איש העסקים קובי ריכטר
איש העסקים קובי ריכטרצילום: פלאש 90

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, העלה בתחילת השבוע על נס את תמונתו של נשיא מצרים בשנות ה-50 וה-60, ג'מאל עבד אל נאצר, כסמל למנהיגות מופת ערבית.

נאצר הלאומן, מגדולי אויביה של ישראל, פתח במלחמת ששת הימים ב-1967 ונחל תבוסה קשה. זו הייתה המלחמה הראשונה של הטייס הצעיר קובי ריכטר מרמת יוחנן, שעד היום נחשב לאחד הטייסים המופלאים בתולדות חיל האוויר.

מאז אותה מלחמה, הקיבוצניק היה לתעשיין ולאיש הייטק מוצלח במיוחד. הונו מוערך ב-1.6 מיליארד שקלים, הוא הקים חברות ביוטכנולוגיה וקרן הון סיכון, ועשה חיל רב. בזכות מצבו הכלכלי, ריכטר סייע רבות לפוליטיקאים ומפלגות שחפץ ביקרם. הוא העמיד ערבויות למפלגת ישראל דמוקרטית של חברו ושכנו אהוד ברק, שהתאחדה עם מרצ, ואף הוצב במקום ה-22 ברשימתה.

ריכטר היה אחד מאדריכלי החיבור המקורי של כחול לבן, עם יאיר לפיד, בני גנץ, גבי אשכנזי ומשה (בוגי) יעלון, ואת שלישיית הרמטכ"לים הזו מגדיר כחברים שלו. בראיון ל'כלכליסט' אמר שאת לפיד הוא מכיר היטב כי שניהם "מסתובבים באותו מילייה בתל אביב, ויש לנו חברים משותפים".

ב-2016 עמד ריכטר בראש תנועת 'דרכנו', שאיחדה את ארגוני השמאל V15 ו'קול אחד', ועיקר פועלה היה לנסות ולהדיח מכס ראשות הממשלה את בנימין נתניהו. בצוותא עם אנשי עסקים אמידים נוספים, הוא תרם מיליוני שקלים לפעילות התנועה. היום פועלת 'דרכנו' בעיקר באמצעות הערוץ האינטרנטי דמוקרטTV. בתחקיר שפורסם לאחרונה על ידי שרון שפורר ב'דה מרקר' על אודות בעלי ההון שהשקיעו ב'דרכנו', היא חשפה כי ריכטר תרם לקמפיין הבחירות של יו"ר מפלגת העבודה, השרה מירב מיכאלי.

מדוע כל ההקדמה הזו חשובה? ריכטר הוא בעל הון שמעורבב לעומק בצמרת השמאל בישראל. הוא מחבר בין אנשים ומפלגות, יוזם מהלכים ומשקיע מיליונים מכספו האישי לטובת המחנה הפוליטי שעליו הוא נמנה. אבל בסופו של יום, כפי שנראה בהמשך, הוא עובד למען אותו פוליטיקאי שמעריץ את נאצר. למעשה, מאז החל ריכטר את פועלו הפוליטי המעשי, הוא ממוקד במטרה ספציפית לחבר בין הציבור הערבי לשמאל, וליצור גוש אחד שבו למפלגות הערביות יש תפקיד מפתח, כמעט גאולי מבחינתו, ובו הן מעניקות את הניצחון לשמאל היהודי - ו'מצילות' את המדינה.

מבחינת ריכטר, עודה ואחמד טיבי הם גלגל הצלה מפני הימין הלאומני. רק הערבים, יסביר שוב ושוב, יגאלו את השמאל והמדינה מהרוב היהודי.

חוגי אוהל ופחונים

את התובנה שגאולת השמאל תבוא על ידי המפלגות הערביות משמיע ריכטר כמועמד של מפלגת המחנה הדמוקרטי, אותה ייסד למעשה כשערב לה מהונו האישי בשני מיליון שקלים. כאשר חברי מפלגתו, דוגמת ברק, ניצן הורוביץ וסתיו שפיר, חרשו את הארץ בערים ובקיבוצים, הוא התמקד ביישובים הערביים. "בשנה וחצי האחרונות", סיפר אחרי סבב הבחירות השלישי ב-2020,"בכל מקום שהייתי, בכחול לבן או בישראל דמוקרטית, את כל מסעות הבחירות, הקמפיינים, עשיתי בחברה הערבית. לא עשיתי חוגי בית. עשיתי חוגי אוהל ופחונים וחצר ביישובים הבדואים בנגב וביישובים בגליל".

באחד מסרטוני המחנה הדמוקרטי נצפה ריכטר בכפר ערבי, מסביר לקהל שהתאסף סביבו את הדברים הבאים: "אני לא יכול בלעדיכם. אם אני סופר רק את הקולות היהודים, אין רוב לדמוקרטיה מול דיקטטורה לאומנית, פשיסטית. אין!

"אבל אם אתם ואני מתחברים ליהודים שיקרים להם הדמוקרטיה והשוויון המלא, שחוק הלאום המחריד הזה, מחריד אותם כמו אתכם. אלה - יחד עם הערבים שיוצאים להצביע - אנחנו רוב. ונציל יחד את המדינה. הערבים לא יכולים להשיג את זה בלי היהודים, והיהודים לא יכולים להשיג את זה בלי הערבים".

מבחינת ריכטר, הסיפור הוא כבר לא המאבק הקלאסי בין ימין לשמאל על הסיפור המדיני, אלא מאבק בין חברות פתוחות ודמוקרטיות לחברות שמרניות וסגורות. כך אמר בראיון לאתר הערבי-ישראלי 'בוקרא'. "בעיניי, החלוקה לימין ושמאל במובן של משנה מדינית - שתי מדינות לעומת סיפוח ומדינה אחת מירדן עד הים - זה נשאר אישיו חשוב, אבל הוא לא החשוב ביותר. החשוב ביותר היום הוא המאבק בין דמוקרטים, דמוקרטיה שוויונית, שלטון ליברלי, לבין לאומנות שהיא שמרנית מבחינה חברתית והיא לא מכירה בשוויון בין הלאומים במדינה הזאת".

באותו ראיון הסביר ריכטר שמבחינה מספרית השמאל הוא מיעוט, והוא לא יוכל לחזור לשלטון ללא עזרת הערבים. "התמונה ברורה מאוד", חרץ איש השמאל. "בין המצביעים בישראל, 45 אחוזים הם יהודים לאומנים. 35 אחוזים הם יהודים דמוקרטים. אם הם לא יתאחדו עם הערבים, לא נהיה רוב".

ריכטר סיפר כי הצליח להגיע להסכמה עם כחול לבן להישענות חיצונית על המשותפת. "בזמן הבחירות עבדתי קשה כדי לגרום לסוג של הסכמה בין כחול לבן למשותפת", אמר. "הייתה הסכמה מתחת לשולחן, ואני עבדתי קשה שכחול לבן תתחייב לזה שאם תהיה ממשלה בתמיכה מבחוץ של המשותפת - ימונו מנכ"לים ערבים למשרדים חשובים כדי שיתחילו השפעה וכוח לחברה הערבית בתוך הממשלה".

אלא שגנץ פירק את השותפות עם יש עתיד, ונכנס לממשלה תחת נתניהו - מהלך שגרם לאכזבה קשה אצל ריכטר שקיווה, כאמור, לממשלת שמאל-ערבים. "ההתקפלות של גנץ הייתה השלכה של כל התמיכה שהוא קיבל מהמשותפת. היא הייתה השלכה של כל התמיכה שהוא קיבל מיהודים דמוקרטים כמוני. אני מאוכזב לא פחות".

אפילו עבאס נפסל

באותו ראיון, שהתקיים בתחילת שנת 2021, נשאל ריכטר על מנסור עבאס. נראה שהניסיונות של יו"ר רע"מ להתקרב לימין היו לצנינים בעיניו, עד כדי כך שאיש השמאל היהודי החל לפעול להקמת מפלגה ערבית חלופית. "אני מנסה לעזור לקבוצה גדולה של ערבים צעירים, שמנסים לייסד מפלגה חדשה שתיקח את עניינה של החברה הערבית ותאחד אותו לתוך החברה הישראלית - להצלחה הישראלית. אני חושב שישראלים-ערבים הם ישראלים לא פחות ממני, ישראלי-יהודי. אני ראשית כל ישראלי, וההבדל בין זה שאני ישראלי-יהודי ואתה ישראלי-ערבי הוא קטן בעיניי", אמר למראיין. "אנחנו ישראלים, ואנחנו צריכים לעבוד על החיבור הזה".

ריכטר זעם על הליכתו של גנץ עם הליכוד, ותיאר זאת כ"מעשה שלא ייסלח". אולי זאת הסיבה שבסבב האחרון של הבחירות, אחרי שהמחנה הדמוקרטי התאייד למעשה, הוא הצביע למשותפת. "בבחירות האחרונות לא תמכתי בגנץ, והצבעתי למשותפת. עזרתי ככל יכולתי לבני להקים את כחול לבן. אני מאוכזב קשות מהשבירה שלו לכיוון ממשלה עם ביבי. זה היה מבחינתי מעשה שלא ייסלח".

בסוף, הטייס המופלא שלחם במלחמות ישראל, והמיליארדר שערב למפלגות רמטכ"לים, ופעל "לחבר בין המתונים בימין ובשמאל" הצביע למפלגה שרואה דמויות מופת בנאצר ובמחבלים.