אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

תושבי יהודה ושומרון הנעזרים בתחבורה ציבורית מכירים את תופעת השיבושים החמורים בתחבורה הציבורית באזורים אלה, תופעה שרק הולכת ומחריפה. בתחקיר שפרסם בעיתונו 'מקור ראשון' הביא העיתונאי שילה פריד עדויות למציאות הבלתי נסבלת. על המסקנות, התביעה שנערכת בימים אלה ועל הסיכוי לשיפור שוחחנו אתו.

את הבעיה מתמצת פריד במשפט קצר ולפיו "אי אפשר לסמוך על תחבורה ציבורית ביהודה ושומרון". לכך הוא מוסיף ואומר כי "אם תסתמך עליה אתה בסיכוי של חמישים חמישים שתגיע לאן שאתה צריך, אם זה לעבודה, ללימודים, לתור רפואי וכו' ומי שלא נוהג יצטרך לשלם הרבה כסף למוניות".

לשאלתנו אם מדובר בתופעה שגוברת סיב כהונת שר או שרה מסויימים במשרד התחבורה, משיב פריד ואומר כי "אמנם מירב מיכאלי החליטה שהיא לא משקיעה בכבישי יהודה ושומרון כי זה מנוגד לעמדה שלה, ומנגד רגב וסמוטריץ' נתנו יותר תקציבים למיזמים, אבל זה לא קשור לזה. זה קשור לחוסר תכנון בכל מה שקשור לאוטובוסים".

לדבריו מהבירור שערך עלה כי אין מחסור באוטובוסים ומספרם אף הוכפל בירושלים והאזורים הסובבים אותה. בנוסף הוכפלה כמות הקווים והמסלולים בהתאם לעלייה בגודל האוכלוסייה. לעומת זאת "לא חשבו מספיק על התחזוקה של כל המערך הזה. אוטובוסים צריכים תחזוקה והמוסכים נשארו באותו גודל והיקף עבודה כמו בעבר. כך קורה שאוטובוס מחכה שבוע ושבועיים בחוסר תקינות עד שהוא מגיע למוסך ושם הטיפול יותר איטי". הטיפולים הללו, משמעותיים יותר או פחות לתקינותו של האוטובוס, הם שמובילים לפקק בהחזרת אוטובוסים לתפקוד.

"ניסינו לראיין את האנשים שמחכים ולזהות את הבעיה, והמסקנה הובילה לשם. אמנם קיים מחסור בנהגים, אבל ניתן לומר שהתגברו עליו כי הרבה אנשים רוצים לעבוד בעבודה הזו, שהיא מבוקשת אצל פלשתינים ואצל ערבים ישראלים. הבעיה הזו שנמצאת במרכז לא קיימת ביהודה ושומרון. גם אין מחסור דרמטי בכלי רכב כי החברה שקיבלה את הזיכיון הוכיחה שיש לה די אוטובוסים".

עוד מציין פריד כי "בחודש האחרון התופעה הגיעה לשיא בגלל הרמאדן כי רבים מהנהגים היו בחופש, אבל זו בעיה שעוברת אחרי כמה שבועות. מספטמבר האחרון התחילו להצטבר העדויות על קווים שמתבטלים או לא מגיעים", הוא אומר ומציין במיוחד את הפגיעה באוכלוסיה החרדית שרבים בה מסתמכים על תחבורה ציבורית ולמעשה ישובים חרדיים מוצאים את עצמם נצורים. זאת מעבר לבני נוער ואחרים שאינם מחזיקים בכלי רכב ונאלצים להשתמש בתחבורה הציבורית. באשר למי שכן מחזיק ברכב פרטי, הרי שהוא משתמש ברכבו בהיעדר אלטרנטיבה ציבורית, מה שמעמיס על הכבישים, מחריף את הפקקים ובנוסף מהווה תוספת סכנה בתנועה על הצירים ביהודה ושומרון.

ומה הנגיעה של משרד התחבורה לאירוע? "במשרד התחבורה רוצים לראות קודם כל את החברה עומדת במחויבות שלה ומוציאה את הקווים. כדי להתגבר על בעיית המוסכים החברה צריכה להביא עוד אוטובוסים מה שגורם לכך שכאשר אוטובוסים מחכים לתיקון יש רכבים חלופיים, והחברה אומרת שכך היא עושה", אומר פריד ומעיר כי פתיחת מוסכים נוספים תלויה גם בשאלת ההיצע והביקוש של עבודה בתחום.

האם התביעה שיש מספר תושבים שנערכים ומכינים נגד החברה האחראית היא שתביא למענה? פריד מסופק. "תביעה יכולה לעזור במתן הפיצוי על נסיעה שלא יצאה לפועל או גרמה לנזק, אבל לא בטוח שזה הפתרון", הוא אומר ושב לתלות את המענה בצורך בהגדלת צי האוטובוסים של החברה שמבטיחה שבחודשים הקרובים כבר יוכלו התושבים לראות שיפור.

יצוין כי החברה שמפעילה את הקווים המשוברים היא 'אלקטרה אפיקים' שקנתה את אגד תעבורה וממונה על הקווים באזור בנימין, גוש עציון, מעלה אדומים, הר גילה והישובים שביניהם כאשר במרכז ירושלים, ממנה ואליה.