פרופ' סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקאצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אומר הערב (חמישי) כי וריאנט חדש של קורונה שם BA3 אותר בישראל.

לדבריו, אדם אחד נדבק בו לאחר ששב מחו"ל.

"סכנת הווריאנטים החדשים תלווה אותנו תקופה ארוכה. יש לנו יכולת להגן על עצמנו והמשפחות שלנו. התפיסה שלנו היתה ונותרה שיש צורך לקיים שגרת חיים. אנחנו רוצים לחיות וגם לעשות חיים, וביחד עם זאת להישמר ולהימנע מהדבקה ומחלות - בייחוד אצל אנשים שהמחלה יכולה להיות חמורה עד לכדי אשפוז ולצערי מוות", אמר זרקא.

הוא ציין כי את חג הפסח יחוגו הישראלים השנה בחיק המשפחה אך המליץ שכל המשתתפים יערכו בדיקת אנטיגן לפני תחילת ליל הסדר. "אין סיבה לחגוג יותר בזום, אנחנו כבר לא שם. נחגוג יחד, בלי שזה יסתיים בחולי. אפשר לעשות זאת על ידי חיסון, ולפני המפגש המשפחתי נעשה כולנו בדיקת אנטיגן".

לדבריו, בקרוב יתאפשרו בנתב"ג בדיקות PCR שתשובותיהן יתקבלו תוך 4 שעות. "חשוב לנו לצמצם את סכנת כניסת וריאנטים חדשים לארץ ונמשיך להקפיד על הבדיקות האלה".

זרקא קרא להמשיך ולבדוק בהגבלות הקיימות. "לא זנחנו את המסכה והיא גורם משמעותי במניעת הדבקה. חשוב שנמשיך לעטות את המסכה, בטח שהיא חובה בחללים סגורים. אני ממליץ להשתמש בה גם בחללים פתוחים - למרות שזה לא חובה. שמרו על שטיפת ידיים וריחוק פיזי. אנשים שמרגישים לא טוב - חשוב שיישארו בבית ולא ילכו לעבודה ולבית הספר".

מוקדם יותר קיימו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ דיון עם מנכ"לי קופות החולים בעקבות העלייה בתחלואה.

רה"מ אישר את המשך פעילות מפקדות הקורונה, במסגרת הארכת מדיניות הטיפול הקיימת בנגיף ודחיית הכניסה לשגרת 'בין גלים' עד לתאריך ה-1 במאי 2022.

כמו כן, הוצג מבצע "כל המציל" להגברת ההתחסנות בקרב בני 60 ומעלה, וכן תכנית מקיפה להתמודדות עם זן קורונה אלים בעתיד, במידה ויתגלה.

בדיון הוצג על ידי קופות החולים ומטה ההסברה מבצע "כל המציל", אשר מפרט שורת פעולות להגברת ההתחסנות בקרב בני 60 ומעלה, בהן מתן תקציבי תמרוץ לקופות החולים לצורך עידוד ההתחסנות, הודעות סמס יזומות, קמפיין באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, הנגשת החיסון עד לבית המתחסן (באם נדרש) ועוד.

עוד הוצגה על ידי משרד הבריאות, פיקוד העורף, משרד התחבורה והממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון תכנית מקיפה לטיפול במצב של התפשטות זן קורונה חדש ואלים, אשר כוללת, בין היתר, את סגירת השמיים ומעברי הגבול בכניסה לישראל באופן מהיר, במטרה למנוע את חדירת הזן העתידי לגבולות המדינה.

ראש הממשלה קיבל את המלצת משרד הבריאות להארכת מדיניות הטיפול הקיימת בנגיף הקורונה ודחיית הכניסה לשגרת 'בין גלים' מה-01 באפריל 2022 ל-01 במאי 2022.

בהתאם, תימשך פעילותן של מפקדות פיקוד העורף ומשרד הבריאות, וכן פעילותם של נאמני קורונה במוסדות החינוך וברשויות המקומיות. כמו כן, יימשכו מאמצי הבדיקות, לרבות ניטור ביוב, מערכות מכ"מ ורכש ערכות אנטיגן, וכן פריסת מסנני האוויר במערכת החינוך.