יוסי דגן עם עמיחי איתם יו"ר חוות גלעד וסיגל כהן מנכ"לית הישוב ברגע חיבור החשמל
יוסי דגן עם עמיחי איתם יו"ר חוות גלעד וסיגל כהן מנכ"לית הישוב ברגע חיבור החשמלצילום: מוא"ז שומרון

חיבור חשמל ראשון להתיישבות הצעירה בממשלה הנוכחית: היישוב חוות יאיר בשומרון, המשתייך להתיישבות הצעירה, התחבר השבוע לרשת החשמל הארצית.

טקס "הרמת השאלטר" בוצע בחשאיות יחסית לפני ימים אחדים, וחוות יאיר הוא רק סנונית ראשונה לקראת חיבור תשתיות חשמל ליישובים נוספים בהתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון.

"צריך להבין שבישוב היה עד היום משטר חשמל", מספר יו"ר הישוב עמיחי איתם, "המציאות בה משפחות צריכות לתאם זמני כביסה ובישול, לצד אינספור נפילות חשמל לאורך השנה, היא בלתי נתפסת. בחום הקיץ, בחגים ובשבתות, תושבי הישוב חיים בידיעה שבכל רגע יתכן ולא יהיה חשמל, וכי עליהם לעשות הכל בזריזות שמא הם יתקעו באמצע. החיבור של הישוב לחברת החשמל יביא רווחה וזכויות אדם בסיסיות שהיו צריכות להגיע הרבה קודם למשפחות הישוב", אומר איתם.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, הרים את השאלטר בטקס ובירך את התושבים: "זהו יום חג לישוב חוות יאיר ולשומרון כולו. אזרחי ישראל ותושבי חוות יאיר הם לא אזרחים סוג ב'. נאיר את כל השומרון באור יקרות. בזכות ולא בחסד".

דגן הודה על הסיוע הרב של חברת חשמל, לרה"מ הקודם בנימין נתניהו ולמנכ"ל משרד רה''מ דאז רונן פרץ, לשר בני גנץ שאישר בזמנו את המהלך שהוביל לחיבור החשמל. לקמ"ט חשמל במנהל האזרחי סעיד קאסם ולמנהל חברת חשמל במחוז ירושלים משה כהן.

עוד הוסיף דגן: "הדבר הזה הוא לא תוצאה של שום החלטה ממשלתית מהשנה האחרונה אלא תוצאה של החלטה של נוהל שהצלחנו בעבודה מאומצת של המועצה האזורית שומרון מול הרבה גורמים ובראשם רונן פרץ שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובאישור ראש הממשלה הקודם נתניהו. הממשלה הזו חייבת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות - לאשר באמת את ההתיישבות הצעירה".

פורום ההתיישבות הצעירה מסר בתגובה "הישוב חוות יאיר הוא מהישובים הבודדים שהחלו בתהליך הסדרה, והתב"ע שלו הופקדה כבר לפני שנה וחצי. כתוצאה מכך אושר לו חיבור חשמל באמצעות צובר. זוהי פרקטיקה מאושרת ומקובלת מקדמת דנא.

החיבור הזה לא מחדש שום דבר לרוב המוחלט של ישובי ההתיישבות הצעירה שנמצאים בשלבי הסדרה מוקדמים יותר והמינהל האזרחי בשליחות הממשלה מתעקש באטימות שלא תיאמן לא לאפשר להם הגדלת חיבורי החשמל. אנו דורשים מהממשלה להביא באופן מיידי פתרון למשבר הלא אנושי של אי חיבור לחשמל בישובים ולא להתהדר בפייק הישגים".

בחודש שעבר קבעה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס, כי ניתן לחבר לחשמל יישובים בעלי אופק הסדרה.

שרת הפנים איילת שקד בירכה על חוות הדעת של משרד המשפטים. "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. אחרי שנים של עבודה, אני שמחה שהמשנה ליועמ"שית קיבלה את ההחלטה הנכונה והכריעה בדבר חיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל. כמי שמלווה את ההתיישבות הצעירה מיום כניסתי לפוליטיקה, ברמה האישית ההחלטה הזו מרגשת, ועכשיו ליישום. אשרינו שזכינו", אמרה שקד עם פרסום חוות הדעת של יוליס.