הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'צילום: ערוץ 7

מדין תורה על העם לבחור את שופטיו. לכן על הועדה לבחירת שופטים להיות מורכבת מחברי הכנסת, נבחרי העם.

לדעת הרש"ר, האומה ונציגותה צריכים למנות את השופטים. תפקידם להשכין שלום בין איש לרעהו ולאחד את כל חלקי העם הפזורים בכל רחבי הארץ לצרפם ולאחדם.

(תהלים י"ט י') " משפטי יהוה אמת צדקו יחדו". מערכת השפיטה השופטת את העם משפט צדק עתידה לבסס בארץ, בעזרת ה', חברה אנושית מאוחדת ומלוכדת. דתיים וחילוניים יהודים וערבים ימין ושמאל תפרוצי ואת ה' תעריצי.

נוסף לרשות השלטת (ממשלה או נשיאות) והרשות המחוקקת (כנסת ישראל) הנבחרים על ידי העם מדין מלך כאמור (דברים י"ז) "שום תשים עליך מלך אשר יבחר יהוה אלהיך בו ", באה התורה ומצווה להעם היושב בציון, לבחור גם שופטים ושוטרים כדי לקיים רשות שופטת ומערכת אכיפה בצידה, כאמור בתורה (שם) " "שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלקיך נתן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט צדק". דיינים הפוסקים דין ושוטרים האוכפים החוק, בעל כורחם של פורעי החוק (רש"י).

"תתן לך" מפרש רבי שמשון רפאל הירש: זו פניה אל הנציגות הלאומית של הכלל, נציגי העם, חברי הכנסת, למנות שופטים ושוטרים בפריסה ארצית. בכל שעריך ושבטיך.

תפקידם לשפוט את העם משפט צדק. אם העם בוחר את שופטי בית המשפט העליון, הפוליטיקאים לא יוכלו לטעון שאין לשופטים מנדט מהעם לפרש את החוק על פי סברתם והבנתם. אם השופטים נבחרו על ידי ועדה מסדרת ולא על ידי העם או נציגיו מאין להם הזכות לבטל חוק שחוקקו נבחרי העם.

ההלכה מגדירה מפורשות מי ראוי לכהן כשופט בישראל. ועדת האיתור תאתר אנשים כשרים, הגונים, חכמים, ונבונים, אנשי חיל, יראי אלוהים, אנשי אמת, שונאי בצע וכו'. על דעת המקום ועל דעת הקהל, חברי הכנסת, נציגי העם, יבחרו מקרב המועמדים את שופטי בג"ץ. זאת להזכיר; כל בית דין הגון שכינה עמהם שנאמר אלוהים נצב בעדת אל. מאידך, אמר ריש לקיש: כל המעמיד דיין שאינו הגון דינו כמי שנטע אשירה בישראל (סנהדרין ז' ב') הם

כוחם של השופטים רב אף כי ברור שגם הם כפופים למלוכה וחוקיה. הם דנים אך ורק על פי החוקים שחקקו חברי הכנסת נבחרי העם. וכשם שהאזרח חייב להישמע להוראות החוק שחקקה הכנסת, כך הדין עם השופט דא עקא מסמכות בג"ץ לא רק לפרש את החוק כהבנתו אלא בסמכותו גם לבטלו.

"לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח שחד כי השחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקם. צדק צדק תרדף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אלקיך נתן לך" (שם). ללא רשות שופטת העושה מלאכתה נאמנה על פי דין אין לחברה הישראלית זכות קיום. אמרה התורה, בזכות הרשות השופטת המנחילה סדר חברתי כדת משה, נחיה ונירש את הארץ המובטחת.