ג'ו ביידן ובני גנץ
ג'ו ביידן ובני גנץצילום: Marc Israel Sellem/POOL

מחוות גנץ ולפיד לביקורו של ביידן מתקבלות בחריפות רבה בהתיישבות. מנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני, מסביר בראיון לערוץ 7 מדוע.

"בני גנץ רואה מול עיניו את טובת הרש"פ יותר מאשר את טובת ההתיישבות ולכן הוא מערים קשיים בכל מקום כמו חומש וההתיישבות הצעירה. לנו הוא מעכב והורס מבנים ולעומת זאת בכל מה שקורה ברש"פ או שהוא מעלים עין או שהוא מכשיר בדיעבד", אומר דילמוני ומתייחס למהלך הנוכחי:

"כעת עומדים להכשיר מאות מבנים בלי חוקיים ערבים בשטחי C במקומות אסטרטגיים להתיישבות היהודית ובנוסף גם נותנים עוד אישור לבניית עוד יחידות דיור בסמוך למבנים הלא חוקיים שהם בנו. הדבר הגרוע הנוסף הוא שעוצרים את הבניה בהתיישבות הישראלית, דוחים את אישורי התכניות בירושלים, מעכבים את הבניה ב-E1 והיד נטויה כשמעכבים גם את חיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל".

"אלה שלוש איבחות חרב שפוגעות בהתיישבות, גם מאשר התיישבות לערבים, גם מכפיל להם את המקומות שיוכלו לבנות בצורה בלתי חוקית והפעם זה יהיה באישור שר הביטחון והממשלה הנוכחית וגם מעכב את הבניה הישראלית. בטווח הקצר זה גרוע ובטווח הארוך זה אסון", אומר דילמוני.

בדבריו מדגיש דילמוני כי "השמירה על שטחי C בידיים ישראליות הוא אירוע שמלווה את ההתיישבות כבר מעל עשור. אט אט אנחנו מאבדים את השטח לקראת מצב שבו הרש"פ גונבת את השטח ללא הסכמים וללא מהלכים מדיניים. כל צעד הוא לבנה נוספת בחומת ההסכמה למדינה פלשתינית. זה דבר שצריך לעצור אותו".

יגאל דילמוני
יגאל דילמוניצילום: חיים טוויטו

דילמוני מבהיר כי יש מקום לאשר תכניות בניה לפלשתינים בסמוך ליישוביהם, אך הדבר חייב להתבצע אך ורק כאשר במקביל יש בנייה מאסיבית וניתנים אישורי בניה להתיישבות הישראלית, יחד עם מאבק נחוש מול כל בניה לא חוקית. זו חולשה והתרפסות. זה דבר מסוכן שהממשלה הזו עושה בהובלת גנץ. לטווח הארוך זו סכנה".

על עצם ההבנה שאכן זהו המהלך בו נוקטת ממשלת ישראל, אומר דילמוני: "אנחנו מכירים את התכניות האלה ששר הביטחון רוצה לאשר כבר כמה חודשים. הצלחנו לעכב אותן ועכשיו הם יוצאים לאור עם ביקור ביידן. אנחנו מכירים את האירוע הזה. זעקנו והתרענו והסברנו את הסכנה שבהם. גם אם לשיטת בני גנץ והשמאל הם לא רוצים להרוס בית לא חוקי שבנו הערבים לא יתכן שיתנו להם גם אישור על הבית הזה וגם על עוד עשרה בתים סמוכים".

בשל הדגש ששם דילמוני על אחריותו של בני גנץ לדברים ולנוכח הסיכוי הקיים שהוא יהיה חלק משמעותי גם מהממשלה הבאה, במידה ונתניהו יהיה זה שירכיב אותה, שאלנו אם אכן הדברים תלויים בו או בראש הממשלה בה הוא מכהן.

"אני לא יודע כמה יאיר לפיד או נפתלי בנט ידעו לשלוט ולכוון את שר הביטחון בממשלה שבה היו כמה ראשי ממשלות ביחד. אני מתריע. יש חשש גדול מאוד וכל מי שילך עם בני גנץ מכניס לממשלה מי שאירח בבית שלו את אבו מאזן ורואה את טובת הרש"פ לפני שהוא רואה את טובת ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון. זה דבר מסוכן".

מאחר ואת אזהרותיו אלה נראה שדילמוני מכוון לעבר גדעון סער שחבר למפלגה אחת עם בני גנץ, הזכרנו שחברו של סער למפלגה הוא היו"ר היוצא של מועצת יש"ע, דוד אלחיאני. מהאחר וכך, האם לא ניתן לנצל את הנתיב הזה על מנת להתריע מהמתואר בדבריו של דילמוני?

"לפני כשנה ניתנו כמה אישורי תכניות לפלשתינים, אחת ידועה בלב גוש עציון, ולאחר דין ודברים גנץ עצר את זה, אבל אז היו בנט שקד וסער והוא עצר את התכנית הזו. היום אני לא יכול לומר שיש לנו דרך להגיע אליו בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית. הפניות נעשו ומה שאני אומר כעת אני אומר אחרי הבנת הסכנה אחרי שהפניות הללו נעשו".