תא"ל הרב איל קרים
תא"ל הרב איל קריםצילום: דובר צה"ל

לאחר הפרסום והחשיפה בערוץ 7 בנוגע להחלת פקודת הבישול החלבי בטרקליני הלוחמים, הרב הראשי לצה"ל הרב אייל קרים הודיע היום (ראשון) במכתב שנשלח לסגלי הרבנות הצבאית כי במטבחי צה"ל, בשונה מטרקליני הלוחמים, לא יהיה בישול חלבי.

המכתב המלא:

בחצי השנה החולפת עסקנו רבות ב"טרקלין הלוחמים" שהוצב במוצבי הקצה בגזרות הבט"ש בצה"ל. כפי שכבר כתבתי בעבר, הרבנות הצבאית שותפה מלאה לרצון לשפר ולשדרג את מענה ההזנה לחיילי צה"ל, בדגש על הקצה המבצעי, תוך הבטחת כשרות אמת. הרבנות הצבאית יחד עם גורמי אט"ל רואים עין בעין את הצורך לטיוב מענה ההזנה, יחד עם השמירה על הכשרות.

אכן, לאורך הדרך היו גם חילוקי דעות, ועל כן בחודשים האחרונים הטרקלינים החלו לפעול במתכונת חלקית, וללא אפייה חלבית. אני שמח לעדכן, כי שיתוף פעולה מיטבי ושילוב זרועות הובילו אותנו לתפיסה משותפת ומוסכמת.

בתום עבודת מטה מעמיקה ומדוייקת, וכאמור בשיתוף פעולה הדוק ומבורך עם גורמי אט"ל, מאמצינו נשאו פרי, ועלה בידינו לגבש תפיסת פיקוח כשרות חדשה על הכשרות בגזרות הבט"ש. התפיסה מושתתת על שני עוגנים מרכזיים:

א. תוספת של "רכזי רבנות" בגזרות הבט"ש. ב. כלי רכב נוספים לכל חטמ"ר, לצורך בקרה שוטפת ויומיומית על הכשרות במוצבים.

התפיסה הותאמה באופן ייחודי לכל חטיבה-מרחבית בהתאם לגודל הגיזרה, למספר המוצבים ועוד. כמו כן, סוכם על תוספת תקן של אזרח עובד צה"ל מטעם הרבנות הצבאית שישמש נציג קבוע במערך המזון של אט"ל, וכך יוכל לעקוב מקרוב הן אחר מימוש ההנחיות והן אחר פיתוח של יוזמות חדשות בעולם המזון.

בשבועות האחרונים שובצו משגיחי הכשרות וכלי הרכב ברוב הגזרות, ומעתה תהיה אפשרות לאפייה חלבית בטרקלין הלוחמים: טוסט, בורקס חלבי, פיצה קפואה וכן הלאה. עבודת המטה המשותפת קבעה כללים ברורים לבידול טרקלין הלוחמים מן המטבח (כלים נפרדים, אספקה נפרדת ועוד), כך שבמטבחים עצמם, שבהם מתקיים כמובן בישול בשרי, לא תהיה אפייה חלבית ולא יהיה בישול חלבי. האפייה החלבית תתבצע בטרקלין, ובו בלבד.

צוותי הכשרות הניידים בגזרות הבט"ש יפקחו על מימוש ההנחיות, ובמסגרת עבודת המטה נקבע שכל הפרה של ההנחיות תטופל בהתאם. אגב, כבר כעת בחלק מגזרות הבט"ש (ברמת הגולן ובאזור אילת) לא הופעל הטרקלין לאפייה חלבית, וזאת משום שלא עלה בידינו לאתר רכזי רבנות מתאימים. רק עם הצבתם כנדרש, תתאפשר אפייה החלבית גם בגזרות אלה.

חשוב להדגיש, שההחלטות בנושא זה, בדגש על פתיחה או סגירה של טרקלינים, מתקבלות במשותף עם גורמי אט"ל, וכפי שכבר נכתב, אנו זוכים לשיתוף פעולה מיטבי, אשר מתחיל במטה-הכללי, והולך ונמשך עד ליחידות הקצה.

לסיום, עלינו לזכור שהפיקוח על הכשרות בגזרות הבט"ש היה משימה מורכבת מאז ומקדם. לא אחת נתקלנו בתופעות של לוחמים ומפקדים שנמנעו מאכילת מזון מבושל במוצבי הקצה, והסתפקו בלחם, גבינות ופירות. הרבנות הצבאית ביצעה מהלכים שונים ומגוונים להעצמת הכשרות, וכך זכינו לאורך השנים "לעלות בקודש".

תפיסת הפיקוח הנוכחית, וצוותי ההשגחה הניידים בכל גיזרה, מהווים צעד מכונן בהבטחת כשרות אמת לא רק בטרקלין הלוחמים, אלא גם במטבחי המוצבים (כחלק מהתפיסה החדשה של אט"ל, יהיו במוצבים טבחים מקצועיים, ולא רק חיילים, וגם עובדה זו תעצים את השליטה והפיקוח על הנעשה במטבח).

החיילים והמפקדים בקצה המבצעי עושים לילות כימים להבטחת שלומה ובטחונה של מדינת ישראל, וחובתנו היא לספק להם מזון איכותי, וגם כשר.