ח"כ אורי מקלב
ח"כ אורי מקלבצילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

חבר הכנסת אורי מקלב פנה לשרת התחבורה מרב מיכאלי בדרישה לעקור את הנטיעות שניטעו לאחרונה בכביש 16 החדש בכניסה לירושלים לקראת טקס חנוכת הכביש.

מדובר במאות נטיעות של עצים ופיתוח נופי סביב הכביש בעיצומה של שנת השמיטה. יצויין כי נטיעות אלו בוצעו בניגוד להחלטת מטה של משרד התחבורה ערב שנת השמיטה.

ח"כ מקלב דרש להשיב את המצב לקדמותו בכדי למנוע את חילול השמיטה: "טקס פתיחת הכביש אולי משמח תושבים רבים אך מדוע להכניס אקורד צורם ופוגע בימיה האחרונים של השמיטה, מדינת ישראל שומרת שמיטה ומדוע כעת לשנות סטטוס קוו זה הקיים מימים ימימה", כתב מקלב בחריפות והוסיף כי "הדרך היחידה הינה להחזיר את המצב לקדמותו בכדי שלא תפגע שנת השמיטה בימיה האחרונים ויווצר תקדים שכזה בכניסה לעיר הבירה של ישראל - ירושלים".

"החלטת השרה כעת שלא להתחשב בהחלטה קודמת זו של המשרד ולפעול כנגדה לא רק פוגעת בשמיטה אלא אף שוברת את הרצף השלטוני הקיים", מסביר מקלב. לדבריו, "יש משמעות לקבלת החלטות גם אם היו של ממשלה קודמת, בארץ קיים רצף שלטוני גם אם הוא שונה ויש לכבדו".

במכתבו תוקף מקלב את התנהלות משרד התחבורה: "זו פגיעה מיותרת, - מדובר בפגיעה ברגשות תוך חוסר רגישות מינימלית וכיבוד השני. חקלאים מוסרים נפש בימים אלו לשמירת השמיטה והממשלה מצידה פוגעת בשמירת השמיטה. המשרד והתפקיד בו אתם נמצאים הינו ממלכתי האמור לייצג את כלל הציבוריים בישראל, זו שער כניסה חדש לעיר הבירה ובסמיכות לשכונת ענק דתית וחרדית ומפרים בה את קדושת השמיטה ברגל גסה".

בתוך כך, סיעת "מאוחדים" במועצת העיר ירושלים הודיעה היום (רביעי) כי תחרים את טקס חנוכת כביש 16, הכניסה החדשה לירושלים, בעקבות רמיסת מצוות שנת השמיטה.

חברי הסיעה סגן ראש העיר אריה קינג וחבר מועצת העיר יהונתן יוסף פרסמו הודעה: "לאחר התייעצות עם הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א רבה של ירושלים, החלטנו לא להשתתף בטקס חנוכת כביש 16".

לדבריהם, "עיריית ירושלים ביקשה מהחברה המבצעת להמתין כחודש לנטיעת עצים בסמוך לכביש, החברה המבצעת רמסה את שנת השמיטה ונטעה עצים. לא נשתוק על רמיסת מצוות השמיטה והפגיעה בתורת ישראל בזכותה אנו עם בארצנו".

כפי שפורסם, כביש 16 יהווה את הכניסה החדשה והמרכזית לירושלים ובנסיעה רצופה של מספר דקות ממחלף מוצא, ניתן יהיה להגיע לכל השכונות בדרום ובמערב העיר דרך שתי מנהרות תת-קרקעיות. מדובר בפרויקט של עיריית ירושלים, משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל, שבוצע ע"י חברת 'שפיר.

הכביש ישרת בעיקר את הבאים מכיוון מערב. מדובר בכביש חדיש שמהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 110 קמ"ש ולאורכו שלושה מחלפים: באזור מוצא, בנחל רבידה שבסמוך לגבעת שאול ובצמוד לרחוב בייט.

דרכו ניתן יהיה להגיע לשכונות רבות בזמן קצר, לרבות למרכז הרפואי שערי צדק. הכביש הוא דו נתיבי לכל כיוון, מתחיל במחלף מוצא ומתפצל עד לחיבורו לדרך בגין.

כאמור, הכביש כולל שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף וחלקו המזרחי של הר הרצל. בין שתי המנהרות עובר הכביש בגשר מעל נחל רבידה, ושם נבנה מחלף נחל רבידה שיחבר אותו עם הכביש החדש שנסלל לגבעת שאול.

במסגרת הפרויקט, הוקם גשר מעל נחל שורק במחלף מוצא, שיחבר את הכביש לכביש 1 שעל גשר מוצא הקיים והינו באורך של 372 מטרים. כמו כן, במנהרות הר נוף מבוצעות עבודות שיקום נופי לנחל רבידה.