אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

במבצע דרמטי חוצה אוקיאנוסים שוחרר ישראלי המתגורר בארצות הברית מעגינותו. בית הדין הרבני בירושלים ואנשי אגף העגונות הצליחו לשכנע סרבנית גט ולסדר גט פיטורין כדמו"י.

מדובר בשני בני זוג אזרחי ישראל המתגוררים שנים רבות במרילנד שבארצות הברית. היחסים ביניהם עלו על שרטון והם החליטו להתגרש. בשנת 2018 הם אכן התגרשו אזרחית בוושינגטון. מיד לאחר הגירושין האזרחיים פנה הבעל לבית הדין הרבני במרילנד כדי לסדר גט כדת משה וישראל, כפי שסוכם ביניהם – אבל האישה סרבה להופיע שוב ושוב.

בתי הדין הרבניים בחו"ל הם כידוע וולנטרים וחסרי אמצעי אכיפה ולכן בית הדין במרלינד השתמש בנשק יום הדין היחיד העומד לרשותו והוציא 'כתב סירוב' נגד האישה, אך גם זה ללא הועיל. כתבי הסירוב פועלים בדרך כלל כנגד גברים מעגנים וסרבני גט שאינם יכולים להצטרף למניין, לעלות לתורה וכו'. במקרה זה המעגנת היא אישה והעגון הוא גבר.

לאחר שכל המאמצים להסדיר גט עלו בתוהו, פתח הבעל תיק גירושין בבית הדין הרבני בירושלים. ראש אבות בתי הדין הרבניים הרב מרדכי רלב"ג החליט לזמן את הצדדים לדיון והוציא לאישה צו עיכוב יציאה מהארץ, ובמקביל העביר את התיק לטיפול נמרץ של אגף העגונות בהנהלת בתי הדין בראשותו של הרב אליהו מימון.

חוקרים מטעם האגף ליקטו אינפורמציה ולפני כחודש הגיע אליהם מידע כי אחייניתה של האישה עומדת להתחתן בישראל וכי יש סיכוי גבוה שהאישה תגיע ארצה. האישה אכן הגיעה לישראל כמצופה ומיד כשנחתה בנתב"ג היא זומנה לדיון בבית הדין הרבני בירושלים והוצג לה צו עיכוב היציאה מהארץ.

לאחר מספר דיונים ודין ודברים הבינה האישה כי לא תוכל לחזור לארצות הברית מבלי לשחרר את בעלה מעגינותו, ולכן הודיעה כי היא מוכנה לקבל את גיטה. אב בית הדין הרב רלב"ג דרש כי האיש יגיע ארצה מיד לסידור הגט. הבעל אמנם רצה להגיע מיד ארצה אבל אז התברר כי הוא נמצא חיובי לקורונה. מאחר והאישה הסכימה לקבל את הגט והייתה מעוניינת לשוב בחזרה לארה"ב, החליט בית הדין כי בהתחשבות במורכבות המצב ולאור דחיפות העניין כי סידור הגט ייעשה על ידי שליח באמצעות 'זום' בית הדין הרבני בתל אביב.

באחד מאולמות בית הדין הרבני בתל אביב מותקנת מערכת שידור מיוחדת לזום, וכך באמצעות הטכנולוגיה המודרנית מינה הבעל מתוך הבידוד דרך הזום שליח הולכה והבאה לגט שליחות. שליח בית הדין מסר את הגט לאישה ששחררה את הבעל מעגינותו וטסה מיד חזרה לארצות הברית.