חמשת הנרצחים בפיגוע בבני ברק
חמשת הנרצחים בפיגוע בבני ברקצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

המחבל דיאא חמארשה, שרצח אתמול (שלישי) חמישה בני אדם בפיגוע ירי בבני ברק, ריצה בעבר מאסר בישראל לאחר שהציע לבצע פיגוע התאבדות מטעם הג'יהאד האיסלאמי.

בדיונים לקביעת עונשו ביקש חמארשה כי בית המשפט הצבאי יקבל את הסדר הטיעון שהושג עמו, "כדי שאצא מהכלא ואחיה חיים נורמליים". הוא ריצה שנתיים וחצי מאסר, ומאז התפרנס, בין השאר, מעבודה בישראל ללא היתר.

לפי הדיווח של כתבי "הארץ" יהושע (ג'וש) בריינר והגר שיזף, בתחילת 2011, כשהיה בן 16, הוא פנה בפייסבוק לחמאס וכן לפעיל מוכר של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, ועדכן אותם בכוונותיו.

חמארשה דחק בפעיל, והשניים נפגשו כעבור כמה שבועות בכפר יעבד, שבו התגורר. חמארשה העביר לו 400 שקלים, והפעיל ניסה לשכנע את חמארשה ללא הצלחה להפוך להיות "מוג'אהד" – לוחם – וזאת על פי האישום כדי "שיוכל לגרום למותם של יותר יהודים".

חמארשה העביר לפעיל הג'יהאד האיסלאמי 900 שקלים לצורך כיסוי הוצאות הנסיעה וחגורת הנפץ. פעיל הג'יהאד האיסלאמי עדכן את חמארשה כי בכוונתו להיכנס לישראל כדי להצטייד בחגורת נפץ, וכי הפיגוע צפוי לצאת לפועל בשבוע שלאחר מכן – ואז ניתק עמו קשר.

על פי "הארץ", באפריל 2013 נפגש חמארשה עם פעיל הארגון כדי לשוחח עמו על הפיגוע המתוכנן, ובהמשך שוב התבקש להעביר לו אלף שקלים. בסופו של דבר, חמארשה והפעיל נעצרו בידי צה"ל והפיגוע לא התממש.

יוסי דגן ואלון שוסטר ליד הפרצה שממנה עבר המחבל
יוסי דגן ואלון שוסטר ליד הפרצה שממנה עבר המחבלצילום: מוא"ז שומרון

המחבל שרצח אמש (שלישי) חמישה אנשים בבני ברק הגיע מהכפר הפלסטיני יעבד בצפון השומרון, ועל פי תחקיר ראשוני עבר דרך גדר ההפרדה הפרוצה בצפון השומרון, יחד עם עוד אלפי שוהים בלתי חוקיים אחרים.

מזה שנים מתריע ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בפני בכירי מערכת הביטחון מפני גדר ההפרדה בצפון השומרון שפרוצה לכל אורכה ועוברים דרכה אלפי שוהים בלתי חוקיים מדי יום.

רק לפני כ-3 חודשים, במהלך השבעה על יהודה דימנטמן הי"ד שנרצח סמוך לחומש, נפגש ראש מועצת שומרון יוסי דגן עם סגן שר הביטחון אלון שוסטר סמוך לגדר ההפרדה והראה לו את הפרצות בגדר והתריע מפני כניסת שב"חים לישראל ופגיעה בביטחון תושבי השומרון והעורף הישראלי.

"את הפיגוע הזה היה אפשר למנוע", אמר דגן. "מדי יום נכנסים אלפי שב"חים למדינת ישראל דרך גדר ההפרדה בצפון השומרון, ומשם הם מגיעים היישר למרכז הארץ. במשך שנים ישראל מפקירה את גדר ההפרדה ומתעלמת מכניסת שוהים בלתי חוקיים למדינה תחת תירוץ 'הומניטרי'. במקום לקיים כניסה מסודרת של פועלים על פי חוק. מדינת ישראל טומנת את ראשה בחול בפני סכנה ברורה וממשית, ואת המחיר שילמו אתמול בערב משפחות הנרצחים.

"מזה שנים אני מתריע על כך בפני בכירי מערכת הביטחון, רק לפני 3 חודשים קיימתי סיור בנושא עם סגן שר הביטחון ודבר לא נעשה, ההפקרות הזו מסכנת הן את תושבי צפון השומרון והן את תושבי מרכז הארץ".

אסתר הורגן הי"ד נרצחה גם היא בידי מחבל, שוהה בלתי חוקי שעבר דרך אותה גדר. הורגן הייתה אם ל-5 ילדים מהישוב טל מנשה. היא נרצחה בפיגוע אכזרי בעת שיצאה לריצה סמוך לביתה.