אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

השמנת היתר הפכה לבעיה בריאותית מוכרת וידועה בשנים האחרונות ברחבי העולם, אלא שעל פי דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי היא הפכה כעת "למגפה הגובה מיליוני חיים". הדו"ח גם כולל נתון מבהיל במיוחד לגבי ישראל.

בדו"ח החדש, המבוסס על מחקר ענק שביצעו אנשי ארגון הבריאות העולמי, קובעים אנשי הארגון כי "שיעורי עודף המשקל וההשמנה הגיעו לרמות קטלניות והם עדיין מסלימים. השמנת יתר הגיעה למימדים של מגיפה באירופה, גורמים ל-200 אלף מקרי סרטן מדי שנה ולעוד 1.2 מיליון מקרי מוות בשנה באירופה בלבד".

על פי הנתונים החדשים שפרסם ארגון הבריאות העולמי, 59 אחוזים מתושבי אירופה סובלים מהשמנת יתר או עודף משקל, כאשר גם 8 אחוזים מהילדים מתחת לגיל חמש ועוד 33 אחוזים מתלמידי בתי הספר סובלים מהשמנת יתר. רק בארה"ב נרשמו שיעורי השמנת יתר גבוהים יותר מאשר באירופה.

הדו"ח גם קובע כי ארבע המדינות בהן נרשמו הרמות הגבוהות ביותר של השמנת יתר הן ישראל, מלטה, טורקיה ובריטניה. ראשי הארגון אף אמרו כי אף מדינה באירופה לא נמצאת בדרך להשגת היעד לעצירת השמנת היתר אותו הציב הארגון עד לשנת 2025, וכי המצב אף מחריף יותר מדי שנה.

השמנת היתר גורמת להתפתחות סוגי מחלות רבות ובהם סוכרת, מחלות לב ודם, ולפחות ל-13 סוגים שונים של סרטן.

"ברחבי אירופה השמנת יתר עשויה להיות אחראית ישירות לפחות ל-200 אלף מקרי סרטן חדשים מדי שנה, כאשר נתון זה צפוי לעלות עוד יותר בעשורים הקרובים. עבור מדינות מסוימות באירופה אנו צופים כי השמנת יתר תעקוף את העישון כגורם הסיכון העיקרי לסרטן שניתן למנוע", נכתב בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי, שהוצג בקונגרס האירופי להשמנת יתר.