דביר דמרי
דביר דמריצילום: ערוץ 7

כולנו רוצים לדעת איך לחשוב נכון על כסף בלי לפחד, להישמר מהשקעות כושלות, ולהגיע מוכנים להזדמנויות אמיתיות.

בפינתנו, מחבר "יותר נדל"ן משכל" יחשוף אתכם לסיפורם של משקיעים שפגש. מכל סיפור ניתן ללמוד- מכל טעות אפשר לחסוך!

דוֹדי איתן, אדם מבריק ושקול התקשר אליי באמצע יום עבודה שגרתי, שלוש פעמים בתוך שעתיים, דבר שמאוד לא אופייני לו. הייתי בפגישה ולא יכולתי לענות, ובראשי התחלתי להריץ את הסרט המתבקש – מישהו הובהל לבית החולים, המצב לא טוב, אולי אפילו הלוויה...

בכל אופן, הפעם הקודמת שדיברתי עם איתן הייתה לפני ראש השנה, ואותו יום היה רגע לפני פורים. שאלתי אותו בהודעת וואטסאפ אם זה יכול להמתין עוד כשעה או שאני צריך לצאת מהפגישה, והוא השיב – שעה זה בסדר. הבנתי שכנראה החולה במצב קשה אבל לוויה לא תהיה בשעתיים הקרובות, ובתום הפגישה, עוד לפני ששתיתי משהו, התקשרתי לאיתן. "מה שלומך דוד? ", שאלתי, "הכול בסדר? כולם בטוב?"

"טוב!" ענה איתן בהתלהבות – ומייד הבנתי שכל יקירינו עומדים על שתי רגליים – והמשיך: "התקשרו מהבנק להציע לי מאתיים אלף שקל הלוואה בתנאים טובים, אני לקוח מועדף". "ברכותיי", עניתי, "אבל למה?". "חשבתי אולי לקחת את ההלוואה ולהשקיע אצלך", ענה איתן. "טוב", אמרתי. "זה כנראה יכול לחכות כמה דקות. אני כבר נכנס לרכב וחוזר מתל אביב לירושלים. יהיו לנו חמישים דקות לדבר, ואם יהיו פקקים – אולי אפילו שעתיים".
התנעתי את הרכב והתקשרתי.

"בוא נתחיל מהסוף", אמרתי לאיתן. "הדבר הבעייתי האחרון בסיפור הזה הוא שהבנק התקשר אליך ולא הפוך, אתה אל הבנק. בוא תעשה את זה נכון, תגיד לבנקאי האלוף שאתה בכלל לא צריך הלוואות, אבל אם יש מבצע ממש טוב אתה מוכן לשקול בחיוב, ושיתקשר בשבוע הבא. שיחה כזאת כבר הופכת את הסיטואציה – לבנקאי יש יעדים חודשיים, וכדי לקבל בונוס בסוף החודש הוא צריך 'למכור' לך כסף, כלומר הלוואה. כשדחית אותו לשבוע הבא והפכת את האינטרסים אתה שולט בלוח הזמנים ובעיתוי, וכנראה שתצליח גם לשפר תנאים".

"אבל זה", הזכרתי, "זה הדבר האחרון, סוף הסיפור, טקטיקה קטנה להרוויח כמה שקלים. בוא נחזור להתחלה". בהמשך השיחה ניסיתי לגשש, בלי לרדת יותר מדי לפרטים, כמה השקעות כבר יש לאיתן. אם הפנסיות וקרנות ההשתלמות שלו מסודרות, אם ההכנסות החודשיות מספקות את השוטף ואם ישנן הלוואות נוספות יקרות יותר. כבר אחרי 3-4 שאלות הבנתי שכמו אצל רוב האנשים, גם לאיתן המפה הכלכלית לא בהירה מספיק. "בגדול זה נוסע", הוא ענה. "מסתדרים, חוסכים מה שאפשר, יש קצת משכנתא ודירה קטנה להשקעה אי שם בבאר שבע, מישהו מטפל בה והכסף נכנס".

את המשך הנסיעה בילינו בשיחה על אסטרטגיה לפני טקטיקה: בהבנה שלפני שעושים מהלך, גם אם הוא נכון, צריך לדעת מה רוצים לעשות ולאן רוצים להגיע. על התמונה כולה צריך להתבונן אחרת, כדי שמרוב עצים ומהלכים 'נכונים' לא נפספס את היער.

זהו פרק מתוך הספר "יותר נדל"ן משכל", ספרו של דביר דמרי, יזם נדל"ן ובעל קרנות השקעה בנדל"ן.

בספר תפגשו סיפורים על אנשים עם משכורת נמוכה ונכסים מניבים בשווי מליוני שקלים. תראו דוגמאות לתכנון פיננסי מותאם לצרכים שלכם, תשמעו את כל הסודות מהצד השני של השולחן, ותלמדו לא רק מאיפה משיגים את הכסף, אלא גם איך גורמים לו לעבוד בשבילכם בלי לאבד אותו.