מרב מיכאלי
מרב מיכאליצילום: רויטרס

השרה מרב מיכאלי מתייחסת הבוקר(חמישי) בראיון לחיים לוינסון ורועי שרון בכאן ב' לרפורמה שתאפשר גם לגברים לצאת לחופשת לידה.

מדובר ביוזמה שתאפשר לגברים שבועיים נוספים לשהייה עם הילד על חשבון המדינה, וזאת בתנאי שעברו 15 שבועות מהלידה והאם חזרה לעבודה.

"גם לגברים מגיעה הזכות להיות הורים פעילים. צריך לשנות את הקיבעון התפיסתי של התפקידים המגדריים בבית ובעבודה. אחרי לידה השכר של נשים צונח ב-30% וגם עשור אח"כ נשאר 27% מאחור", אמרה מיכאלי.

אתמול הודיעו השרה מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן על יוזמתם לקידום חופשת לידה לאבות בתשלום מלא כחלק מתקציב המדינה הקרוב.

במסגרת המתווה הצפוי תינתן חופשת לידה לאבות החל מהשבוע ה-15 ללידה. המתווה המלא יסוכם עד להגשת התקציב לממשלה ב-16 ביוני. סוכם כי היא תימשך לפחות 14 יום ובתנאי שהאישה תחזור לעבודתה.

במשרד האוצר אמרו כי צעד זה נועד לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים בשוק העבודה ולאפשר לאבות את הזכות להורות פעילה ולקשר קרוב שבין אב לתינוק/ת, וכן לאפשר לכל ילדה וילד את הקשר הקרוב עם שני ההורים. המתווה החדש צפוי להיות מאושר במסגרת תקציב המדינה הקרוב ויחל משנת 2023.

תנאי הזכאות לאבות יהיה זהה לזה של נשים ויעמוד על 10 חודשי עבודה מתוך 14 החודשים שלפני יום הפסקת העבודה, או 15 חודשים מתוך 22 החודשים האמורים.

במדינת ישראל ישנן כ-180 אלף לידות בשנה, מהן כ-130 אלף נשים זכאיות לתשלום בתקופת ההורות והלידה. כיום עומדת תקופת ההורות והלידה לנשים בישראל על 15 שבועות בתשלום מלא והיא ניתנת לאם. על פי החוק הקיים, יכול האב להחליף את האם ב-7 מתוך 15 השבועות, אולם זאת על חשבון האם, ובתנאי שהאם יוצאת לעבוד באותו פרק זמן. בפועל, רק כ-1% מסך הגברים מממשים אפשרות זו.

על פי מחקר שנערך באגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שכרן של אמהות לאחר לידת הילד הראשון צונח בכ-30%, בעיקר בשל צמצום היקף המשרה; אך גם עשור לאחר מכן היא נמוכה בכ-28% ביחס לאבות. במסגרת המחקר הומלץ מפורשות על יישום מתווה חופשת לידה לאבות כפתרון אפשרי לצמצום הפערים המגדריים בטווח הארוך.

גם ארגון ה-OECD ממליץ על תקופת לידה לאבות ככלי מדיניות מרכזי לצמצום פערי השכר המגדריים. בנוסף, חופשת לידה לאבות תאפשר חזרה מהירה יותר של האם לשוק העבודה, ונמצא כי זמן הטיפול הצמוד של האב מיטיב עם התינוק/ת ומקדם את חוסנם והתפתחותם. חופשת הלידה לאבות גם מקטינה את התמריץ השלילי להעסקת אימהות, שעדיין קיים.