דלית זילבר
דלית זילברצילום: ארן דולב

מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר, דלית זילבר, קראה למשרדי התחבורה והאוצר להאיץ את פרויקט המטרו בגוש דן והדגישה: "זה העתיד שלנו''

זילבר השתתפה בוועידת עיר הנדל"ן בירושלים של מרכז הבנייה הישראלי ואמרה "כבר שנים כולנו מדברים על המטרו ואנחנו חייבים להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות כבר אתמול. מטרופולין תל אביב ללא מטרו פשוט יקרוס. אני מקווה שבממשלה הנוכחית יבינו שיש הזדמנות לעשות את זה וצריך לעשות את זה''.

עוד הוסיפה זילבר: "אנו נותנים זכויות בנייה אינטסיביות סביב המטרו וצריך לראות שמשרד האוצר לא עושה טובה לאף אחד שהוא משקיע במטרו, למדינה יש כסף והיא צריכה להשקיע אותו נכון. החשש שלי שבעקבות אי הודאות סביב המטרו לא יבנו את הזכויות האלה. ה-24 הרשויות שבונות סביב המטרו זה העתיד שלנו העתיד שלנו בעיר ולא בכפר. מדובר באירוע האורבני, הכי מעניין והכי חשוב במדינה. וצריך לצמצם את תקופת החוסר הודאות, המדינה חייבת לתת כספים וכמה שיותר בלי להתנות את זה בכלום".

מהנדס העיר תל אביב אודי כרמלי סיפר כי התשתיות במדינת ישראל מפגרות אחרי מדינות העולם ב-20 עד 40 שנה: "אני לא אומר את זה מתוך רגשי נחיתות אלא מתוך גאווה גדולה, כי להגיע תוך 75 שנה למצב כזה זה לא פחות מנס. אנו לא צריכים להיות חכמים גדולים ולהמציא את הגלגל. תל אביב עדיין לא בסקאלה של לונדון ואחרות. הקלישאה אומרת שברור שתל אביב רוצה מטרו כי זה עתיד להביא אליה את כל הפעילות, אנשים שוכחים שכל מה שנכנס גם יוצא. ולמרות זאת, חוק מספר אחד של סוחר נעליים בנווה שאנן שאם הוא יהיה חנות אחת בנווה שאנן הוא יפול, אם יהיו עשר הוא יצליח, אם יהיו חמישים הוא יפרח. זה עובד גם במאקרו.

"להגיד שאם כל התעסוקה תהיה בתל אביב זה יהיה המקור להצלחת העיר?! אנחנו לא מאמינים בזה. אנחנו צריכים להסתכל על המרחב האחוד, אין שום משמעות לגבול המוניציפלי של תל אביב שכולל את קריית אונו, גבעתיים, חולון והוד השרון. הנושא של תחבורה ציבורית לא קיים במשק הבית הישראלי, המטרו ישנה את הכל באופן טוטאלי וכדי שזה יקרה צריך תיעדוף משילותי, החוסר וודאות הזה שיש היום גורם להרבה תהליכים לדשדש זה לא רק יזם שחושב אם להיכנס לאתר בנייה. יזם מהסס, לקוח מהסס וכן הלאה".

מנהלת תחום בכירה ברשות להתחדשות עירונית, מאיה ברעם, סיפרה כי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת 15 תכניות מסביב למטרו בערים - רמלה, בת ים, ראשון לציון ועוד. "את התכניות האלה היינו עושים בכל מקרה ללא קשר למטרו, אבל בעצימות מעט שונה. המטרה העיקרית היא קודמת כל תוספת יחידות באזורים הללו. המאפיינים היחודיים של התכניות האלה זה מה עושים בשלב הביניים ואנו מתעסקים הרבה במבנים שיהיו מודולורים, תכנון שהוא מסתגל בעולם של אי ודאות. למשל, אזורי חנייה בקרבת תחנות וכשההוראות בתקנון יהיה מטרו ויוסבו לדברים אחרים".

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל: "בקריית אונו יהיו שתי תחנות מטרו ואנחנו ברגע של שינוי תפיסה ועשייה קשה מאוד. אנשים אנשים לא אוהבים שמורידים להם נתיבים, לא אוהבים רעש וגם לא חפירות בטח לא ליד הבית ובאופן טבעי הם מתנגדים. את התושבים לא מעניין חוסר וודאות, זה הרכבת הקלה שהייתה אמורה להיפתח לפני שנה וחצי, הקו האדום לדוגמה, אנשים לא מאמינים שזה יקרה וכשלא מאמינים, אנו כנציגי השלטון המקומי אנו המנהיגים שצריכים להתמודד עם הבאלגן הזה. הדבר הזה נובע רק מדבר אחד, כל פעם שמגיע נציג מדינה לאשרר דברים, הכל נתקע. אנחנו בפיגור אחרי העולם עשרות שנים וזה דבר שחייב להיעשות אין דרך אחרת. צריך לקחת את הנושא הזה, לקבל את התמיכה הזאת. אין דרך אחרת".

מתכנן מחוז ירושלים במנהל התכנון, דן קינן: "ירושלים הראשונה שעלתה על התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. זה הצטלבות של כמה גורמים גם של שיקולי קרקע, נכונות ירושלמית ומחוזית לנושאים האלה. לדעתי היום הקונפליקט המסוים של מימוש הקצאת צרכי סיבור במבנים חוצה ערים וזמנים זה קשור למערכת כללית של יחסים בין רשויות מקומיות למשרד מנהל תכנון ועוד".

ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי: "הפינוי בינוי זה קרש ההצלה של אזרחי ישראל ממחירי הדירות ששברו שיא עולמי. ההתחדשות העירונית שוברת, לראשונה, את המונופול של המדינה על שיווק קרקעות לבניה ועל ידי כך היא תגדיל את היצע הדירות ותוריד את מחירי הדיור. אני רוצה להתריע בפני אזרחי ישראל שלא רחוק היום שבו המדינה תתחיל למסות בצורה דרסטית את הפינוי בינוי בשביל להמשיך ולעשוק אותם כפי שהיא עושה בעשרים השנים האחרונות. אנו עומדים בפני תהום, מחירי הדירות, שכירויות והמשכנתאות עולים דרמטית, ואלו מהווים 70% מבעיית יוקר המחייה. על הציבור לדעת כי משבר הדיור אחראי לרוב עליית המחירים במשק. הוא משליך על תחומי המזון, בריאות, ביגוד וכו'. בידיים שלכם האפשרות לעצור את כדור השלג".