הרב יוסף שריקי
הרב יוסף שריקיצילום: עצמי

חז"ל מספרים על אדם מבבל שעלה לארץ ישראל ונשא שם אישה. ביקש מאשתו שתבשל לו 'שני' עדשים, כשכוונתו היתה למעט עדשים. אשתו, שכנראה רצתה למלא את רצון בעלה, בישלה לו לארוחה שתי עדשים בדיוק. וכעסו של הבעל כמובן לא אחר לבוא.

למחרת, ביקש משאתו לבשל לו 'סאה' עדשים, כשכוונתו היתה להרבה עדשים. אשתו הצדקת והתמימה, בישלה לו כמות ענקית של סאה עדשים.

שוב ביקש ממנה להביא לו שני 'בוציני' כשכוונתו לשתי דלעות קטנות (כך קוראים לדלעת בבבל), אבל היא הביאה לו שני נרות (כי בישראל 'בוצינא' הוא נר).

בכעסו ציוה עליה לשבור את הנרות על ראש ה'בבא' כשכוונתו לראש השַׁעַר, אך אשתו בתמימותה הבינה שבקשתו היא לשבור אותם על ראש אחד מגדולי הדור – התנא בבא בן בוטא. וכך כמובן עשתה.

כששאל בבא בן בוטא לפשר הדבר, הסבירה לו שכך ציוה אותה בעלה. השיב לה בבא בן בוטא, כיון שעשית רצון בעלך אני מברך אותך שהקדוש ברוך הוא יוציא ממך שני בנים (כנגד שני הנרות) כבבא בן בוטא.

מלבד מידת הענווה הגדולה של בבא בן בוטא, אנחנו יכולים ללמוד מהסיפור על החשיבות שבתקשורת הזוגית ועל תיאום הציפיות, שיכול להפחית במידה רבה את המתחים בין בני הזוג וליצור אווירה נעימה בבית.

אומרים בבדיחוּת, שלוקח שנה ללמד תינוק לדבר, אך צריך מאה שנה ללמד אותו לשתוק.

כשמדברים על תקשורת בין בני אדם בכלל ובין בני זוג בפרט על שלל מונחיה, כ'שפה גישורית', 'תקשורת מקרבת' או 'תקשורת לא אלימה' וכיוצא באלה, מתגלה לנו פרדוקס מצער.

מצד אחד אנו חיים עם התחושה שאנחנו כזוג מדברים הרבה, ובכלל לשוחח זה דבר מאוד טבעי, פשוט ושגרתי, ומה בכלל יש להרחיב בנושא ובטח שלא ללמוד אותו ולהעמיק בו?!

מצד שני, דוקא גישה זו היא הגורמת לכך שאנחנו מתעלמים מקיומה של תקשורת זוגית בריאה וחיובית וכמובן שגם לא רואים צורך להשקיע בלימודה ויישומה בחיים הזוגיים, ונשארים ברמת השיח הטכני. גישה שלמרבה הצער מאכילה אותנו פירות באושים בדמות שיח לא מכבד ואף פוגע, היוצא אוטומטית מפינו מתוך הרגל וללא התבוננות פנימית.

תקשורת ושיח המבוססים על קבלת אחריות, הקשבה, אמפטיה, קבלה ועוד... מוסיפים ברכה לזוגיות, לחיי המשפחה ולעולם כולו. הלומד ומצליח לדבר שפה זו באופן שוטף, מאיר בכך לא רק לעצמו, אלא את הזוגיות שלו, חיי משפחתו, את כל מעגלי החיים שסביבו ואת העולם כולו.

כמו כל שפה חדשה, בהתחלה קשה להתרגל אליה וליישם אותה, אך עקרונותיה פשוטים ועם הזמן והאימון כל אחד ואחת מאיתנו יצליח לדבר אותה באופן שוטף.

נדרשות אמנם התבוננות, יגיעה והתמדה, אך החשיבות הקריטית לבניית זוגיות מאושרת לאורך שנים ולמניעת 'פיצוצים' מיותרים, מצדיקה כל רגע של השקעה ומאמץ בה.

מרכז 'ובחרת בחיים' מזמין אתכם ללמוד שפה זו בהדרכה מקוונת חינם (בקישור למטה), בה נלמד את העקרונות הפשוטים אותם תוכלו ליישם מידי יום, להניח ברכה אל ביתכם ולהאיר את חיי הזוגיות שלכם ואת כל המעגלים שסביבכם.

פרק יד – אומנות ההקשבה

לרישום להדרכה מקוונת (זום) ללא עלות בנושא 'תקשורת – אבן יסוד בבנין הזוגיות' לחצו כאן.