איגור ירמנוב
איגור ירמנובSE יח"צ

אליפות העולם בשחמט לנכים נפתחה ביום שני האחרון באשדוד בהשתתפות עשרות שחמטאים מישראל ומהעולם המתחרים על התואר הנכסף- אלוף העולם בשחמט.

מבין השחמטאים יש סיפור אחד מצמרר במיוחד - איגור ירמנוב, שחמטאי אוקראיני בן 55 הסובל משיתוק מוחין ומתנייד באמצעות כיסא גלגלים, הגיע לאליפות העולם בשחמט לנכים בישראל בסיוע מיוחד וחריג של האיגוד הישראלי לשחמט, "סייענו לו גם להגיע ואנו רואים בזה חשיבות רבה" אמר יו"ר האיגוד הישראלי לשחמט צביקה ברקאי.

איגור נחשב לאחד השחמטאים הבכירים בעולם והוא מדורג 1 באליפות העולם, ובשנת 2019 זכה בתואר אלוף העולם בשחמט לנכים. לאליפות בארץ הגיע יחד עם אישתו גלינה, המסייעת לו, מטפלת בו ומתרגמת את דבריו במסירות הראויה לשבח.

"הגעתי לישראל דרך מוסקבה במסע מורכב ולא פשוט" מספר איגור, "באיגוד הישראלי סייעו לי להגיע לכאן, המצב שם (במאריופול) לא טוב בכלל, אין מים, אין חשמל אין קליטה לטלפונים ואין שום דבר. יש המון אסונות ותחושה לא נעימה, המצב רע מאוד".

"האמת שאחרי התחרות אני עדיין לא יודע לאן אסע ומה אעשה כי אין לי באמת לאן לחזור, מאריופול נחרבה. אולי אשאר בישראל כי בטוח פה עד שיירגע המצב במאריופול. מבחינתי זה יהיה הישג ענק בתקופה כזו לזכות בתחרות ולהביא כבוד לעם האוקראיני, לעודד אותו בימים קשים אלו ולתת תקווה משמעותית".

"יש פה שחמטאים בכירים, אני מכיר את רובם ושיחקנו בעבר" סיפר איגור על הרמה באליפות בישראל, "תהיה אליפות מעניינת ומתוחה מאוד. לא קל להתעסק בשחמט כשזה מה שקורה באוקראינה, אבל אני מנסה לעודד את השכנים והחברים באמצעות הישג בשחמט".

אגב, איגור הינו יקיר העיר מאריופול על הישגיו בשחמט, ועל העובדה כי למרות שיתוק המוחין, הוא מלמד ילדים במאריופול לשחק שחמט.