוברו של קנצלר גרמניה אולף שולץ סיפר על הפגישה בין השניים ואמר, "הנושא המרכזי של הפגישה בת 90 הדקות היה תוצאות השיחה שקיים ראש הממשלה הישראלי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה בשבת. המטרה המשותפת נותרה לסיים את המלחמה באוקראינה 'כמה שיותר מהר', ונעבוד על זה בכל הכוח.

לפני כן, שוחח ראש הממשלה פעמיים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לאחר שנפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זלנסקי התייחס הלילה בחשבון הטוויטר שלו לשיחתו עם בנט וכתב: "ראש הממשלה נפתלי בנט התקשר אליי אחרי פגישתו עם פוטין. אנחנו ממשיכים בדיאלוג".

ראש הממשלה טס במהלך השבת במטוס פרטי למוסקבה ונפגש עם הנשיא הרוסי פוטין. לפי הודעת הקרמלין השניים דנו במשבר באוקראינה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בנט המריא בשעות הבוקר המוקדמות למוסקבה, לאחר השיחה שהתקיימה בין המנהיגים ביום רביעי האחרון. בפגישה השתתף גם שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, שסייע בתרגום.

אלקין הוא יליד חרקוב שבאוקראינה ובני משפחתו נמצאים כעת בלב הלחימה. את ראש הממשלה ליוו בביקור ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר ודובר ראש הממשלה מתן סידי.

כמו כן בפגישה נידונה גם ההתקדמות בשיחות הגרעין בוינה. "ראש הממשלה הביע את עמדת ישראל, שמתנגדת לחזרה להסכם הגרעין", אמר הגורם.