הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמדצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מחר (ה') בעיתון 'בשבע' יעסוק טורו השבועי של ראש ישיבת הר ברכה הרב אליעזר מלמד ביחס לגיור בימינו ובשאלה האם כדי למנוע נישואי תערובת ניתן לגייר גר שמתכוון לחיות כיהודי מסורתי.

לדעת הרב מלמד נושא הגיור נוגע לחיי נפש ולעתיד משפחות בעם ישראל ולכן חובה להעמיק בדברי גדולי ישראל שהקלו בגיור.

מתוך הטור: "השאלה האם בשעת הדחק, כדי למנוע נישואי יהודי עם אינו יהודי, אפשר לגייר גר שמתכוון לחיות כיהודי מסורתי, וכפי שנוהגים כיום רוב היהודים בארץ. רבים טענו לאחרונה שאין שום דעה הלכתית כזו. אגב, גם אני חשבתי כך עד לפני כמה שנים, מפני שכך היה מפורסם, וההגנה על הרבנים המגיירים היתה שהם באמת סברו שהגרים ישמרו מצוות. ורבים טענו כנגד זה, שהרי המציאות מכחישה זאת. אולם אולם בשנים האחרונות, ככל שהסוגיה עלתה על סדר היום הציבורי, והתפרסמה דעתו של הרב רבינוביץ' זצ"ל בעניין גיור קטנים וגודל האתגר, וספריו של הרב חיים אסמלם שליט"א, ועוד רבים עמהם, נתתי את ליבי לעיין בספרים, ומצאתי שאכן כך היא דעת רבנים רבים מגדולי האחרונים".

בטורו מביא הרב מלמד את דבריהם של הרב הראשי והראשון לציון הרב עוזיאל, הרב משה שמואל גלזנר, הרב יוסף משאש, הרב ישראל בארי והמהרש"ם שדנו בסוגיה זו ופסקו שיש לגייר גרים שברור שלא יקיימו אורח חיים דתי. "ישנם עוד אחרונים רבים שנשאלו על גיור בני זוג נוכרים, שהיה ברור למדי שלא יקיימו אורח חיים דתי, ואע"פ כן כיוון שמדובר בשעת הדחק - הורו לגיירם, ואין בטור זה מקום לפרטם כי רבים הם מאוד", מוסיף הרב מלמד בטור.

בסיכום דבריו כותב הרב מלמד: "לפיכך נראה שאין אפשרות הלכתית למנוע מהרבנים הסוברים כדעת גדולים אלה, לנהוג כשיטתם. וגם אין אפשרות למנוע מהמשפחות שהדבר נוגע להצלת אחד מילדיהן, לנהוג על פיהם. ואין לטעון כנגדם שרוב הפוסקים הורו להחמיר, כי הדבר נוגע לחיי נפשם ועתיד משפחתם בעם ישראל, ובפיקוח נפש ונשמה גדול שכזה מותר להם לנהוג על פי מיעוט הפוסקים. קל וחומר כאשר יתכן שזו היתה דעת רוב הרבנים שנפגשו עם השאלות הללו בפועל.

כמו כן, אין אפשרות למנוע מנציגי מדינת ישראל לסמוך על דעות אלו, כאשר אי גיורם של המזדהים כיהודים ומעוניינים להתגייר ולחזק את זהותם היהודית - גורם לפגיעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל ולמצוקה חברתית חמורה".

בתוך כך, הבוקר פורסם בכאן רשת ב' כי הקואליציה החליטה לאשר את חוק הגיור במסלול עוקף כנסת. השר לשירותי דת, מתן כהנא, מתכוון להביא את מתווה הגיור כהחלטת ממשלה בשבועיים הקרובים, מתוך מטרה להקים את מערך הגיור של רבני הערים גם ללא חוק ובאמצעות הצעת מחליטים של הממשלה בלבד.

ההחלטה התקבלה לאחר שיחות רבות שקיים השר כהנא עם השר אלעזר שטרן מיש עתיד ועם ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו. מה שזירז את ההחלטה היו חגיגות הניצחון שנשמעו השבוע מצד המפלגות החרדיות באופוזיציה לאחר ההחלטה לדחות את הדיונים על החוק בכמה חודשים וההבנה שמדובר בסוג של סמל במאבקי קואליציה-אופוזיציה.