עוטף עזה
עוטף עזהצילום: הלל מאיר/TPS

התרעת צבע אדום הופעלה בצהריים (ראשון) בקיבוץ נחל עוז שבמועצה האזורית שער הנגב.

תושבים בעוטף עזה דיווחו על הדי פיצוצים שנשמעו במרחב. מצה"ל נמסר כי מדובר בהתרעת שווא.

ראש הממשלה נפתלי בנט קיים דיון ביטחוני והערכת מצב בעקבות התפרעויות הערבים בהר הבית ובעיר העתיקה. גורמי הביטחון הציגו את עיקרי תמונת המצב המודיעינית והפעילות המבצעית במוקדים השונים.

ראש הממשלה הדגיש, כי יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים. עוד הדגיש רה"מ, כי יש להמשיך ולטפל בפורעים שמפרים את הסדר הציבורי ומנסים לפגוע בשגרת החג, וכן הנחה לתגבר את אבטחת האוטובוסים לכותל ולעיר העתיקה.

ראש הממשלה הנחה להמשיך את הטיפול בגורמים מסיתים שמפיצים חדשות כזב (פייק ניוז) וסרטונים ערוכים על אלימות כנגד מתפללים מוסלמים במטרה להלהיט את השטח ולפגוע בשגרת הרמדאן.

בנט אמר כי "משימת העל היא מתן ביטחון לאזרחי ישראל בכל רחבי הארץ. כוחות הביטחון ממשיכים לקבל מהדרג המדיני יד חופשית לכל פעולה שתעניק ביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו פועלים להרגעת השטח מחד, ומאידך פועלים באופן נחרץ נגד גורמים אלימים. כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש".

נחום נפצע מאבנים בדרך לכותל: "עפתי לרצפה, כולי מלא זכויות"חדשות 13

נחום שנפצע באורח קל הבוקר (ראשון) באירוע יידוי האבנים אל עבר האוטובוסים שעשו את דרכם לכותל המערבי, סיפר לחדשות 13: "למזלי, זה היה האוטובוס הראשון שיצא על הבוקר. היינו רק אני והנהג באוטובוס. איך נגיד? מישהו למעלה השגיח עלינו, על שאר עם ישראל".

נחום שיחזר את הרגעים הדרמטיים: "אבן חדרה את החלון ופגעה לי בכתף, אני עם חשש לשבר, כולי מלא זכוכיות. ישר עפתי לרצפה, הנהג בתושיה מדהימה הצליח לתמרן את האוטובוס והצליח לחלץ אותנו מהאזור של ההמונים שזרקו לעברנו אבנים".

כזכור, שבעה בני אדם נפצעו באורח קל הבוקר כאשר אוטובוס שעשה את דרכו לכיוון הכותל המערבי נרגם באבנים סמוך לשער האריות. צוותי מד"א העניקו להם וטיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים שערי צדק. שוטרים ולוחמי מג"ב עצרו עד כה תשעה חשודים בחשד לידויי האבנים, וכוחות משטרה ממשיכים לפעול באזור ומבצעים בשעה זו סריקות לאיתור חשודים נוספים.

ערבים התנפלו הבוקר (ראשון) על יהודים עטופים בטליתות שצעדו בעיר העתיקה בדרכם לתפילת שחרית בכותל המערבי. לוחמים של משמר הגבול זינקו על התוקפים, פתחו אחריהם במרדף ועצרו שניים מהם.

בתוך כך, המשטרה עצרה שישה שיידו אבנים מגגות בתים ברובע המוסלמי לעבר שוטרים ועוברי אורח. נתפסה כוורות זיקוקין. החשודים נלקחו לחקירה במשטרה.

מאז הבוקר ועד כה נעצרו בסך הכל 18 חשודים בגין יידוי אבנים וזיקוקין, הפרות סדר, התפרעויות אלימות ותקיפות שוטרים ואזרחים.

חלק מהעצורים יידו אבנים לעבר אוטובוס ובשטח הר הבית, ושניים מהעצורים נעצרו בחשד לתקיפת אזרחים עוברי אורח בעיר העתיקה בירושלים הבוקר.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן שמפקד על ההיערכות המשטרתית, אמר בסיום הערכת המצב שקיים בצהריים: "בשעה שאנחנו פועלים לאפשר לציבור להגיע למקומות הקדושים ולחגוג את ימי החג, ישנם פורעי חוק אלימים שמפרים את הסדר ומנסים לפגוע בשוטרים ואזרחים מתוך המקומות הקדושים. חלק מההתפרעות הזו התבצעה מתוך מסגד ואותם מפרי סדר פוגעים קודם כל בציבור גדול של מתפללים המגיעים להר הבית.

''כמו ביום שישי האחרון, גם הבוקר אותם מפרי סדר גרמו נזק למסגד מבפנים תוך שהם יורים ממנו זיקוקין. פעלנו ונמשיך לפעול לאפשר את הביקורים במקום תוך שמירה על הסדר הציבורי וחופש הפולחן. לצד זאת נפעל בנחישות ובאפס סובלנות נגד מפרי סדר ופורעי חוק שינסו לפגוע באזרחים או שוטרים במקומות הקדושים ובכל מקום אחר'', הדגיש מפקד המחוז.

ידוי אבנים לעבר כוחות המשטרה בשער האריותשלו שלום/TPS

כוחות משטרה נכנסו הבוקר להר הבית בעקבות ניסיון של מתפללים מוסלמים במקום להפר את הסדר ולמנוע ביקורי יהודים. במשטרה הבחינו בשעות הבוקר המוקדמות, בטרם החלו הביקורים בהר הבית, במאות צעירים, חלקם רעולי פנים, שהחלו לאסוף אבנים ברחבת ההר וניסו לחסום את צירי הביקור באמצעות אבנים, ברזלים ומחסומים מאולתרים.

השוטרים נערכו ברחבת ההר כדי לאפשר את הביקורים וכעבור זמן קצר נפתח המתחם לעליית מבקרים, בהם יהודים. בהתפרעויות שנערכו במקום, שכללו גם ירי זיקוקים מתוך המסגד לעבר רחבת הר הבית, נעצרו עד כה תשעה בני אדם.