הפרשיות הללו בספר בראשית הן פרשיות שעוסקות בחלומות ופתרונן – חלומות יוסף, חלומות שר האופים ושר המשקים, וחלומות פרעה. הכותרת שבה פותח יוסף את פתרון חלומו היא: חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא, אֵת אֲשֶׁר הָאֱ-לֹהִים עֹשֶׂה הִגִּיד לְפַרְעֹה.
לפי המדרש, זה היה ההבדל המהותי בין פתרון יוסף לפתרונות החרטומים. החידוש של יוסף הוא האחדות, בניגוד לחרטומי מצרים שרק ניבאו את פירוק המציאות ופירודה. ברור היה שחלומות פרעה נושאים עמם בשורה פסימיות –הפרות הרזות בולעות את הפרות הבריאות, והשיבולים הדקות בולעות את המלאות. אי אפשר היה לפרש זאת כבשורה משמחת ואוטופית.
השאלה הייתה לאן לקחת את זה: החרטומים פרשו שיתרחשו מאורעות טובים, אך הם יתקזזו מול מאורעות רעים. "שבע בנות אתה מוליד, שבע בנות אתה קובר. שבע מלכיות אתה מכבש, שבע אפרכיות מורדות בך". הטוב יתחלף ברע, והתוצאה הסופית תהיה מוות ומשבר. אלה פתרונות שבהם הייאוש מנצח וגובר על הכל. יוסף, לעומתם, טען שהפתרון אחד, כלומר כל הדברים מתחברים.
השובע והרעב משלימים זה את זה, כך שאפשר ליהנות מתבואת השובע בעיצומו של הרעב. הרע אינו מקזז את הטוב, אלא הטוב והרע מתחברים למציאות אחת. חלום פרעה אחד הוא.
זה הרעיון שמחדש יוסף. כל העולם הזה, עם כל הפרות הרזות והשיבולים השדופות שבו, וגם עם הפרות השמנות והשיבולים המלאות שבו, עולם אחד הוא. השפע והמצוקה, ההישגים והבעיות, כולם מובילים אל האחדות. את הכל מוביל הקב"ה אל הטוב. זה הכוח של יוסף ושל ממשיכיו, לא להשאיר את האחדות בתור חלום רחוק בלבד, אלא לגרום לה להופיע בשטח.
הרב דרוקמן הוא אחד מפותרי החלומות הגדולים של דורנו. מי שמתחיל את דרכו עם 13 תלמידים בישיבת כפר הר"אה ומסיים עם חצי מיליון תלמידים בחמ"ד – חייב לדעת לפתור חלומות. יתרה מזאת, החברה הישראלית – רובה שלא במודע – מיישרת אט אט כיוון עם פתרון החלום של הרב דרוקמן: מסורתיות וזהות יהודית מצד אחד והשתלבות במערכות המדינה מצד שני. הבחירות האחרונות הוכיחו שתורתם של הרב דרוקמן זצ"ל ובני דורו עלתה בידם והכתה גלים במציאות באופן עצום; ומה בן אדם יכול לבקש יותר מחייו בעולם הזה?